Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
15.09.2020 06:00 | Prominenti | Domáci Prominenti
Foto

Herec a exminister kultúry Milan Kňažko si nebral servítku pred ústa: Sme kultúrni barbari!

Fatálna autonehoda štátneho tajomníka ministerstva kultúry Vladimíra Dolinaya († 38) a jeho manželky Zuzany († 34) rozjatrila dávno zahojené rany u herca Milana Kňažka (74). Ten pred rokmi, vo funkcii ministra kultúry, len s veľkým šťastím vyviazol živý z hrozivej havárie. Pre Nový Čas Nedeľa oživil spomienky na tieto desivé chvíle. V rozhovore sa otvorene vyjadril aj k úpadku umenia u nás a servítku pred ústa si nebral ani pri téme súčasného divadelníctva.

Fotogaléria
8
fotiek v galérii

Nehoda štátneho tajomníka ministerstva kultúry Vladimíra Dolinaya († 38) a jeho manželky Zuzany († 34) nebola prvá, ktorá sa týkala ľudí z tohto rezortu. Vy sám ste ako minister kultúry v roku 2000 havarovali aj s Milanom Lasicom a Mariánom Labudom.

Myslím si, že keby sme si preverovali štatistiku z ostatných rezortov, zistili by sme, že sú rezorty, kde bolo viac dopravných nehôd ako v súvislosti s funkcionármi ministerstva kultúry. Autonehoda si nevyberá a, ako vidíme, stane sa to aj profesionálnym vodičom. My sme vtedy dostali šmyk a kým vodič stihol vyrovnať, nabúrali sme do betónového spevnenia železničného podjazdu. Našťastie z tejto nehody sme s Milanom vyviazli bez väčších zranení, no Marián Labuda bol na tom vážne. Mal zlomený krček v bedrovom kĺbe a musel si poležať v nemocnici. Paradoxne, keď začal cvičiť pri rehabilitácii, niekoľko mesiacov po tejto udalosti bol v životnej forme. Lebo on nikdy predtým necvičil.

 

Existuje nejaký predpis, kde majú sedieť ústavní činitelia, alebo je len na nich, na ktoré sedadlo si v aute sadnú?

Je to na zadnom sedadle za spolujazdcom. A práve v tejto súvislosti si spomínam, že človek by si mal rozmyslieť, kedy žartuje. Keď sme totiž vtedy sadali s Milanom a s Mariánom do auta, ja som si sadol za sedadlo spolujazdca. Povedal som Milanovi Lasicovi, aby si sadol vedľa mňa, a Mariánovi vravím, že nech si sadne k vodičovi dopredu! Frflal, že prečo má byť vpredu, a ja som mu zo žartu povedal: Ty budeš taký môj airbag! Nezabudnem dodnes, ako potom ležal na zemi, hľadel na mňa s vyčítavým pohľadom a stonal: „Airbag, čo?“

Takýto hrôzostrašný zážitok sa asi z pamäti nedá celkom vymazať. Vracajú sa tie spomienky z času na čas?

Zažil som viac autohavárií, pre mňa s horšími následkami. Človek musí rátať s chybami iných, ako aj v prípade štátneho tajomníka Dolinaya, keď do jeho vozidla napálil v protismere iný vodič. Dodnes počujem príšerný zvuk nárazu z mojej autonehody v roku 1979. Išiel som vtedy Fiatom Mirafiori na nakrúcanie do Prahy, pretože vraj nezohnali pre mňa letenku a ani lístok do 1. triedy na rýchlik. Vyrazil som z Bratislavy o piatej ráno. Pred Prahou, na 28. kilometri pri Mirošoviciach, sa otáčal do protismeru kamión s vlečkou naloženou šrotom a preťal kompletne oba jazdné pruhy. Mal som na tachometri rýchlosť asi 130 km/h a nemal som kam uhnúť. Mohol som už len brzdiť. Boli to stotiny sekundy, chytil som ľavé zadné koleso vlečky. V stovke som mal čelný náraz. Zázrak, že som prežil.

Asi s ťažkými zraneniami...

Našťastie som bol pripútaný, no pri spätnom náraze sa odtrhol oceľový nosník na sedadle a skončil som vzadu. Odniesli si to moje rebrá, praskol mi posledný krčný stavec v chrbtici a prvý hrudný. Ešte som sa čudoval, kde je šofér? Auto bolo kompletne zrušené, vyzeralo ako výlisok. Dvaja „Brňáci“ sa ma snažili vybrať z auta, lebo sa nedali otvoriť dvere. Vodič kamióna prišiel za mnou a vraví: „Promiňte, já jsem vám to nechtěl udělat naschvál...“ Ja som mu len sťažka povedal, nech prestane, že sa nemôžem smiať, lebo ma bolí chrbtica. Zobrali ma do nemocnice do Benešova. Potom ma odviezli do Prahy a na druhý deň som musel točiť. Jeden deň nakrúcania totiž stál obrovské peniaze. Mimochodom, keď som neskôr šiel v servise okolo svojho zdemolovaného auta, ktosi utrúsil: „To nemohol vodič prežiť!“ Mechanik, s ktorým som sa radil, čo s fiatom urobiť, sa pozrel na vrak a povedal: „Pane Kňažko – prodat!“ Vždy, keď idem okolo, tak si na tú hrôzu spomeniem.

Prejdem teraz k témam, ktoré vás z pozície exministra kultúry, ale aj herca a občana určite zaujímajú. Ako vnímate výmenu názorov odborníkov, čo sa týka bratislavského Istropolisu? Zbúrať či nezbúrať podľa vás bývalý Dom odborov?

Skúsme sa držať faktov, a nie pocitov. Táto budova bola postavená ako Dom revolučného odborového hnutia. To, že sa tam konali aj nejaké kultúrne aktivity, je pravdou. Dávno však už neplní svoju kultúrno-spoločenskú funkciu. Pokiaľ ide o architektúru, nepochybujem o tom, že to robili talentovaní architekti. Ešte dvaja z nich žijú a podpísali súhlas s tým, že by bolo dobré to zbúrať, ak ich dielo už neplní funkciu, pre ktorú bolo postavené.

Hovorí sa, že veľká sála Istropolisu, určená aj na koncerty, má najlepšiu akustiku na Slovensku...

Veľká sála je v katastrofálnom stave, reči o dobrej akustike sú len jeden veľký mýtus. Podľa nového projektu tu má vzniknúť sála, kde sa zmestí 5 000 ľudí, a súčasne bude členená na niekoľko osobitných priestorov po cca 2 000 divákov. Budú sa tam teda dať robiť aj dve kultúrne alebo kongresové podujatia súčasne. Teraz je tam kapacita necelých 1 500 miest a technológie sú absolútne zastaralé. Nový projekt získala v súťaži jedna z najlepších architektonických kancelárií na svete. Spolupracujú na tom najlepší zvukoví odborníci na svete. Takže bude to sála, ktorá, naopak, prinesie do Bratislavy kultúrno-spoločenský priestor a dostane Slovensko na mapu kultúrnych, spoločenských a kongresových podujatí. Práve v tých posledných sme na 157. mieste na svete. To je hanba hlavného mesta aj celého štátu.

pokračovanie
Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Marika Eisler Studeničová, Nový Čas Nedeľa

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


(ilustračné foto)
Čo sa stalo? Propalestínski aktivisti dostali stopku: Zásah 150 policajtov
Po nehode troch vozidiel na diaľnici zostalo auto prevrátené.
Foto
Hromadná zrážka na D1: Auto ostalo prevrátené na streche! Hasiči sa zapotili
Obec Krivá
FotoVáš Tip
Mrazivý príbeh zázračnej dediny na Orave: Okolité obce cez vojnu vypálili, v Krivej nik nezomrel! Ako spomínajú preživší?
Na Akropolu v súčasnosti denne zavíta približne 23 000 ľudí.
Desivý objav Aténach: Podzemný sklad po rokoch odhalil tajomstvá
Adrian Lehmann.
Boj o olympiádu prekazila smrť (†34): Osudnou mu bola jeho láska!
Prezidentka SR Zuzana Čaputová naposledy úraduje z Košíc od utorka do piatka 26. apríla 2024.
Prezidentka sa vzdialila od hradného kopca Bratislavy: V Košiciach sa stretla s bývalou hlavou štátu
Na archívnej snímke zo 14. marca 2024 nákladné autá s humanitárnou  pomocou pre Pásmo Gazy
Európska únia sa kvôli zhoršujúcej situácii rozhodla konať: Zintenzívňuje svoju pomoc
Ilustračné foto
V Rusku zadržali novinára: O jeho osude bude rozhodovať súd! Za toto mu hrozí basa
Zvolenská nemocnica začína vo svojom areáli s výstavbou nového pavilónu chirurgie.
Ministerka Dolinková zavítala do Zvolena: Miestna nemocnica spustí veľké plány
Policajti v Ružomberku žiadajú verejnosť o pomoc pri objasňovaní dopravnej nehody.
Hrozivo vyzerajúca nehoda: Vodič narazil do stromu! Muži zákona sa obracajú na verejnosť
early rush hour scene with lens flares
Opatrne na cestách: Rýchlostnú cestu úplne uzavrú! Polícia uviedla dôvod
Bývalý politik SNS sa rozčuľoval, že nič nespáchal a považuje to za politickú objednávku.
Obnovený proces v korupčnej kauze Jána Slotu: Exšéf SNS sa nedostavil! Čo sa dialo ďalej?