Pondelok 27. 6.
Ladislav, Ladislava
03.06.2019 15:45 | Správy | Domáce správy | Bratislava

Vedci z Univerzity Komenského objavili nový druh hada, nazvali ho po dávno zabudnutom kráľovstve

Medzinárodný tím na čele s vedcami z Univerzity Komenského (UK) v Bratislave objavil nový druh hada rozšíreného v Turecku, Azerbajdžane, Arménsku, Gruzínsku, Iraku, Iráne a Rusku, vrátane malej oblasti zasahujúcej aj do Európy.

Analýzou genetických aj morfologických údajov vedci zistili, že užovka sarmatská (Elaphe sauromates) v skutočnosti zahŕňa aj ďalší druh, ktorý nazvali podľa starobylého kráľovstva Urartu - Elaphe urartica. Informovala o tom hovorkyňa UK Lenka Miller.

Podľa hlavných autorov štúdie Daniela Jablonskeho a Davida Jandzíka z UK je náročné túto užovku objaviť v prírode. Navyše sa vyskytuje v oblasti, ktorá je geopoliticky pomerne komplikovaná. Aj preto si zber materiálu pre štúdiu vyžiadal celkovo 17 rokov a širokú medzinárodnú spoluprácu. Nový druh je na základe vonkajších znakov veľmi podobný užovke sarmatskej. Až analýza DNA odhalila, že ide o sesterský a takzvaný kryptický, čiže skrytý druh.

Otvoriť galériu
Vedecký tím Univerzity Komenského
Zdroj: UK/Boris Tuniyev
"Objav dokazuje, že aj oblasť alebo skupina živočíchov pomerne dobre prebádaná môže potenciálne skrývať prekvapivé objavy, ak sa výskum realizuje trpezlivo a s využitím kombinácie metód. V tomto prípade štatistických, genetických aj morfologických a v širokej medzinárodnej spolupráci," uviedol Jablonski. Nový druh hada patrí medzi veľké užovky rodu Elaphe, ktorý je populárnym medzi chovateľmi teráriových zvierat. "Nález je pre nás aj akýmsi zavŕšením osobnej cesty od nadšených milovníkov a niekdajších chovateľov užoviek rodu Elaphe až k nálezu a vedeckému opisu nového druhu," poznamenal Jandzík.

Kráľovstvo Urartu prekvitalo v dobe železnej (9. až 6. storočí pred naším letopočtom) v oblasti dnešnej Arménskej vysočiny, v okolí jazera Van v Turecku, kde sa vyskytuje aj nový druh užovky. Meno zvolili autori vedeckého opisu z úcty k pôvodnému menu užovky sarmatskej. Jej názov odkazuje na Sarmatov, konfederáciu kočovných kmeňov, ktorí obývali podobné územie severne od Čierneho mora ako užovka sarmatská.

Pred summitom G7 sa zišli demonštranti: Polícia zadržala dve osoby
Muž sa druhýkrát narodil: Obrovský výbuch ho mohol zabiť! Aha, akú explóziu prežil
Bývalý obranca Juventusu či United šokuje: Sexuálne ma obťažovali!
Putin oznámil prvé zahraničné cesty od začiatku invázie: Chystá sa navštíviť tieto dve krajiny