Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
24.01.2020, 14:00 | Správy | Politika

Komentár Milana Belicu: Najväčšou hanbou súčasnej vlády je rezort dopravy

Nový Čas pred voľbami prináša názory osobností slovenskej politiky a spoločenského života na aktuálne dianie. Milan Belica, predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja

Som rád, že ma denník Nový čas oslovil so žiadosťou o napísanie komentára k pálčivým témam, ktoré rezonujú v spoločnosti. Dovoľte mi teda konštatovať, že za najslabší článok súčasného vládneho kabinetu (dokonca aj vlád predchádzajúcich) považujem bez váhania Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Môžem otvorene a veľmi jednoznačne povedať, že najväčšou hanbou z dielne tohto ministerstva je, že krajské mesto Nitra vstúpilo aj do tretej dekády 21. storočia ako jediné zo slovenských krajských miest bez elektrifikovaného železničného prepojenia na okolitý svet. Teda nezaslúži si zrejme to, čo už dnes majú nielen všetky krajské mestá na Slovensku, ale aj väčšina menších okresných miest?! Má krajské mesto Nitra zostať z pohľadu absencie elektrifikovanej trate obyčajným provinčným mestečkom?!

 

Érsek nič nezmenil

Súčasný pán minister na všetky moje niekoľkoročné urgentné apely a žiadosti o zmenu tohto stavu reagoval pozitívnymi prísľubmi riešenia tohto mimoriadne závažného problému. Ale čo reálne zmenil? Nič. Je úsmevné, že koncom vlaňajšieho roka chodil odovzdávať niektoré zrekonštruované malé železničné stanice. Pretože, ako sám povedal, „verí, že po rokoch zanedbávania sa aj tento obraz slovenských železníc výrazne zlepší a stanice budú slúžiť v prospech verejnosti“. A tak sa ho ako predseda NSK teraz už verejne pýtam: V krajskom meste Nitra nie je nevyhnutné súčasný stav urgentne zlepšiť? A pripomínam, že nielen z pohľadu výstavby elektrifikovanej trate, ale aj z hľadiska zásadnej rekonštrukcie samotnej budovy železničnej stanice v Nitre, ktorá by síce mala byť výstavnou skriňou krajského mesta, ale v súčasnosti je skôr jeho hanbou.

 

Vlakom sa nedostaneme ani do Bratislavy

Naviac, začiatkom tohto roka súkromná spoločnosť Arriva dočasne zrušila jediné priame vlakové spojenie Nitry s Prahou. Vlakom bez prestupu sa cestujúci z Nitry nedostanú v 21. storočí ani do Bratislavy. Nie je to hanebná vizitka rezortu dopravy, Železníc SR a ďalších zainteresovaných inštitúcií pod správou ministerstva?

Pritom o potrebe výstavby železničnej trate medzi Nitrou a Trnovcom nad Váhom sa hovorí už niekoľko rokov. Problém by do veľkej miery vyriešilo menej ako 20 km koľajníc. Železnice SR dali vlani aktualizovať štúdiu realizovateľnosti, ktorá bola vypracovaná ešte v roku 2014. To je všetko, čo k tomuto dokázalo ministerstvo dopravy povedať. O termíne realizácie sa podľa mediálnych informácií nikde nehovorí. A pritom je toto prepojenie oveľa dôležitejšie ako tie, čo v kraji máme. Pomohlo by ekonomicky celému regiónu. Veľkým pozitívom by bolo aj odľahčenie cestnej infraštruktúry smerom na Bratislavu.

Dovoľte dať na misku váh tieto fakty: výstavba elektrifikovanej železničnej trate Nitra-Trnovec nad Váhom by mala stáť asi 160 miliónov eur. Tie sa v štátnom rozpočte dosiaľ nenašli. Ale súčasný rezort dopravy zlepšuje obraz slovenských železníc rekonštrukciami viacerých malých železničných staníc. Na tie peniaze sú. Nespochybňujem potrebu týchto rekonštrukcií, len sa neustále, a dosiaľ neúspešne, pýtam, prečo krajské mesto Nitra „po rokoch zanedbávania“ ako jediné stále nemá elektrifikovanú trať? Pritom je nesporné, že Nitriansky samosprávny kraj bude po dobudovaní zostávajúcich blokov JE Mochovce „energetickým srdcom Slovenska“. Tu sa energia potrebná aj pre elektrické vlakové jednotky vyrába a bude vyrábať. Paradoxne však po zastaralých jednokoľajkách sa v okolí elektrárne budú „motať“ motorové vláčiky a zamorovať životné prostredie toxickými splodinami naftových motorov? Skutočne máme v Nitrianskom kraji akceptovať argumenty, že prepojenie krajského mesta Nitry s Bratislavou cez elektrifikovanú železničnú trať nemá význam? A ak by už iný význam toto prepojenie nemalo, len to, že skráti čas dopravného spojenia asi o 30 minút a podstatne obmedzí prúd osobných áut z Nitry do Bratislavy, to je bezvýznamné?

Odpovede na všetky tieto otázky treba hľadať na Ministerstve dopravy a výstavby SR.

-----

Názory redakcie sa nemusia stotožňovať s názormi autora komentára, ktorý zodpovedá aj za jeho vecný obsah.

Diskusia / 0
Autor: Čas.sk
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania... Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov .

Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Párik bude vychovávať  dcérku v rodisku Katy.
Foto
Katy Perry a Orlando Bloom sa sťahujú: Luxusný dom v susedstve Harryho a Meghan
Foto
Vzdal Peter Sagan boj o cyklámenový dres? Som na dne fyzicky, ale aj psychicky!
(ilustračné foto)
574
Tragické správy: Evidujeme ďalších 19 úmrtí na pľúcnu formu ochorenia COVID-19!
Predseda ĽSNS Marian Kotleba
Pozitívny Kotleba bol v parlamente: Poslanci podstúpia antigénové testy na COVID-19
Testovacie centrum vo francúzskom Marseille.
Kritická situácia vo Francúzsku: Hlásia rekordných viac ako 40-tisíc nových prípadov
Firmy s nad 5-tisíc zamestnancami ich môžu otestovať v rámci vlastných kapacít (ilustračné foto).
V hre je pravidelné testovanie zamestnancov vo firmách: Takto si to premiér predstavuje
Na hraniciach sú opäť kontroly.
Obnovia sa policajné kontroly na hraniciach okresov? Takto to bude fungovať
Futbalisti z PAOKu Solún sa tešia z gólu, vpravo hráč Michal Ďuriš z Nikózie počas zápasu E-skupiny 1. kola skupinovej
Foto
Takto sa darilo Slovákom a ich klubom v Európskej lige: Slavia Praha padla v Izraeli
Ruský prezident Vladimir Putin
Foto
Kauza otravy Navaľného pokračuje: Prehovoril Putin, na toto dal osobný súhlas
Minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO)
953
Mikulec žiada ľudí, aby sa nesnažili opatreniam vyhnúť: Aj policajti a vojaci majú rodiny!
Pedri (v pozadí) sa spolu s Messim teší z jeho debutového gólu.
Má 17-rokov a skromnosti na rozdávanie: Takto odchádzal Pedri zo zápasu Barcelony s Ferencvárosom!
Minister obrany Jaroslav Naď (OĽANO).
Armáda finišuje s prípravami na pilotné testovanie, Naď priznáva: Je jasné, že nebude všetko na 100 percent