Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
16.07.2019 11:55 | Správy | Peniaze
Video

Slováci vyvíjajú až 2 lietajúce autá: Klein a Vaculík kedysi spolupracovali, teraz si konkurujú

Na začiatku spolupracovali, teraz sú tvrdí konkurenti. Už o pár mesiacov predstavia na Slovensku dve lietajúce autá.

Doposiaľ najznámejší je AeroMobil, ktorý pôvodne vyvíjali spoločne dizajnér Štefan Klein (59) spolu s podnikateľom Jurajom Vaculíkom (51). Po vzájomnej dohode patenty zostali v spoločnosti AeroMobil a Klein má licenciu na použitie týchto patentov.

Klein sa však po krátkej odmlke vracia s vlastným lietajúcim autom, ktoré bude mať úplne nové riešenie spôsobu transformácie z auta do lietadla.

Fotogaléria
9
fotiek v galérii

Klein predal svoj podiel v AeroMobile a s Vaculíkom sa rozišiel vzhľadom na iné predstavy o budovaní firmy a jej organizácii, a vzhľadom na smerovanie AeroMobilu do sériovej výroby. Klein sa tak na chvíľku odmlčal a prežíval ťažké obdobie, ktoré ho však naštartovalo. Založil si novú firmu a pokračuje vo svojej idei v novom projekte, ktorý nazval AirCar.

„Reálny let ukázal, že lietajúce auto má určite nádej, ale, samozrejme, malo aj viaceré problémy, ktoré stále riešime. Pri vývoji som zažil aj nebezpečné situácie, keď som musel použiť nový typ záchranných systémov,“ hovorí Klein a pokračuje:

Otvoriť galériu
Klein hovorí, že ak by sa prototyp úspešne zalietal, tak s podporou investorov sa môže začať jeho certifikácia a následne malosériová výroba. Stáť by mohol od 300-tisíc eur, čo už je hodnota bežného lietadla. Aký je podľa neho hlavný rozdiel medzi lietajúcimi autami? „AirCar evokuje viac športový automobil a transformujúca chvostová časť by mala zabezpečiť vysokú mieru stability a dobrú riaditeľnosť v móde lietadlo,“ dodal Klein.

 

Preteky s exkolegom

Jeho bývalý partner Juraj Vaculík s medzinárodným tímom pokračuje v pôvodnom projekte a taktiež finišuje do testovacej fázy. Zatiaľ čo nový AirCar je hradený zo súkromných zdrojov, AeroMobil získal podporu aj počas pôsobenia Kleina z verejných zdrojov. Nové lietajúce vozidlo by chceli mať v tíme Vaculíka hotové približne o dva mesiace. „Po montáži motora do rámu trupu a ukončení prísnych predbežných kontrol tím úspešne absolvoval prvé skúšky motorov v bratislavskom zariadení. Motor bol v minulom roku dôkladne testovaný,“ uviedol hovorca Štefan Vadocz. Novú technickú hračku chcú predstaviť na jednom zo slovenských letísk a plánujú vyrobiť limitovaný počet kusov - 500. „Tím spoločnosti v Bratislave intenzívne pracuje na dokončení ďalšieho prototypu určeného na letové testovanie. AeroMobil je zatiaľ prvým jediným lietajúcim autom na svete, ktorý požiadal agentúru o typový certifikát, ktorý umožní prevádzku a predaj vozidla,“ uzavrel.

 

Otvoriť galériu
Projekt verzie s rotormi na krídlach
Zdroj: vizualizácie aeromobil

AeroMobil používa dvojlitrový štvorvalcový benzínový motor s výkonom 300 koní. Motor sa používa na priamy pohon vozidla v letovom režime a ako generátor na výrobu výkonu pre elektrické hnacie motory na predných nápravách pre cestné použitie.

Parametre

  • Výkonnosť:max. rýchlosť 160 km/h, 0 - 100 km/h: 10 s
  • Bezpečnosť: airbagy, bezpečnostné pásy
  • Dojazd: 750 km
  • Dráha potrebná na vzlet: 15 m
  • Padákový systém: pre celé vozidlo
  • Celková transformácia do leteckého módu: menej ako 3 min.
  • Letecké rýchlosti:  360 km/h
  • Maximálny dolet: 750 km

 

Otvoriť galériu
Vizualizácia so zloženými krídlami
Zdroj: vizualizácie aircar

Objekt auta nemusí generovať len odpor, ale aj vztlak. AirCar má siluetu dynamickej formy veľmi blízkej forme športového vozidla. Tím otestoval model v mierke 1:1 pri hmotnosti 300 kg, ktorý im dal veľmi veľa reálnych údajov. Je schopný stabilného letu aj v kritických režimoch. AirCar s novými patentmi a technickými riešeniami môže mať štvorsedadlovú verziu, čo bývalé riešenie neumožňovalo, a tiež dvojmotorovú verziu výhodnú pre AeroTaxi. „Vízia ide ďalej až k možnosti obojživelného vozidla,“ povedal Klein.

Predpokladané parametre

  • Výška letu: max. 3 km
  • Cestovná rýchlosť: 250 km/h
  • Spotreba: 7 l benzínu/100 km
  • Dĺžka vzletu: 350 m
  • Čas transformácie: do 120 s
  • Max. dolet: 1 000 km
  • Dĺžka vozidla: 5,3 m
Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Zuzana Šišovská, Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Tohtoročná víťazka Miss Universe Buenos Aires sa stala Alejandra Rodriquez.
Foto
Miss Universe má šokujúcu víťazku: Takéto niečo tu ešte nebolo! To môže zmeniť históriu
Prezident USA Joe Biden
Čo sa to deje? Biden s Trumpom sa vyhýbajú debatám: Neurčitá odpoveď prezidenta
(ilustračné foto.)
Nakupujete oblečenie cez Shein? Európska únia sprísňuje bezpečnostné pravidlá!
(ilustračné foto).
SHMÚ varuje! Odložte svoje kvety na noc dovnútra: Mrznúť bude na väčšine územia Slovenska
Ilustračné foto
Príznak demencie či Parkinsona, ktorý spozorujete v noci: Ak sa vám deje TOTO, zbystrite
Jany a Vierka sa stali prvý krát rodičmi.
Foto
Najšťastnejší deň v živote Janyho Landla a Vierky Ayisi: Narodila sa im zdravá dcérka!
Lekári mu inak odporučili, aby nepracoval a odpočíval na vidieku.
Britský kráľ vydal oficiálne vyhlásenie: Karol III. oznámil veľké rozhodnutie
Nitrianskych hokejistov prekvapil René Rendy (uprostred).
Zemetrasenie pod Zoborom! V uliciach Nitry prepukli majstrovské oslavy
požiar ilustračne
V hoteli vypukol požiar, hasiči bojovali s plameňmi dlhé hodiny: Najmenej 10 ľudí zomrelo
Na prestížnej udalosti hľadali nové tváre modelingu.
Foto
Tlačia deti do modelingu: Syn vdovy po Pašekovi st. († 37) ohúril a aha, ako vyrástla Haklovej dcéra!
(ilustračné foto).
Veľká Británia spustila revolučné očkovanie: Vyrieši to jeden z najsmrteľnejších problémov ľudstva
Foto
Nitriansky spasiteľ Stavjaňa: Ako to vyzerá s jeho budúcnosťou?