VIDEO: SkyEurope zrušil lety z Bratislavy, pasažieri sa chceli biť! >>
Ministerstvo nevytvorí ani špeciálnu infolinku. Všetky informácie pokytne len na linke stálej pomoci: +421 2 5978 5978
Slovákom, ktorí uviazli v zahraničí po ukončení činnosti leteckého prepravcu SkyEurope Airlines, pomáhajú zastupiteľské úrady.
"Predpokladáme, že krach SkyEurope sa v zahraničí mohol dotknúť niekoľko sto slovenských občanov," uviedol pre novinárov Stano. Ministerstvo či veľvyslanectvá môžu podľa neho klientom aerolínií najmä poradiť ako riešiť cestovné problémy.
"Nemôžeme preberať náklady a zodpovednosť za prepravu týchto ľudí. Môžme im pomôcť radou, prípadne sprostredkovaním nejakej alternatívy náhradnej dopravy," dodal hovorca. Talianska ambasáda už podľa Stana pomohla turistom zorganizovať náhradnú autobusovú dopravu do vlasti. "Zaplatiť si ju však museli ľudia," dodal.
SkyEurope už v nočným hodinách klientom oznámil, že si musia zabezpečiť spiatočný let u inej spoločností na vlastné náklady. Peniaze za letenky nezískajú späť ani všetci ľudia, ktorí nestihli vycestovať a už mali lístky. Podľa mediálneho zástupcu SkyEurope Ronalda Schranza je takýchto klientov niekoľko tisíc. Pasažierom už ponúkli svoje služby napríklad České aerolínie či nízkonákladový prepravca Wizz Air. Ten informoval, že bratislavskí zákazníci SkyEurope, ktorí mali cestovať medzi septembrom tohto roka a marcom 2010, môžu letieť do niektorých destinácií z budapeštianskeho letiska. Za jednosmerný let však musia navyše zaplatiť 30 eur (asi 900 korún) vrátane poplatkov.
Vyše 200 cestujúcich SkyEurope letelo s Českými aerolíniami
Kontaktné centrum Českých aerolínií zažíva v súčasnosti nápor cestujúcich SkyEurope. Od zverejnenia ponuky Českých aerolínií pre zákazníkov SkyEurope v pondelok vo večerných hodinách, sa do utorka 11:00 obrátilo na Kontaktné centrum niekoľko tisíc cestujúcich so žiadosťou o podrobnejšie informácie. Možnosť letieť s Českými aerolíniami počas utorkového rána a dopoludnia využili viac ako 200 klientov, ktorí mali zakúpené letenku so SkyEurope. Agentúru SITA o tom informovala tlačová hovorkyňa Českých aerolínií Hana Hejsková.
Ako ďalej uviedla H. Hejsková česky dopravca už v pondelok vo večerných hodinách posilnil personálnu kapacitu centra a povolal záložných pracovníkov. Tento stav potrvá aj v nasledujúcich dňoch. "Kontaktné centrum sa snaží vyriešiť všetky dotazy volajúcich maximálne pružne. Zhruba 90 % všetkých dotazov, ktoré v týchto hodinách Kontaktné centrum Českých aerolínií rieši, sa týka práve bývalých klientov SkyEurope a možnosti letieť s Českými aerolíniami," vysvetľuje riaditeľ Kontaktného centra Pavel Mareš.
Ponuka Českých aerolínií cestujúcim, ktorí si kúpili letenku u niektorého z vybraných dopravcov, a dostali sa do problémov stále platí. Po predložení pôvodnej letenky a zaplatení 50 eur môžu využiť najbližší spoj Českých aerolínií do príslušnej destinácie. Táto ponuka podľa H. Hejskovej sa vzťahuje na letenky zakúpené až do 31. augusta. Cestujúci môžu využiť linky Českých aerolínií do nasledujúcich destinácií Amsterdam, Atény, Barcelona, Benátky, Brusel, Budapešť, Frankfurt nad Mohanom Heraklion (Kréta), Kodaň, Kolín nad Rýnom/Bonn, Larnaka, London-Heathrow, Manchester, Miláno, Oslo, Paris-Charles de Gaulle, Rím, Solúň, Split alebo Štokholm.
Štátne České aerolínie sa v súčasnosti nachádzajú v procese privatizácie. Do druhého kola tendra o kúpu majoritného podielu v spoločnosti postúpili koncom apríla francúzska letecká spoločnosť Air France a konzorcium českých firiem Unimex a Travel Service.