Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
31.10.2020 18:04 | Správy | Zahraničné správy

Pandémia zrazila pilotov na kolená: Prišli o prácu, brigádujú ako rozvážači jedla

Za profesionálny výcvik dali viac než 1 milión Kč (36 696 eur). Teraz českí piloti a pilotky pracujú pre aerolínie na tretinový úväzok, riadia metro a kamióny alebo rozvážajú jedlo.

S prepustením strácajú okrem vysnívanej profesie aj dobré finančné zázemie, ako aj vydreté spoločenské postavenie. Koniec krízy je pritom v nedohľadne.

Ako uviedol server iDNES.cz, Petr absolvoval odbor profesionálny pilot na Českom vysokom učení technickom v júni 2019. Po štúdiách si rýchlo našiel prácu v maďarskej nízkonákladovej spoločnosti Wizz Air a do rôznych destinácií lietal z bulharskej Sofie.

Dotkla sa ho však už prvá vlna prepúšťania, keď letecký dopravca prepustil naraz tisíc zamestnancov, z toho 265 pilotov. "Chvíľu som čakal, či nás nezavolajú späť, to sa však nestalo. Takže som si teraz našiel brigádu kuriéra a rozvážam jedlo," povedal pre iDNES.cz mladý pilot. Počas leta sa usiloval nájsť si prácu v odbore, avšak bezvýsledne.

 

"Skúšal som to od Ázie po Ameriku, ale všetko je márne. Väčšina pilotov, ktorí boli vyhodení, majú od aerolínií prísľub, že ak sa situácia zlepší, prednostne ich vezmú späť. Nikto však nevie, ako to reálne bude. Všetci veria, že budúce leto by mohlo byť lepšie," popisuje mladý muž, ktorý svoje meno, podobne ako väčšina pilotov, s ktorými redakcia MF DNES hovorila, nechcel uviesť.

Podľa leteckého experta a bývalého kapitána Boeingu 737 Ladislava Kellera niektorí piloti odišli do dôchodku. Veľkú väčšinu tých ostatných buď prepustili, alebo majú veľmi krátke úväzky. Dostali sa na úroveň platu, ktorá je v podstate porovnateľná s platom pokladníčky v Lidli. "Hypotéky a podobné výdavky by z toho neutiahli, takže si berú rôzne vedľajšie zamestnania," uvádza Keller.

Podľa neho sa takíto ľudia boja verejne priznať, aké mali zamestnanie. Na jednej strane kvôli zamestnávateľovi a na druhej preto, že ide o určitú stratu prestíže. Ako povedal, "aby kapitán Airbusu A330 priznal, že dnes rozváža potraviny, to je pochopiteľne obrovská strata prestíže".

Podľa Kellera je získanie nového zamestnania náročné, preto sa piloti často uchyľujú k rekvalifikáciám. "Dvaja či traja kolegovia riadia metro, niekto jazdí s autobusom, iní si robia papiere na kamión," uvádza s tým, že presadnúť do iného dopravného prostriedku sa často ukazuje ako najjednoduchší variant.

Za normálnych okolností by podľa neho mohli takíto ľudia vďaka svojim skúsenostiam nastúpiť na viacero iných postov na letisku. Lenže teraz aj letiská na zamestnancoch skôr šetria, než aby ich rady ešte rozširovali.

"Poslednýkrát som letel okolo 20. marca," popisuje svoju skúsenosť s hľadaním dočasného zamestnania Jindřich, ktorý lietal najskôr s ČSA a v novembri minulého roka nastúpil do Qatar Airways. "Do polovice júna som bol ešte zamestnaný, potom sa už začalo prepúšťať," povedal.

"Od augusta som na úrade práce vedený ako nezamestnaný," dodal pilot, ktorý má okrem pilotného odboru vyštudované aj strojné inžinierstvo. Napriek tomu sa mu pri hľadaní práce nedarilo.

"V strojárstve nemám prax, zároveň som šesť rokov po škole, takže nie som čerstvý absolvent. Je teda úplne jedno, či v tejto chvíli mám nejaké vzdelanie," vysvetľuje. Teraz sa preto učí programovať, aby sa mohol uplatniť v IT firme.

Získaniu práce bráni podľa Jindřicha aj opatrnosť zamestnávateľov. "Niektorí kolegovia v životopise vedome neuvedú, že boli pilotmi a uvádzajú iba zamestnanie na letisku. Firmy sa totiž často boja, čo sa dá od takého človeka čakať," domnieva sa. Ako však dodal, práca pilota nie je iba o riadení lietadla, ale najmä o vysokej zodpovednosti, tímovej spolupráci, vedení a komunikácii. "Sme zvyknutí na stresové situácie a riešenie problémov," dodal Jindřich.

Zvýšená obozretnosť firiem voči kapitánom lietadiel však vyplýva aj z toho, že by mohli pre ne pracovať iba krátkodobo. "Väčšina pilotov, ktorí začnú robiť inú prácu, sa k letectvu vráti ihneď, ako to bude možné. A zamestnávatelia to vedia," tvrdí Jindřich.

Na druhej strane, samotný návrat nie je pre mnohých pilotov jednoduchý. Týka sa to napríklad tých, ktorí lietali z Prahy s firmou Ryanair. Írska nízkonákladová spoločnosť totiž pilotov najíma ako samostatne zárobkovo činné osoby. Ako povedal pilot Petr, "dostávajú peniaze podľa toho, koľko nalietajú hodín, fixný plat nemajú. Ak nemáte žiadne hodiny, potom je váš zisk nula".

Navyše, ako dodal bývalý kapitán Keller, keďže teraz je tu druhá vlna pandémie nového koronavírusu, kríza leteckých firiem sa predlžuje minimálne o rok. "Aké to bude mať dôsledky pre leteckú dopravu, to asi nikto nedokáže predvídať," dodal.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: tasr

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk




Súčasný manžel Štefan Margita.
Foto
Štefan Margita sa po 35 rokoch vrátil na vychytené miesto: Pozrite sa, čo žiada od fanúšikov!
A glider against a blue sky
Aktualizované
Hrôza! V Martine došlo k pádu vetroňa: Nešťastie má minimálne jednu obeť
(ilustračné foto)
Prietrž mračien narobila v slovenskom meste poriadnu paseku: Mimoriadna situácia, hlásia značné škody
Britney Spears sa dostala do problémov pre svoje nezodpovedné správanie.
Foto
Britney Spears sa SÚDILA s vlastným otcom: Desivá reakcia po ukončení sporu! Skončí na mizine?
Rolins doťukáva posledné detaily pred koncertami v Prahe.
Foto
Dara ukázala novú FOTO po plastike, ľudia nechápu: HANBÍŠ sa za to?
(ilustračné foto).
Rozruch v Dubline: Študenti zabarikádovali kampus univerzity
Ryhtářov žiaľ je stále rovnaký aj po 10 rokoch.
Záhada Bartošovej († 48) čísla, zdrvený vdovec: Prečo aj 10 rokov po samovražde funguje!
Ilustračné foto
Aktualizované
Užívate si slnko? Úsmev vám klesne: Do týchto okresov sa rúti LEJAK!
Rodina sa s úmrtí Laury a bábätka nevie spamätať (ilustračné foto).
Smutná TRAGÉDIA: Laura († 22) zomrela pri pôrode, syn († 2 mes.) neskôr v tatinovej posteli
Odíde zo Slovana? Juraj Kucka má na stole viacero ponúk!
Chlapca museli umývať pred domom
Foto
Najtučnejší chlapec na svete schudol 100 kíl: TAKTO dnes vyzerá, je na NEPOZNANIE!
Pri úprave trávnika je každá pomoc dobrá
Foto
Veľký test benzínových kosačiek: Podrobné porovnanie cien, výkonu a hlučnosti!