Sobota 16. 10.
Vladimíra
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
16.07.2021 12:00 | Správy | Domáce správy

Nový návrh Európskej komisie vyvolal zmiešané reakcie analytikov: Koniec dieselových a benzínových áut v 2035?!

Schyľuje sa k veľkým zmenám. Európska komisia predstavila najväčší súbor klimatických návrhov, ktoré majú krajiny Európskej únie nasmerovať k splneniu prísnych emisných cieľov v roku 2030.

Obavy analytika

Expert na dopravu Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo hovorí, že rozhodnutie považuje za unáhlené. „Jednak nemusí byť dostatok lacnejších áut na trhu k danému roku, jednak chýba infraštruktúra pre elektromobily. Navyše sa natíska otázka, že kto by mal platiť infraštruktúru,“ skonštatoval Matej. „Štát by nemal dotovať elektrinu dvakrát. Pretože dotácie idú aj do elektromobilov ako takých a dotovať ešte aj elektrostanice považujem za diskriminačné,“ dodal. „Veľká obava je v odborných kruhoch, aby sa nám nestalo to, že po určitom čase zistíme, že samotná výroba elektrickej energie pre také veľké množstvo áut bude vytvárať väčšie emisie, respektíve likvidácia odpadu z batérií. Chýba tu dlhodobá dopadová štúdia,“ komentoval Matej.

Otvoriť galériu

Návrh momentálne čaká legislatívny proces, v ktorom ho musí schváliť Európsky parlament ako aj národné parlamenty členskýh štátov EÚ. „Slovensko v rámci nich bude hľadať riešenia aj v otázkach, ako je budúcnosť uhlíkového cla či posúdenie udržateľnosti investícií do jadra,“ uviedla slovenská vláda.

Aké ciele stanovuje Európska komisia

- Osobné automobily a dodávky sú spoločne zodpovedné približne za 15 % celkových emisií CO2 v EU

- Legislatívny návrh nesie názov Fit for 55, podľa zámeru znížiť emisie do roku 2030 o 55 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990

- Cieľom Európskej únie je: zníženie emisií od 1. januára 2035: 100 % pre osobné automobily a 100 % pre dodávky

- Podporiť predaj elektromobilov - budovať dobíjacie stanice

- Plán musia najskôr schváliť členské štáty

- Očakáva sa diskusia o jeho zavedení

 

Je otázne, či to stihneme

Rastislav Cenký, Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

- Určite je potrebné znižovať uhlíkovú stopu a zvyšovať podiel alternatívnych pohonov a ekologických pohonov. Nie som si však istý, či do roku 2035 budeme pripravení na plné nahradenie vozidiel bez spaľovacích motorov. To, že sa do roku 2035 prestanú predávať, neznamená, že sa prestanú používať. V prípade, ak EÚ bude mať takýto ambíciózny plán, je potrebné spraviť všetko pre to, aby sme vedeli do roku 2035 plnohodnotne nahradiť spaľovacie motory alternatívnymi pohonmi. Mali by sme pridať na vodíkovej stratégii, povedať si, čo s elektromobilmi, ale v každom prípade treba voliť aj spätne stratégie, ktoré tú uhlíkovú stopu budú mať reálne nižšiu. Je pravda, že musíme hľadať obnoviteľné zdroje.

 

Ako sú na tom automobilky

 - počet elektromobilov za 10 rokov rastie

- v roku 2013 ich bolo 400-tisíc, v roku 2020 viac ako 5 miliónov

- automobilky sa začínajú orientovať na elektrické modely - plný prechod na elektromobilitu oznámili Jaguar Land Rover či Volvo, Volkswagen plánuje prekonať Teslu a stať sa najväčším výrobcom elektroáut na svete (do roku 2035 chce prestať predávať autá so spaľovacím motorom v Európe), Renault chce do roku 2030 90 % elektrických áut, Škoda Auto 50 až 70 %

 

Spaľovacie autá sa budú používať aj ďalej

Radovan Geist, analytik Euractiv

- Od roku 2035 by všetky novopredajné autá mali elektrický pohon, alebo by využívali ako palivo vodík. Nie je dôvod na to, aby autá s dieselovým a benzínovým motorom, prípadne ich servis zdraželi, v podstate už nebudú predávané žiadne nové v Európe. Takže to znamená, že naopak, môže sa stať, že tie, ktoré už sú vyrobené, sa budú ešte dlho používať a teoreticky ich cena môže klesať. Bude to znamenať pravdepodobne, že vlády budú hľadať spôsob, ako podporiť ľudí pri kúpe nejakej čistejšej alternatívy. Zároveň s klesajúcou cenou technológií a elektromobilov alebo áut využívajúcich vodíkový pohon by nemusel tým pádom znamenať, že osobné autá zostanú výrazne drahšie. Dôležité je tiež povedať, že v  skutočnosti cieľom nie je, aby ľudia iba presedlali z  osobných áut využívajúce fosilné palivá na elektrický pohon, skôr je cieľom nájsť iný udržateľný spôsob mobility, napríklad podporou verejnej dopravy. Pretože vám môže byť jedno, či sa niekam dostanete svojím autom, alebo sa niekam dostanete verejnou dopravou, ak je to bezpečný a komfortný spôsob.

 


‹  1 2
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: bf, Nový čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


Schwarzenberg v tom má jasno: Babiš by sa mal pokúsiť kandidovať za prezidenta
Foto
Polonahá biatlonistka Soukalová radí: Nezabudnite sa vyšetriť!
Marcinovi skoro vypadli oči: Čo predviedol Peter Sklár, možno pomôže aj vám
Foto
Dušan Tittel pred futbalovým derby Trnava – Slovan: Škrtel - Henty? Bude horieť!
Moderátorka Soňa Müllerová priznáva: Ak by som mohla vrátiť čas, kopec vecí by som spravila inak
V Rusku havarovalo lietadlo s parašutistami: Po hrozivom salte si budete klásť otázku, či niekto prežil
Foto
Hviezda F1 žije v prepychu: Luxus za 12 miliónov eur!
Ľudia, nezľaknite sa: DPB spúšťa celomestské sčítanie cestujúcich, dôležitý cieľ
Haberova láska Peštová priznala čierne dni: Borila som sa s depresiami, dôležitý odkaz
Objavili vrak námornej lode USS Bear: Desaťročia hliadkovala vo vodách pri pobreží Aljašky
Exkluzívny rozhovor s ministrom zdravotníctva: Reakcia na drsnú kritiku Krajčího, aký má vzťah s Matovičom?
Skúsený center je lídrom Komety Brno v českej extralige: Krištofa prestup z Fínska nakopol!