Rezort si od toho sľubuje oddlženie letiska a zvýšenie jeho konkurencieschopnosti. S rozhodnutím by však mohol mať problém koaličný partner SNS. Dlhodobo totiž presadzuje víziu národného leteckého dopravcu, ktorého vznik by mohol nový nájomca sťažiť.
Ministerstvo dopravy vypracovalo návrh projektu, ktorým sa má uskutočniť proces výberu dlhodobého nájomcu pre Letisko M. R. Štefánika v Bratislave. V praxi chcú, aby letisko do rúk získal súkromník na 30 rokov formou prenájmu a staral by sa o jeho prevádzku, údržbu či investície. Štát by ho však naďalej vlastnil. „O tomto variante sa hovorilo už viackrát a napokon sa táto možnosť ukázala ako najlepšia a najvhodnejšia pre štát. Som presvedčený, že vďaka dodatočným investíciám, ktoré štát nemôže letisku poskytnúť, sa zvýši jeho prestíž, kvalita služieb a priláka aj nových leteckých dopravcov,“ uviedol minister dopravy Árpád Érsek.
O materiáli má ešte rozhodovať vláda. Most-Híd však môže pri svojom návrhu naraziť na odpor koaličnej SNS, ktorá presadzuje zriadenie národného leteckého dopravcu. Nie je jasné, či dankovci pod týmto pojmom myslia zriadenie štátnej firmy, podobne ako pri železničnej spoločnosti ZSSK, alebo vytvorenie vlastných aerolínií. Ak by bolo letisko v správe súkromného podnikateľa, štátny dopravca by si nemusel dohodnúť také výhodné podmienky, ako by dostal od štátu. „Táto téma nie je uzavretá, bude predmetom rokovaní,“ uviedli z SNS. Smer na otázky do uzávierky nereagoval.
Už to malo byť dávno
Koncesia by platila od roku 2021 do 2050. Bratislavské letisko je dlhodobo vo finančných problémoch. Ministerstvo vypočítalo, že za zmienené 30-ročné obdobie zhltne až 204 miliónov eur, pričom vygeneruje zisk iba 124 miliónov. Hlavným problémom bratislavského letiska je jeho blízkosť k viedenskému a budapeštianskemu letisku. „Bratislava v porovnaní s týmito dvoma letiskami nemá až taký potenciál, nízkonákladovky tu síce lietajú, ale len preto, lebo získali veľmi výhodné podmienky,“ myslí si riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.
Ako to je v súčasnosti
- štát sa stará o chod letiska, jeho správu i údržbu
- štát má právo na zisk
- štát vlastní letisko, pozemky i dráhy
- štát investuje
Ako to bude po zmenách
- o údržbu a prevádzku sa postará súkromník
- prípadný zisk pripadne koncesionárovi
- štát bude vlastniť letisko, pozemky a dráhy i naďalej
- štátu bude súkromník odvádzať istú časť peňazí