Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
štvrtok 13. 12.
Lucia
0°C  Hmla  |  Bratislava
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
18.11.2018, 00:05 | Správy | Domáce správy

Kapitán Kubovčík sa morským vlkom stal pri lietaní nad Tatrami: Chorvátov zahanbili slovenskí jachtári!

Slovenské „suchozemské krysy“ to natrelichorvátskym morským vlkom! Jachtári z klubu Aero Štrbské Pleso priniesli pred pár dňami cennú trofej z regaty v Jadranskom mori. Medzi skoro dvoma stovkami jácht skončili ako druhí!

Tak ako lyžovanie je rekreačný, ale zároveň aj vrcholový šport, to isté platí aj o jachtingu. Veľká väčšina jácht slúži na oddych a príjemný pobyt na mori. No sú aj také plachetnice, ktoré okrem pohodového pohupávania sa na mori sa raz začas vydajú na súťažnú jazdu a preženú sa ako rýchle dravé delfíny. Aby to dokázali, na ich palube musí byť skúsená a zohraná posádka. Tú tatranskú Aero Štrbské Pleso tvorí osemčelné mužstvo na čele s kapitánom Viliamom Kubovčíkom (56).

Fotogaléria
7
fotiek v galérii

Najprv letec

„Kapitánske skúšky mám už viac ako 20 rokov a moje začiatky boli na Liptovskej Mare. Voda a vietor sú všade rovnaké... Najprv sa treba naučiť ich citlivo vnímať a na našom liptovskom mori na to bola fantastická príležitosť. Nedá sa prísť štyri-päťkrát na more a myslieť si, ako to zvládnem a aký je zo mňa dobrý jachtár,“ hovorí kapitán.

Kubovčík sa odmlada venoval lietaniu. Najprv to bol vetroň, potom paraglajding, neskôr motorové lietadlo. V lietaní na vetroni patrí doteraz k slovenskej špičke a na európskych súťažiach sa umiestňuje na popredných miestach.

Hera ll: Loď Otvoriť galériu

„Vzdušné prúdy, vietor a termika sú pre lietanie na vetroni absolútnym základom. A vietor a prúdenie sú dôležité aj plavbe na plachetnici. Ak máte vytrénovaný cit pre tieto živ­ly, ste vo veľkej výhode. Je však dôležité zvládnuť aj techniku plachiet, aby ste vietor vedeli aj poriadne zužitkovať. Bežne sa stáva, že na mori obehnete loď so zvesenými plachtami z dôvodu bezvetria, ale vás vietor ženie dopredu len pár desiatok metrov od nej. Alebo idú vedľa seba dve identické lode na rovnakých plachtách a jedna dokáže zrýchľovať a tú druhú necháva ďaleko za sebou,“ opisuje kapitán, ktorý sa vetru naučil rozumieť najprv ako letec.

Stačí len o pár stupňov zmeniť uhol niektorej plachty, alebo ju viac vysunúť dole, prípadne hore, a rýchlosť sa výrazne zmení. Záleží ozaj na maličkostiach, ktoré však spôsobia veľké zmeny. Jeden rok sme dokonca na klasickej jachte skončili druhí pred pretekárskymi špeciálmi. Domáci chorvátski pretekári nerozumeli, ako sa to dá, a hľadali, čo za podvod sme urobili, že sme takí rýchli. Chceli nás až diskvalifikovať, že to nie je možné!“ smeje sa veterný mág Kubovčík.

Diera v lodi

Morským kapitánom je už od roku 2000 a vždy na jeseň si vyberá posádku na jachtárske preteky Viška Regata, ktoré štartujú zo Splitu. Kubovčíkovu posádku tvoria tradične Tatranci, ktorí sa k moru dostanú tak jeden až dvakrát do roka, ale úlohu námorníkov vždy perfektne zvládnu. Na preteky si v chorvátskom prístave požičajú jachtu a dva dni na nej trénujú.

Jachtári spod Otvoriť galériu
Jachtári spod Tatier skončili druhí.
Zdroj: Aero Štrbské pleso

„Musíme sa zosynchronizovať, každý musí poznať svoje miesto a úlohu. Dôležité je tiež vedieť loď presne vyvažovať. Na pretekoch sa plavíme rýchlosťou 7 až 10 uzlov, čo je rýchlosť do 20 km/h. Na zemi to nie je veľká rýchlosť, ale na vode ovládať loď pri takej rýchlosti je naozaj zložité. Pred pár rokmi do nás pri oveľa menšej rýchlosti narazila iná jachta a bola to poriadna rana a v našej lodi ostala obrovská diera.“

Chorváti nechápu

Pri pretekoch treba byť sústredený a pozorný. „Už samotný štart je veľmi náročný. Predstavte si, že v prístave je, tak ako tohoto roku, 172 lodí. Štyri minúty pred štartom musíte mať vypnutý motor a byť už len na plachtách. Lode neustále krúžia, nestoja na mieste, lebo to nie je možné. Každý si hľadá vhodnú pozíciu a čaká na povel k štartu. Štartovacia línia je dlhá aj jeden kilometer. Po výstrele zrazu všetci vyrazia a snažia sa zaujať najlepšie miesto,“ opisuje ďalší tatranský kapitán Miki Briatka (51), ktorý má na starosti ovládanie spinakra - najväčšej plachty.

Spokojnosť: Otvoriť galériu

Členom posádky je aj chatár z Chaty pod Soliskom Milan Štefánik (46). „Tí Chorváti nevedia, čo si o našich úspechoch majú myslieť. Vŕta im v hlave, ako a kde trénujeme. Ja všetkým Chorvátom tvrdím, že trénujeme na Štrbskom plese, lebo vysokohorské prostredie je ideálne miesto na prípravu na preteky na mori. Bojím sa, že nám začínajú veriť, lebo opäť sme boli druhí a loď, ktorá vyhrala mala náskok len 40 sekúnd a predbehla nás tesne pred cieľom. Okrem futbalu, basketbalu a vodného póla je jachting ďalším národným športom na Jadrane a mnohí sa mu venujú úplne od mala. My prídeme z Tatier pomaly na lyžiach a všetkých necháme za sebou,“ dodáva so smiechom. 

Viška Regata

Tohtoročné preteky Tatranci absolvovali na lodi kategórie beneteau first 45. Je to loď pre 10 ľudí s troma kajutami a so spoločenskou miestnosťou. Je dlhá 14 metrov široká 4,2 metra a ponor má 2,7 metra. Sťažeň je vysoký 18 metrov a loď váži 11,5 tony. Loď sa volala Hera II.

Štartovalo sa v meste Split a trať viedla k ostrovu Vis. Jedna trať merala asi 60 km. Na tejto regate sa zúčastňujú posádky z celej Európy, hlavne však z jadranských štátov, ale veľa posádok je z Česka, zo Slovenska aj z Rakúska.

Diskusia / 5
Súvisiace články:
Autor: Igor Ľudma, Nový Čas Nedeľa
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Aktuality.sk Správy Prezidentské voľby 2019 Šport TV program Počasie Horoskopy
Norbert Bödör
Norbert Bödör: bývalý zápasník a syn oligarchu spájaného so Smerom Aktuality.sk
Rýchle správy
pred 10 min
Poslanci prelomili veto prezidenta, odvod pre reťazce sa zavedie Aktuality.sk
Poslanci Národnej rady (NR) SR prelomili vo štvrtok veto prezidenta Andreja Kisku pri zákone o osobitnom odvode pre obchodné reťazce a schválili ho v pôvodnom znení.
pred 19 min
Vo svete je väznený takmer rekordný počet novinárov Aktuality.sk
K 1. decembru 2018 bolo vo väzení po celom svete 251 novinárov.
pred 29 min
Putin je zodpovedný za problémy krajiny, myslí si viac ako polovica Rusov Aktuality.sk
Podľa prieskumu Rusi obviňujú zo zlej situácie prezidenta Vladimira Putina.
Mladá
Foto
Škriniarov spoluhráč zažíva v Interi pohodu, vďačí za to aj tejto sexici
Roman bol na trhu
Foto
Roman bol len 30 metrov od šialenca, ktorý zabíjal v Štrasburgu: Zúfalá žena kľačala pri mŕtvom mužovi!
Nečakaný
Nečakaný návštevník tuningového zrazu pritiahol všetky pohľady: Muž na invalidnom skútri predviedol ozajstnú šou!
Brexit môžu
Tvrdý brexit by mohol, uškodiť aj Slovensku: Tisíce pracovných miest v ohrození
Polícia pátra
Foto
Po Bratislave sa prechádzal maskovaný človek so zbraňou! Polícia žiada o pomoc
(ilustračné foto).
Streľba neďaleko židovskej osady: Útočník zabil dvoch ľudí
Tomáš Klobučník
Slovenskí plavci na šampionáte v Číne za elitou zaostávajú: Semifinále zatiaľ iba snom
Neznámy útočník
Vo Švédsku zadržali muža podozrivého z prípravy teroristického útoku: Desivé zistenie
Vymenili si
Vymenili si úlohy: Pozrite, ako sa pri varení zapotil moderátor Milan Junior Zimnýkoval
Polícia zastavuje
Madrid bojuje s vysokou mierou znečistenia vzduchu: Rázny krok
(ilustračné foto).
Mních meditoval v národnom parku: Smrteľný útok
Na internete
Najnáročnejšie obdobie v roku pre rodinný rozpočet: Pozor na chyby, ktoré robí cez Vianoce mnoho Slovákov