Pondelok 27. 9.
Cyprián
03.06.2019 15:45 | Správy | Domáce správy | Bratislava

Vedci z Univerzity Komenského objavili nový druh hada, nazvali ho po dávno zabudnutom kráľovstve

Medzinárodný tím na čele s vedcami z Univerzity Komenského (UK) v Bratislave objavil nový druh hada rozšíreného v Turecku, Azerbajdžane, Arménsku, Gruzínsku, Iraku, Iráne a Rusku, vrátane malej oblasti zasahujúcej aj do Európy.

Analýzou genetických aj morfologických údajov vedci zistili, že užovka sarmatská (Elaphe sauromates) v skutočnosti zahŕňa aj ďalší druh, ktorý nazvali podľa starobylého kráľovstva Urartu - Elaphe urartica. Informovala o tom hovorkyňa UK Lenka Miller.

Podľa hlavných autorov štúdie Daniela Jablonskeho a Davida Jandzíka z UK je náročné túto užovku objaviť v prírode. Navyše sa vyskytuje v oblasti, ktorá je geopoliticky pomerne komplikovaná. Aj preto si zber materiálu pre štúdiu vyžiadal celkovo 17 rokov a širokú medzinárodnú spoluprácu. Nový druh je na základe vonkajších znakov veľmi podobný užovke sarmatskej. Až analýza DNA odhalila, že ide o sesterský a takzvaný kryptický, čiže skrytý druh.

Otvoriť galériu
Vedecký tím Univerzity Komenského
Zdroj: UK/Boris Tuniyev
"Objav dokazuje, že aj oblasť alebo skupina živočíchov pomerne dobre prebádaná môže potenciálne skrývať prekvapivé objavy, ak sa výskum realizuje trpezlivo a s využitím kombinácie metód. V tomto prípade štatistických, genetických aj morfologických a v širokej medzinárodnej spolupráci," uviedol Jablonski. Nový druh hada patrí medzi veľké užovky rodu Elaphe, ktorý je populárnym medzi chovateľmi teráriových zvierat. "Nález je pre nás aj akýmsi zavŕšením osobnej cesty od nadšených milovníkov a niekdajších chovateľov užoviek rodu Elaphe až k nálezu a vedeckému opisu nového druhu," poznamenal Jandzík.

Kráľovstvo Urartu prekvitalo v dobe železnej (9. až 6. storočí pred naším letopočtom) v oblasti dnešnej Arménskej vysočiny, v okolí jazera Van v Turecku, kde sa vyskytuje aj nový druh užovky. Meno zvolili autori vedeckého opisu z úcty k pôvodnému menu užovky sarmatskej. Jej názov odkazuje na Sarmatov, konfederáciu kočovných kmeňov, ktorí obývali podobné územie severne od Čierneho mora ako užovka sarmatská.

V Banskej Bystrici došlo k požiaru plynovej nádoby: Oheň sa rozšíril aj na fasádu panelového domu
Greifov nevydarený debut v La Lige: Mrzeli ho inkasované góly i verdikt VAR
Fotohádanka: Odborníčka na krásu! Spoznávate ju?
Aktualizované
Prezidentka a premiér Heger: Vážny rozhovor! Čaputová sa chce stretnúť aj s Ficom
Posledný zelený okres na Slovensku: V Dunajskej Strede to žije! Ľudia tam chodia z iných okresov aj z Česka
Ministerstvo práce chce na budúci rok zvýšiť prídavky na dieťa i rodičovský príspevok: O koľko si rodičia prilepšia?
Je zvýhodňovanie očkovaných zákonom diskriminačné? Slovenské národné stredisko pre ľudské práva reaguje
Kapitán Košíc Michal Chovan: Brankára Slovana sme vyhnali, no nebolo nám to nič platné
Ďalšia krajina EÚ označila Slovensko ako rizikové: Mimo výnimiek tu platí karanténa
Prekvapenie v rakúskom Grazi: Voľby nečakane vyhrali komunisti
Smutné údaje: Tieto symptómy trápia 60 až 80% covid pacientov po hospitalizácii
Plačkovú s manželom Reném zadržala polícia: Fotky zo zásahu pred ich domom!