Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
13.08.2020 13:55 | Správy | Servis

Sú elektromobily náchylnejšie na požiar? A čo autá na plyn, máme ich ignorovať?

Požiar elektromobilu väčšinou spôsobí porušenie ochranného obalu akumulátorov. Po kontakte niektorých chemických látok s kyslíkom sa požiar šíri agresívne a ak sa elektromobil raz rozhorí, obyčajne zhorí až na popol.

ČÍTAJTE VIAC: Dostali ste kameň do čelného skla? Toto by ste mali vedieť

Jeden z najpodstatnejších argumentov za rozmach elektromobility je fakt, že sa v týchto automobiloch nič nespaľuje. To znamená, že automobil neprodukuje emisie a spaliny, ale teoreticky ani nevozí mimoriadne horľavý materiál. V praxi sú však elektromobily podobne nebezpečné ako automobily so spaľovacím pohonom. Avšak vo svetle havárií, po ktorých sa vznietili, v mnohých ľuďoch budia dojem, že sú „ešte horľavejšie.“

Keď sa po havárii vznieti bežný automobil, zvyčajne tomu vo výbere správ nevenujeme zvýšenú pozornosť. Keď sa však dočítame o tom, že horel elektromobil a dokonca v plameňoch zahynul človek, prirodzene sa začneme obávať o to, či je koncept elektromobility bezpečný.

Nemecký auto motor und sport vo svojom článku z roku 2018 uvádza, že podľa ADAC a Dekra sú vznietenia automobilov po nehode iba výnimočné. Častejšie sú príčinou požiaru prechádzajúce technické nedostatky automobilov a nie samotný princíp a typ ich pohonu. Stále je však primálo údajov na to, aby sa vydalo konečné vyhlásenie o tom, či elektrické autá horia nebezpečnejšie, rýchlejšie alebo častejšie ako ich spaľovacie verzie.

 

Isté je však jedno: Hlavnou príčinou požiaru vozidiel áut so spaľovacím motorom je elektronika: napríklad roztrhané káble.

Pre auto motor a šport sa Friedhelm Bechtel, šéf hasičskej stanice v Augsburgu, vyjadril nasledovne: „Zatiaľ sme zasahovali iba v jednom prípade horiaceho elektromobilu.“ (do r. 2018, pozn.red.)

Na hasenie elektromobilov podľa jeho slov funguje aj obyčajná voda, avšak niektoré zo súčastí pri horení uvoľňujú kyslík, čo je takmer nemožné uhasiť v krátkom čase. „Horiaca bunka permanentne ohrieva susedné bunky, až kým sa tie tiež nerozhoria,“ dodáva. Túto reťazovú reakciu možno zastaviť neustálym prívalom chladnej vody, preto je hasenie horiacich elektromobilov časovo náročnejšie ako u konvenčných áut.

Ďalej uvádza, že veľmi ťažké býva hasenie horčíka, ten hasiči dostali pod kontrolu špeciálnym hasiacim práškom.

A čo autá na plyn? LPG, CNG?

ADAC už testoval niekoľko elektrických vozidiel pri nárazových skúškach: „Testujeme s rýchlosťou nárazu 64 km/h a doposiaľ sme nikdy neporušili batériu. Iba pri Mitsubishi i-MiEV prišlo k poškodeniu krytu akumulátora, ale nie samotnej batérie,“ uvádza ADAC pre nemecký auto motor a šport.

Najväčší automobilový klub na svete k dnešku nemá žiadne dôkazy o tom, že elektrické automobily sú náchylnejšie k zapáleniu pri nehodách ako autá s nádržami na palivo a ani početné riadené crashtesty v EuroNCAP neukázali, že by sa elektromobily v akomkoľvek rozsahu vznietili.

Friedhelm Bechtel z hasičského oddelenia v rozhovore ďalej hovorí: „Niektorí ľudia si aj pri autách s plynovými nádržami mysleli, že sa môžu rýchlo vznietiť. Preto boli tieto vozidlá zakázané v mnohých podzemných garážach. Dnes vieme, že ani plynové vozidlá nie sú náchylnejšie na vznietenie. Podobný vývoj by sa mohol udiať aj v súvislosti s elektrickými vozidlami.“

Otvoriť galériu

Nenechajme sa oklamať ilúziou

V súčasnej dobe neexistuje žiadny dôkaz, že autá na elektrický pohon majú vyššiu pravdepodobnosť horieť než vozidlá so spaľovacími motormi.

Požiare v elektromobiloch majú údajne oveľa dlhší čas rozšírenia požiaru - ak by aj začali horieť, tak skrátka pomalšie, vďaka čomu majú pasažieri po nehode čas na útek. Je to možno výhoda, ale aj veľký problém: taký akumulátor môže v dôsledku pomaly narastajúceho vnútorného napätia po nehode začať horieť aj po 72 hodinách od incidentu. Preto musia byť havarované elektromobily uskladňované v exteriéri. Aby sa však takto dramaticky poškodil akumulátor, musela by byť nehoda doslova „na totálku“, pretože batérie sú pred nárazmi chránené už od výroby.

O horiacich elektromobiloch v médiách platí rovnaké pravidlo ako pri padajúcich lietadlách. Médiá informujú o páde lietadla a mnohí sa tak domnievajú, že je lietanie stále nebezpečnejšie. V skutočnosti však o týchto prípadoch informujú preto, lebo sú tak výnimočné a ide o jeden prípad z tisícov či desiatok tisíc úplne bezpečných letov. Rovnakú analógiu môžeme použiť pri horiacich elektromobiloch: vieme o nich, pretože ide o výnimočný jav, avšak upútavanie pozornosti vyvoláva nesprávny dojem, že elektromobily horia často.

Nenechajme sa teda okamať prvým dojmom, čísla sú vždy dôležitejšie. Zároveň nenadržiavajme elektromobilom. Každá nehoda je musí byť vyšetrovaná bez domnienok a rovnako, ako pri leteckej bezpečnosti, tak aj tá automobilová sa vyvíja práve vďaka tomu, že sa odhaľujú príčiny a automobilky sa im snažia predchádzať novými opatreniami.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg
Stoltenberg to už nevydržal a povedal to bez okolkov: Tvrdá kritika Číny
Ilustračné foto
Opitý turista vystrájal na ceste, zachytilo ho auto: Zaujímavé, čo mu malo zachrániť život
Ruský prezident Vladimir Putin
Putin plánuje dôležitú návštevu: To, kam sa chystá, veľa napovie o budúcnosti Ruska
Český hokejový tréner Vladimír Růžička.
Foto
Bývalý tréner Slovana Bratislava má nové angažmán: Neuveríte, koho povedie Růžička!
Novi Sad, Serbia - May 5, 2015: McDonalds and McCafe Signs on Post to mark fast food restaurant. Illustartive editorial for McDonalds expansion in Eastern Europe.
Zaujíma vás, prečo kola z McDonaldu chutí inak? Nie je to náhoda! Tajomstvo odhalené
Na snímke podpredsedníčka Európskej komisie (EK) a komisárka pre hodnoty, transparentnosť a spravodlivosť Věra Jourová.
Príde Slovensko o eurofondy?! Jourová to povedala jasne: O STVR a zrušení špeciálnej prokuratúry si myslí, že…
Situácia s jedlom v Pásme Gazy je hrozivá (ilustračné foto).
Izraelský útok v Rafahu je na spadnutie: Z mesta utekajú ľudia, sú ich stovky tisíc!
(ilustračná foto)
V parlamente sa debatovalo o premnožených medveďoch: Poslanec vyzval kolegov, aby pristúpili k tomuto kroku
Slovenský brankár Marcel Melicherčík.
Foto
Po konci finále vyplávala pravda na povrch: Prečo Spišiakom chýbala brankárska jednotka?
photo depicting clinical tests sobriety state driver by a policeman
Opitá vodička sa nezdráhala sadnúť za volant: Z toho, čo spravila spolujazdkyňa, vám padne sánka
Woman lying in bed suffering from insomnia
TENTO nápoj pred spaním nepite! Môže vám spôsobiť problémy: Nie je to káva ani čaj
Prezidentka SR Zuzana Čaputová naposledy úraduje z Košíc od utorka do piatka 26. apríla 2024.
Foto
Prezidentka má na východe skutočne nabitý program: Aha, aké miesta sa jej podarilo navštíviť