Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
pondelok 22. 4.
Slavomír
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
19.03.2019, 10:04 | Správy | Peniaze

Nebankové spoločnosti vymáhajú od ľudí dlhy rôznymi spôsobmi: Kedy už ide o nekalé praktiky?

 V prípade, že vytvárajú psychický tlak alebo listy od nich obsahujú vyhrážky bez právneho základu, ide už o nekalé obchodné praktiky.

Upozorňuje na to Národná banka Slovenska (NBS) s tým, že právo na reklamáciu je základným právom spotrebiteľa.

O nekalú obchodnú praktiku môže ísť v prípadoch, ak spoločnosti vytvárajú psychický tlak, pri ktorom sa klienti začínajú báť, alebo listy, ktoré ľuďom zasielajú, sa podobajú na úradnú alebo súdnu zásielku. Ide o listy obsahujúce formulácie ako "dostavte sa" alebo "predvolanie", alebo ak sú v liste vyhrážky, ako napríklad "príde k vám exekútor", "príde k vám advokát spísať majetok". "Tento typ formulácií môže byť použitý, až keď existuje súdne rozhodnutie vo veci. Ak spotrebiteľ vie, že nebol žiadny súd, ide o bezprávne vyhrážky, ktoré nemajú právny základ," priblížila NBS. V prípade, že si nie je spotrebiteľ istý bezprávnosťou vyhrážky, mal by sa poradiť s právnikom. "Poslednú výzvu pred exekúciou môže poslať inkasná spoločnosť len vtedy, ak už o dlhu rozhodol súd," doplnila NBS.

O nekalú obchodnú praktiku ide aj v prípade, ak telefonáty či SMS správy sú spravidla automatizované z rôznych telefónnych čísel. Ich intenzita by však nemala byť obťažujúca. Kontaktovať ľudí môžu spoločnosti len cez pracovné dni, a to do 18. hodiny. "Osobné návštevy sú zákonom obmedzené. Klientov nesmú vymáhači navštíviť doma ani na pracovisku. Spoločnosť nemôže na súde vymáhať dlh, ktorý je už premlčaný, a nemôže sa tým ani vyhrážať," priblížila NBS.

Existuje pritom niekoľko spôsobov, ako sa môžu ľudia brániť, keď sú terčom vyhrážok. NBS spotrebiteľom odporúča, aby boli asertívni. "Ozvite sa spoločnosti písomne a vyžiadajte si podrobné doklady k dlhu (výška a pôvod dlhu). Po získaní podkladov sa poraďte s právnikom," radí klientom NBS. Ak spoločnosť nechce zdokladovať dlh a klienta obťažujú jej vymáhačské praktiky, potrebné je podať písomnú reklamáciu. "Spoločnosti musia na reklamáciu do 30 dní odpovedať," upozornila na to centrálna banka s tým, že ak nereagujú, potrebné je podať sťažnosť do NBS. Tá kontroluje na základe zákona len časť obchodov inkasných spoločností, konkrétne vymáhanie spotrebiteľských úverov a úverov na bývanie. "Vymáhanie nezaplatených účtov, napríklad za telefón, plyn, elektrinu a podobne, nespadá pod dohľad NBS," dodala slovenská centrálna banka.

Diskusia / 8
Autor: TASR
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Súvisiace články:
Súvisiace články:
Aktuality.sk Správy Eurovoľby 2019 Šport TV program Počasie Horoskopy
Polícia pracuje
Z útokov na Srí Lanke je podozrivá tamojšia islamistická skupina Aktuality.sk
Najčítanejšie
3h
24h
Zrážku
Zrážka dvoch motocyklistov v Banskobystrickom kraji: Polícia prípad objasňuje
Z herca je
Foto
Hrdý otecko Dwayne Johnson s najmladšou dcérkou: Tiana dovŕšila rok, pozrite sa na tú roztomilú fotku!
Stovky ľudí
Na Srí Lanke vybuchla ďalšia bomba: Počet zranených zatiaľ nie je známy
David spočiatku
Foto
Britský magazín sa poriadne sekol: Neuveríte, ako mal vyzerať David Beckham
Ukrajinský herec
Ukrajinskí analytici sú neistí ekonomickým programom nového prezidenta: Radia klientom opatrnosť
Pri hasení
Požiar lesného porastu na Záhorí sa podarilo uhasiť: Pomáhali aj vojaci
Líder tureckej
Útok na predsedu tureckej opozičnej strany: Polícia zatkla šesť osôb
Marek Fašiang má
Tajomstvá seriálu Oteckovia odhalené: Fašianga zvieral panický strach! Museli meniť scénu
Peter Cehlárik.
Slovenský súboj v playoff AHL: Cehlárik strelil víťazný gól
Bývalý šéf
Bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn: Prokuratúra proti nemu vzniesla nové obvinenia
Stovky ľudí
Na Srí Lanke začne platiť výnimočný stav: Polícií pomôže so zatýkaním podozrivých osôb
Prezidentský
Novému prezidentovi Ukrajiny blahoželali aj Spojené štáty: Pomôžu mu čeliť ruskej agresií