Streda 22. 9.
Móric
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
17.08.2019 11:55 | Správy | Peniaze

Štúdia z Belgicka prichádza s hrozivými číslami pre Slovensko: Príde pre tvrdý brexit o prácu 16 000 ľudí?!

Neskutočne vysoké číslo. Podľa štúdie renomovanej Katolíckej univerzity v belgickom Lovrane pre tamojšiu vládu je na Slovensku už v najbližších mesiacoch ohrozených takmer 16 000 pracovných miest.

Analýza sledovala dopad na jednotlivé krajiny v prípade tvrdého a neriadeného brexitu, ktorý je podľa posledných správ z Británie viac ako reálny. Slovensko by to podľa odborníkov pocítilo najmä v automobilovom a kovospracujúcom priemysle. Aké škody by okamžitý odchod Britov z EÚ mal na už aj tak spomaľujúcu sa ekonomiku a aké prognózy prepúšťania pripúšťajú zamestnávatelia?

Fotogaléria
8
fotiek v galérii

Štúdia belgickej Katolíckej univerzity ukazuje, že tvrdý brexit nebude mať negatívny dopad len na západoeurópske krajiny, ale dôsledky by u nás mohlo pocítiť v podobe straty pracovnej pozície takmer 16-tisíc ľudí. „Krajiny ako Poľsko, Švédsko, Slovensko, Česko či Maďarsko tiež vykazujú straty pracovných miest. Brexit je príbeh celej EÚ,“ píše sa v štúdii.

Otvoriť galériu
U nás sa budú
Zdroj: reuters

Percentuálne v prepočte na počet obyvateľov by sa najviac situácia dotkla Írska, kde by mohlo zaniknúť až 50-tisíc miest, nasledujú Veľká Británia a Malta. V Nemecku, na ktorého ekonomiku je tá naša naviazaná, by si novú prácu hľadalo takmer 300-tisíc zamestnancov. Najviac ohrozený je automobilový priemysel, negatívny dopad by mali pocítiť aj v potravinárskom a textilnom priemysle, v ktorom by prácu v rámci celej EÚ malo stratiť až 130-tisíc ľudí.

 

Môže to byť viac aj menej

Ekonomický analytik INESS Radovan Ďurana tvrdí, že na tieto čísla sa treba pozerať ako na štúdiu, ktorá sa nerobí každý rok ani dva. „Čísla môžu byť vyššie aj nižšie a nemusí to mať také negatívne dopady. Na Slovensku to okrem automobilového priemyslu zasiahne oblasť obrábania kovov, plasty, čo súvisí s naším expertom,“ vysvetlil Ďurana s tým, že: „Ak by sme aj stratili 16-tisíc miest, nie je to ani jedno percento, navyše to nebude regionálne koncentrované,“ dodal.

Otvoriť galériu

Ministerstvo hospodárstva pripomína, že následky brexitu sú ťažko predvídateľné a závisia od mnohých faktorov. „Vzhľadom na majoritný podiel výrobkov automobilového priemyslu na štruktúre exportu SR do Spojeného kráľovstva možno predpokladať, že dopady môžu nastať práve u výrobcov automobilov,“ uviedol rezort.

Facka pre spomaľujúcu sa ekonomiku

Slovenská ekonomika sa začala v druhom štvrťroku 2019 spomaľovať a čakajú nás horšie časy, na ktoré sme sa podľa odborníkov nepripravili príliš dobre. „Slovensko zaostáva v inováciách a je tak odkázané na manuálnu produkciu, kde je cena práce stále jedným z kľúčových faktorov konkurencieschopnosti,“ doplnil analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Negatívny vývoj bude určovať slabnúci externý dopyt, prejaviť by sa mal nielen v spotrebe domácností, ale aj v investíciách. Udržať vyrovnaný štátny rozpočet nebude ľahká úloha. „Mojou prioritou bude „ukočírovať“ tento trend tak, aby boli straty čo najmenšie,“ uviedol minister financií Ladislav Kamenický a svojim kolegom odkázal, že majú začať šetriť a neposielať mu žiadosti o uvoľnenie ďalších financií.

Otvoriť galériu
Zdroj: infografika NČ

Koľko ľudí stratí zamestnanie pri brexite bez dohody

  • Portugalsko - 29 720
  • Slovinsko - 4 220
  • Chorvátsko - 4 970
  • Taliansko - 139 140
  • Španielsko - 70 410
  • Francúzsko - 141 320
  • Luxembursko - 1 630
  • Írsko - 50 330
  • Veľká Británia - 526 830
  • Nemecko - 291 930
  • Holandsko - 73 200
  • Dánsko - 16 900
  • Belgicko - 42 390
  • Maďarsko - 30 750
  • Rumunsko - 43 430
  • Bulharsko - 17 890
  • Grécko - 5 570
  • Rakúsko - 17 020
  • Slovensko - 15 790
  • Česko - 47 310
  • Poľsko - 122 950
  • Litva - 7 430
  • Lotyšsko - 440
  • Estónsko - 2 710
  • Fínsko - 9 080
  • Švédsko - 19 970

 

Našincov z Anglicka veľa nepríde

Michal Stuška, ministerstvo práce

Otvoriť galériu
Michal Stuška (vľavo)
Zdroj: reuters
Vzhľadom na komplikovanosť celého procesu vystúpenia Spojeného kráľovstva z EÚ je ťažké odhadovať jeho vplyv na spätnú migráciu Slovákov do vlasti. Navyše, Spojené kráľovstvo ponúka pracovnej sile z EÚ zjednodušené získanie štatútu trvalého pobytu alebo štatútu prechodného pobytu. Podľa odhadov britskej Office of National Statistics dosiahol medziročný pokles počtu Slovákov pôsobiacich na trhu práce UK 7,3 %, a to z odhadovaného počtu 40 124 (Q4 2017) na 37 179 (Q4 2018). Aj tento vývoj naznačuje, že odchod Slovákov z trhu práce UK bude skôr postupný ako skokovitý.

 

Môžu byť ovplyvnené pracovné miesta

Miriam Filová Špániková, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR

Otvoriť galériu
Takzvaný tvrdý brexit zvýši firmám náklady, čo môže prirodzene viesť k zníženiu obchodnej výmeny. Firmy v takejto neistote s veľkou pravdepodobnosťou nebudú investovať a rozširovať výrobné kapacity, preto môže dôjsť k útlmu pracovných miest. Konkrétne čísla ťažko predikovať, akékoľvek odhady môžu byť predčasné. Vplyvom Brexitu dôjde však k ešte väčšiemu spomaleniu rastu slovenskej ekonomiky.

 

Mali by sa dohodnúť

Lucia Kovarovič Makayová, Volkswagen Slovensko

V aktuálnej náročnej situácii pokračujeme v pripravovaní sa na všetky možnosti. Pre automobilový priemysel, prístup na otvorený trh a jasné zákaznícke procesy je prioritou, aby bolo zamedzené negatívnemu vplyvu na just-in-time výrobu a našu európsku sieť dodávateľov. Odhliadnuc od toho, Veľká Británia je pre koncern Volkswagen, ako aj pre Volkswagen Slovakia, významným trhom.

 

Snažíme sa expandovať aj inde

Ján Žgravčák, hovorca Kia Motors Slovensko

Otvoriť galériu
Ján Žgravčák
Zdroj: reuters
Konkrétny plán na prepúšťanie v prípade „tvrdého brexitu“ nemáme a ani nechystáme. Situáciu však naďalej sledujeme. Našou prípravou na brexit je produkcia kvalitných a obľúbených vozidiel, čo sa nám v prípade modelu Sportage podarilo, keďže patrí medzi TOP 10 najpredávanejších vozidiel v Spojenom kráľovstve. No neustále pracujeme aj na vyhľadávaní nových trhov. Vlani sme vyviezli vozidlá z Tepličky nad Váhom do 95 krajín sveta.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Nový Čas, ivš, kuk

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.


PR článok
Zlozvyky v stravovaní Slovákov: Čoho by sme sa podľa gastroenterológov mali vyvarovať?
Podľa Guterresa je svet na okraji priepasti a smeruje zlým smerom: Generálny tajomník OSN tu ale vidí nádej
Nezaočkovaný brazílsky prezident obhajuje vládu: Vakcináciu podporujem, toto však nie!
Na diaľnici v Nemecku bolo rušno: Ozbrojený cestujúci zajal vodičov autobusu
Očkovanie nemôže byť jedinou reakciou na COVID-19, tvrdí Európska komisia: Do hry prichádzajú lieky
Hecl prispel k výhre Pardubíc dvoma gólmi: Nestarnúci Jágr so stým gólom medzi českou elitou
Moderátor RTVS Viliam Hauzer bol v lietadle s pápežom Františkom: Ako to vyzeralo na palube?
Zverejnili osobný doklad francúzskeho prezidenta: Na sociálnych sieťach koluje jeho covidpas
Súrodenci z Bratislavy zmizli: Braček so sestričkou sú od utorka nezvestní
Voľby v Rusku poznajú svojich víťazov: Väčšinu kresiel obsadí prokremeľská strana
Foto
Olympijská víťazka hospitalizovaná kvôli COVIDU: Fanúšikov vyzýva k vakcinácii
Už toho majú dosť: Naliehavá žiadosť o prístup k migrantom na hraniciach Bieloruska a EÚ