Utorok 24. 5.
Ela
03.06.2019 15:45 | Správy | Domáce správy | Bratislava

Vedci z Univerzity Komenského objavili nový druh hada, nazvali ho po dávno zabudnutom kráľovstve

Medzinárodný tím na čele s vedcami z Univerzity Komenského (UK) v Bratislave objavil nový druh hada rozšíreného v Turecku, Azerbajdžane, Arménsku, Gruzínsku, Iraku, Iráne a Rusku, vrátane malej oblasti zasahujúcej aj do Európy.

Analýzou genetických aj morfologických údajov vedci zistili, že užovka sarmatská (Elaphe sauromates) v skutočnosti zahŕňa aj ďalší druh, ktorý nazvali podľa starobylého kráľovstva Urartu - Elaphe urartica. Informovala o tom hovorkyňa UK Lenka Miller.

Podľa hlavných autorov štúdie Daniela Jablonskeho a Davida Jandzíka z UK je náročné túto užovku objaviť v prírode. Navyše sa vyskytuje v oblasti, ktorá je geopoliticky pomerne komplikovaná. Aj preto si zber materiálu pre štúdiu vyžiadal celkovo 17 rokov a širokú medzinárodnú spoluprácu. Nový druh je na základe vonkajších znakov veľmi podobný užovke sarmatskej. Až analýza DNA odhalila, že ide o sesterský a takzvaný kryptický, čiže skrytý druh.

Otvoriť galériu
Vedecký tím Univerzity Komenského
Zdroj: UK/Boris Tuniyev
"Objav dokazuje, že aj oblasť alebo skupina živočíchov pomerne dobre prebádaná môže potenciálne skrývať prekvapivé objavy, ak sa výskum realizuje trpezlivo a s využitím kombinácie metód. V tomto prípade štatistických, genetických aj morfologických a v širokej medzinárodnej spolupráci," uviedol Jablonski. Nový druh hada patrí medzi veľké užovky rodu Elaphe, ktorý je populárnym medzi chovateľmi teráriových zvierat. "Nález je pre nás aj akýmsi zavŕšením osobnej cesty od nadšených milovníkov a niekdajších chovateľov užoviek rodu Elaphe až k nálezu a vedeckému opisu nového druhu," poznamenal Jandzík.

Kráľovstvo Urartu prekvitalo v dobe železnej (9. až 6. storočí pred naším letopočtom) v oblasti dnešnej Arménskej vysočiny, v okolí jazera Van v Turecku, kde sa vyskytuje aj nový druh užovky. Meno zvolili autori vedeckého opisu z úcty k pôvodnému menu užovky sarmatskej. Jej názov odkazuje na Sarmatov, konfederáciu kočovných kmeňov, ktorí obývali podobné územie severne od Čierneho mora ako užovka sarmatská.

Strašný objav v zbombardovanom Mariupole: V troskách zničenej budovy našli telá 200 ľudí
V parlamente vznikla temná koalícia, Matovič sa začína správať ako fašista: Ostrá kritika Pellegriniho
Hokej je život, píše IIHF o Slovensku: V rebríčku sily sú Dáni pred nami
Nemecký minister zdravotníctva: Osoby nakazené opičími kiahňami by sa mali izolovať 21 dní!
Vstup Švédska a Fínska do NATO je po reakcii Turecka otázny: Kedy prebehne ďalšie rokovanie?
Nezvyčajné ocenenie pre Karin Majtánovú: Ukázala, že sa v kuchyni vie zvŕtať!
Majú už za Putina náhradu? V Kremli rastie nespokojnosť, jednu vec si všetci dobre uvedomujú
My to dokážeme: Kováčikov obhajca to nevzdáva, oznámil, aké kroky chystá
Heger po vynesení verdiktu: Kováčik je zločinec, niektorí poslanci sú na tom podobne
Švajčiari ovládli našu skupinu po tesnom triumfe nad Nemeckom: Na koho narazia vo štvrťfinále?
Krúpy, povodne, polámané stromy: Počasie sa vyšantí, silné búrky hrozia v týchto okresoch
Paľo Habera vyráža na koncerty: Vyvetrá legendárne rifľové kraťasy z roku 1992?!