Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
20.10.2018 10:00 | Tip od Vás | Slovensko
Foto

Vodič z Bratislavy prehovoril o platoch a hroznom stave autobusov: Jazdíme na rozrezaných gumách!

Keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú. Do redakcie Nového Času sa ozval vodič z Dopravného podniku v Bratislave, ktorý chce zatiaľ zostať v anonymite. Prehovoril, v akých podmienkach musia on a jeho kolegovia pracovať.

Podľa neho výška platu zďaleka nie je taká, ako sľubujú reklamné náborové letáky, ani po vyše 20 odpracovaných rokoch. Autobusy sú často v zlom technickom stave a dopravný podnik neúnosnú situáciu napriek upozorňovaniu zo strany zamestnancov nerieši. Nespokojní vodiči preto rozmýšľajú o vyhlásení štrajkovej pohotovosti.

Otvoriť galériu

Práca šoféra bol jeho detský sen. Dostával som odmeny, ale bonus za odpracované roky som dostal len raz a to za 20 odpracovaných rokov 200 eur. „V hrubom mám 5,14 € na hodinu a autobusy sú v katastrofálnom stave,“ rozhorčuje sa vodič a tvrdí, že ich opravy sa nevykonávajú pre nedostatok súčiastok tak, ako by mali.

Jazdí sa podľa neho na pneumatikách s protektormi, teda už opravených, navyše podľa neho sú často v zlom stave. „Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Je dôležité nielen určenie ich veku (maximum je 4 - 5 rokov), ale predovšetkým dostatočne hlboký, a teda funkčný dezén,“ upozorňuje Michal Bednár z Autobildu.

Otvoriť galériu

 

Trikrát a dosť?!

Skúsenému vodičovi prekáža aj nástenka hanby, ktorú zamestnávateľ vymyslel v snahe znížiť meškanie spojov. „Program slúži skôr na to, aby trestali vodičov. Nech sa udeje v autobuse čokoľvek od poruchy až po nevoľnosť cestujúceho či vyčíňania vandalov, mám záznam,“ vysvetľuje vodič MHD a pokračuje: „Každý mesiac visia na nástenke tí, ktorí mali najviac záznamov.“

Ak napríklad niektorý vodič má smolu, že trom ľuďom v jeho voze prišlo zle, čiže bude meškať, pranierujú ho vraj aj za to. „Druhá výstraha je odchyt vedúcim a ak aj naďalej hlásim poruchy, tak dostanem písomné predvolanie. Posledná fáza je ,kárne napomenutie‘ s možným finančným postihom,“ uzatvára rozhorčený vodič.

Otvoriť galériu

Údržbu robíme

DPB, a. s., sa proti obvineniam vodiča bráni. Podľa jeho hovorkyne Adriany Volfovej pneumatiky na všetkých nápravách menia po najazdení cca 60-tisíc kilometrov. „Keď vodič nahlási poruchu na vozidle dispečingu, ten vyhodnotí, či dané vozidlo spĺňa bezpečnostné požiadavky a prijíma opatrenia,“ spresnila Volfová a dodala, že podľa príslušnej vyhlášky protektorované plášte na riadenej náprave autobusov MHD sú v poriadku.

Ako hovorkyňa ďalej vysvetlila, vodičom najčastejšie nie je priznaná variabilná zložka mzdy v plnej výške za škodové udalosti z vlastnej viny i za porušenie pracovnej disciplíny. „Rieši sa to buď pohovorom, dôrazným upozornením, alebo krátením výkonnostnej odmeny,“ vysvetlila. A na otázku, ako je to s pranierovaním napr. za „problémového“ cestujúceho, odpovedala, že postihy za takéto prípady vodiči nemajú.

Akékoľvek poškodenie pneumatiky je hrozba

Jozef Drahovský, dopravný analytik

„Protektory a vek pneumatiky problémom nie sú, problémom je poškodenie akejkoľvek, aj novej pneumatiky. S poškodeným plášťom či s rozrezanou pneumatikou, ako na daných fotografiách, by vozidlo nemalo ísť na cestu. Vodič by si mal vždy pred jazdou prekonzultovať stav vozidla, pretože niekedy sa rozsvieti upozornenie preto, že je už čas na kontrolu, ale vozidlo môže mať dojazd ešte 1 000 km. Napriek tomu by mali vodičov za upozorňovanie chýb chváliť, nie napomínať.“

Vodiči hrozia štrajkom

Vodičov v Dopravnom podniku Bratislava je stále málo a viacerí z nich sú dlhodobo nespokojní s pracovnými podmienkami. Najnovšie uvažujú o vyhlásení štrajkovej pohotovosti. Má sa o nej rozhodnúť na ich spoločnom mítingu, ktorý je naplánovaný na pondelok 22. októbra.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Novy Cas, gh

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk




Na Akropolu v súčasnosti denne zavíta približne 23 000 ľudí.
Desivý objav Aténach: Podzemný sklad po rokoch odhalil tajomstvá
Adrian Lehmann.
Boj o olympiádu prekazila smrť (†34): Osudnou mu bola jeho láska!
Prezidentka SR Zuzana Čaputová naposledy úraduje z Košíc od utorka do piatka 26. apríla 2024.
Prezidentka sa vzdialila od hradného kopca Bratislavy: V Košiciach sa stretla s bývalou hlavou štátu
Na archívnej snímke zo 14. marca 2024 nákladné autá s humanitárnou  pomocou pre Pásmo Gazy
Európska únia sa kvôli zhoršujúcej situácii rozhodla konať: Zintenzívňuje svoju pomoc
Ilustračné foto
V Rusku zadržali novinára: O jeho osude bude rozhodovať súd! Za toto mu hrozí basa
Zvolenská nemocnica začína vo svojom areáli s výstavbou nového pavilónu chirurgie.
Ministerka Dolinková zavítala do Zvolena: Miestna nemocnica spustí veľké plány
Policajti v Ružomberku žiadajú verejnosť o pomoc pri objasňovaní dopravnej nehody.
Hrozivo vyzerajúca nehoda: Vodič narazil do stromu! Muži zákona sa obracajú na verejnosť
early rush hour scene with lens flares
Opatrne na cestách: Rýchlostnú cestu úplne uzavrú! Polícia uviedla dôvod
Bývalý politik SNS sa rozčuľoval, že nič nespáchal a považuje to za politickú objednávku.
Obnovený proces v korupčnej kauze Jána Slotu: Exšéf SNS sa nedostavil! Čo sa dialo ďalej?
Dušan Gabáni má na konte niekoľko ocenení.
Foto
Strach o športového moderátora: Populárneho Dušana Gabániho museli oživovať
Muž parkoval na mieste vyhradenom pre ZŤP, odmietol dychovú skúšku
Muž zaparkoval tam, kde nemal: Polícii kládol odpor! Sila, čo o ňom neskôr zistili
Measuring radiation with a modern digital handheld device
Stav radiácie na Slovensku: Takto sme dopadli my, čo iné krajiny Európy?