Zmluvy, ktoré dnes podpísal minister dopravy Ľubomír Vážny s vedením Ruských železníc, majú viesť k výstavbe novej širokorozchodnej trate cez územie Slovenska až do Rakúska za zhruba 100 miliárd korún (3,32 miliardy eur) a zvýšeniu objemu prepravy tovaru v krajine.
"Ruská strana má eminentný záujem, aby cez Slovensko tieklo viacej tovarových tokov ako doteraz," povedal novinárom Vážny po rokovaní so šéfom Ruských železníc Vladimirom Jakuninom. Minister odhadol, že s výstavbou širokorozchodnej železnice by sa mohlo začať asi o tri roky.
Slovenský štátny rozpočet by investíciu za niekoľko desiatok miliárd korún podľa Vážneho neutiahol. "O projekt je veľký záujem. Nevidíme problém v zabezpečení kapitálu," doplnil. Podľa skorších odhadov si mala stavba železnice vyžiadať až okolo 140 miliárd Sk (asi 4,6 miliardy eur).
Výsledkom posilnenia spolupráce slovenských a ruských železníc by mala byť aj vyššia vyťaženosť terminálu Dobrá. Prekladiskom na východe krajiny by malo prejsť asi 30.000 kontajnerov ročne oproti súčasnej tisícke. Minister vylúčil, že by sa pre výstavbu novej širokorozchodnej trate zrušil terminál v Čiernej nad Tisou. "Naopak, ideme do nej investovať. Čierna nad Tisou ostane vždy prekládkou sypkých materiálov," prisľúbil.
Železnica, ktorá umožňuje priamu prepravu surovín z Ruska či Ukrajiny, v súčasnosti končí pri Košiciach. Potiahnutie širokorozchodných koľajníc cez Slovensko až do Viedne podľa Jakunina podporujú viaceré európske krajiny, záujem na ňom majú tiež ázijské štáty. Prípravu výstavby trate by malo uľahčiť nové zastupiteľstvo, ktoré Ruské železnice otvárajú na Slovensku aj pre susedné Rakúsko.
Štát prenajme Rusom nákladný terminál na východe
Slovensko chce prenajať Ruským železniciam nákladný železničný terminál v Dobrej v okrese Trebišov neďaleko slovensko-ukrajinských hraníc. Počíta s tým zmluva o budúcej zmluve na prenájom a spoločné využívanie terminálu v Dobrej, ktorá bola podpísaná vo štvrtok. Po rokovaní s prezidentom Ruských železníc Vladimírom Jakuninom o tom informoval minister dopravy Ľubomír Vážny. "Rokovania boli náročné, ale dospeli sme ku konsenzu. Ruské železnice sa k nám nesprávali ako veľký slon k malému červíčkovi a dospeli sme ku korektnej spolupráci," zhodnotil dohodu Vážny.
Kapacita terminálu v Dobrej bola podľa Vážneho doteraz využitá na 7 % až 10 %. "Vytvorením spoločného podniku je reálny predpoklad, že namiesto súčasných okolo tisíc kontajnerov ročne pretečie cez tento terminál v prvom roku 26 tis. až 30 tis. kontajnerov ročne s perspektívou rastu," uviedol ďalej Vážny. S prezidentom Ruských železníc sa dohodli, že čím väčší bude počet kontajnerov, o to nižšia bude cena prenájmu.
Ruské železnice počas rokovania prejavili záujem o to, aby nákladná preprava cez Slovensko mala väčší objem ako doteraz. To by malo podľa Vážneho potvrdiť opodstatnenosť plánovanej širokorozchodnej železnice cez Slovensko. Rezort dopravy a Ruské železnice sa dohodli aj na spolupráci pri výrobe železničných podvalov v spoločnosti Železničná priemyselná stavebná výroba, a.s. v Čani. Vstupom ruskej strany do projektu možno očakávať vysoký rast výroby v tomto podniku, dodal minister dopravy. Jakunin informoval Vážneho, že Ruské železnice otvárajú vo štvrtok svoje zastúpenie na Slovensku s pôsobnosťou aj pre Rakúsko.