Utorok 26. 10.
Demeter
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
29.08.2021 11:50 | Správy | Domáce správy

Pravidelný spánkový režim dieťaťa treba nastaviť čo najskôr: Odborníčka radí, ako na to

Pravidelný spánkový režim je vhodné nastavovať už pred začiatkom školského roku, aby si naň dieťa zvyklo a stihlo si ho osvojiť.

Odporúča to vedúca sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR Jana Hamade v súvislosti s blížiacim sa školským rokom 2021/2022.

Menším deťom spravidla podľa odborníčky pomáha, ak majú pred spaním predvídateľnú rutinu a poznajú jasný sled udalostí, ktoré predchádzajú uloženiu do postele. Ako príklad uviedla, že po sprche či kúpeli sa deti prezliekajú do pyžama, vyčistia si zuby, uložia sa do postele a po rozprávke, zápise do denníka či bozku na dobrú noc sa svetlo zhasne a nasleduje spánok.

Predspánková rutina detí a ani adolescentov by už nemala podľa Hamade obsahovať aktivity so svietivými displejmi, teda počítačom, televíziou, hernou konzolou, smartfónmi či tabletmi. Miestnosť na spanie by mala byť zatemnená, tichá, vyvetraná a chladnejšia než ostatné obytné miestnosti v byte či dome. Vhodná je teplota do 20 stupňov Celzia, avšak nie menej ako 16 stupňov Celzia.

Spánok u detí, ale aj dospievajúcich, je nevyhnutný pre správne fungovanie – od imunitného systému až po obnovu energetických zásob. Nedostatočný, respektíve nekvalitný spánok môže mať viaceré negatíva. Ide napríklad o vyčerpanosť, zhoršenú náladu a sociálne správanie, či kognitívny vývoj, ale aj o zníženú schopnosť učenia. "Spánok zodpovedá za posilňovanie a regeneráciu pamäte, počas spánku sa zdokonaľujú organizačné schopnosti, plánovanie a exekutívne funkcie. Dostatok kvalitného spánku je pre vyvíjajúci sa mozog nevyhnutnou podmienkou pre rast, pre schopnosť koncentrovať sa a pozitívne tiež ovplyvňuje temperament," uviedla Hamade.

Podľa The National Sleep Foundation je odporúčané množstvo spánku pre školákov vo veku od šesť do 13 rokov v dĺžke deväť až 11 hodín. Staršie deti od 14 do 17 rokov potrebujú osem až desať hodín spánku. Mladší dospelí od 18 do 25 rokov potrebujú spať sedem až deväť hodín. ÚVZ SR zdôraznil, že ide o všeobecné odporúčania, ktoré nezohľadňujú individuálne potreby. Pre optimálnu dĺžku spánku je potrebné tiež zohľadniť napríklad celkový zdravotný stav či každodenné aktivity dieťaťa. Okrem kvantity spánku je dôležitá aj jeho kvalita.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: TASR

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Foto
Tenistka Kvitová si plní cestovateľský sen: Objavuje krásy Havaja!
Desivý moment pred cieľom: Cyklista si išiel po triumf, všetko ale zmenila fanynka
Nepríjemné zistenie: V tomto okrese zúri tretia vlna omnoho viac ako druhá
Najvyšší súd rozhodol o osude šéfredaktora Zem a Vek Rostasa: Aký trest mu udelili?
Fico sa na nečinnosť vlády nemôže pozerať, Slovákov varuje: Čo čaká našu krajinu na jar!
V Maďarsku pribudlo 1701 nakazených: Zomrelo 44 pacientov
Mestská polícia v Bratislave zvýši počet hliadok počas Dušičiek: Dôležitá výzva verejnosti
V Česku pribudlo 4262 nakazených: V nemocniciach je vyše 1000 pacientov s covidom
Páchateľ v Humennom našiel peňaženku s 25-tisíc českými korunami: Čo spravil, môže ľutovať
Hongkong plánuje sprísniť proticovidové pravidlá: Chce sa otvoriť Číne
Onkologická pacientka Gabika v slzách: Odsúdili ma na smrť!
Oslobodia šéfredaktora Zem a Vek spod obžaloby? Čo odkazuje súdu obhajca Rostasa