Pred vyše troma rokmi spravili policajti z Kriminálneho úradu Finančnej správy (KÚFS) raziu v spoločnosti Dúha, ktorá bola súčasťou víťazného konzorcia na výstavbu tunela. Doteraz však vyšetrovanie neprinieslo žiadne konkrétne výsledky, no následkom toho zo stavby odišli riadne vysúťažené fimy. Národná diaľničná spoločnosť im vyčítala aj údajnú pomalosť výstavby.
Podľa zistení Nadácie Zastavme korupciu a portálu aktuality.sk po odchode pôvodných stavbárov NDS tlačila na uzavretie zmlúv na dokončenie meškajúcich prác s firmami blízkymi kriminalistom z Finančnej správy. A to nie na základe klasickej verejnej súťaže, ale priamym oslovením vytypovaných firiem. Jednou z nich je spoločnosť Lama Sk, ktorá má prepojenia na šéfa daňových kriminalistov Ľudovíta Makóa. Diaľničiari jej zaplatili len k novembru 2019 vyše 190-tisíc eur. To vyvolalo podozrenie o účelovej razii. Makóova družka pôsobí na vysokej manažérskej pozícii vo firme a samotný Makó jej prenajíma areál. „V menovaných spoločnostiach nemám žiadny majetkový podiel, je preto absolútne scestné ich v tomto význame so mnou spájať. Nemám ani informácie o ich zákazkách či klientoch,“ povedal Makó.
Ďalšia firma
Ešte viac pochybností okolo zazmluvňovania firiem na stavbe vzbudzuje firma GBM1. Aj tá má prepojenie na človeka z prostredia daňovej polície. Polovičný podiel v nej vlastní manželka námestníka KÚFS Petra Blahu. Druhú polovicu vlastní bývalý obchodný partner funkcionára NDS Milana Čičku, ktorý je hlavným inžinierom NDS na Višňovom. Firma môže podľa diaľničiarov za práce zinkasovať až 1,6 milióna eur.
NDS v tom konflikt záujmov nevidí. „NDS nedisponuje danými informáciami,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Finančná správa tiež odmieta podozrenia, že niekdajší zásah kriminalistov bol vydieraním.