Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
19.03.2017 12:00 | Správy

Pol roka od tragického pádu záchranárského vrtuľníka v Strelníkoch: Štyroch ľudí mohla zabiť chyba motora!

Odhalili príčinu tragickej nehody? Vlani v septembri otriasla Slovenskom obrovská tragédia, keď pri obci Strelníky neďaleko Banskej Bystrice havarovala záchranárska helikoptéra Bell 429.

V jej troskách zomrel pilot Ján († 50), lekárka Patrícia († 46), záchranár František († 32) aj pacient Ján († 38). Vo vyšetrovaní po pol roku nastal dôležitý posun!

Fotogaléria
10
fotiek v galérii

Tragédia sa začala ako bežná záchranárska akcia. Vrtuľník letel v stredu 7. septembra 2016 okolo 21. hodiny do obce Strelníky pri Banskej Bystrici. Záchranári odštartovali z Popradu, pretože ich bystrickí kolegovia museli dodržať predpísanú prestávku. Ponáhľali sa na pomoc Jánovi Majerovi († 38), ktorý sa zranil po páde zo skaly. Zraneného napriek tomu, že sa vzpieral, naložili do vrtuľníka a mierili do nemocnice. Nikdy tam však nedoleteli. Krátko po štarte, keď už helikoptéra mala mať pred sebou iba voľnú cestu do Banskej Bystrice, sa stroj nepochopiteľne stočil naspäť, akoby sa chcel vrátiť. „Letel nad stromami a svietil, akoby niečo hľadal, potom sa vracal naspäť. Potom bolo počuť iba silný výbuch. Vedeli sme, že sa stalo niečo hrozné a volali sme políciu,“ povedal svedok nešťastia. Nasledoval pád stroja medzi stromy. Všetci štyria pasažieri našli v troskách smrť. Bol medzi nimi aj syn bratranca prezidenta Andreja Kisku, pilot Ján Rušin († 50).

Otvoriť galériu
Pilot Ján Rušin (†50)
Zdroj: fab, tv joj, ate, anc, azb, bell

Otvoriť galériu

Otvoriť galériu
Záchranár František Bartoš (†32)
Zdroj: fab, tv joj, ate, anc, azb, bell

Otvoriť galériu
Pacient Ján Majer (†38)
Zdroj: fab, tv joj, ate, anc, azb, bell

Expertíza v Kanade

Od začiatku sa hovorilo, že tragédiu mohlo spôsobiť zlyhanie ľudského faktora, technická príčina alebo poveternostné podmienky spojené s tmou a náročným terénom. Vrtuľník pritom havaroval iba 3 týždne po tom, ako ho leteckí záchranári pokrstili. „Pri expertíze motorov, ktorá bola urobená u výrobcu v Kanade aj za účasti našich zamestnancov, sa zistili fakty, ktoré by mohli naznačovať, že prišlo za letu k nesprávnej činnosti motorov. Nie je to zatiaľ definitívne, a musia sa preskúmať aj príčiny, ktoré by viedli k takejto poruche motorov. To je ešte nadlho a odpovede na otázky príčin sú ešte ďaleko,“ vysvetlil Zdeno Bielik z Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

 

Zhorená čierna skrinka

Vyšetrovanie tragédie pri obci Strelníky komplikuje aj fakt, že pri páde a následnom požiari vrtuľníka sa vážne poškodila čierna skrinka, na ktorej je zaznamenaná hlasová komunikácia v kabíne i letové parametre. Preto sa tieto informácie nepodarilo expertom získať. „Stále ešte čakáme, z Anglicka nám odpísali, že s tým niečo robia, ale hovoria o minimálnej šanci, že sa tam niečo nájde po tom spečení v ohni,“ dodal Bielik.

Otvoriť galériu

Tragédie červeno-bielych anjelov

 

17. júla 2015: V Slovenskom raji sa zrútil záchranársky vrtuľník Agusta A109 K-2. Spolu so šéfom horských záchranárov v Slovenskom raji Dušanom Leskovjanským († 37) prišli o život aj pilot Ľubomír Majerčák († 44), záchranár Martin Svitana († 34) a lekár Marek Rigda († 45). Príčinou nehody bola kolízia vrtuľníka s oceľovými drôtmi elektrického vedenia natiahnutými ponad prielom rieky Hornád.

Otvoriť galériu
Zdroj: fab, tv joj, ate, anc, azb, bell

2. január 2006: Vrtuľník Leteckej zdravotnej záchrannej služby Air-Transport Europe typu Augusta A-109 K2 havaroval neďaleko Janovej Lehoty (okr. Žiar nad Hronom). Svedkovia počuli letieť vrtuľník a zdalo sa im, že letí príliš nízko. Zakrátko počuli výbuch. Haváriu neprežili pilot Viktor Remeň († 47), lekár Dalibor Timko († 32) a záchranár Karol Javorský († 27). Pravdepodobnou príčinou nehody bolo zlé počasie.

Otvoriť galériu
Zdroj: fab, tv joj, ate, anc, azb, bell

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Novy Cas, Mário Kaprálik

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Alena Heribanová a Ľuboš Machaj
Foto
Moderátorka Alena Heribanová k situácii v RTVS: Silné slová! Čo si myslí o Machajovi?
Adrian Lehmann.
Boj o olympiádu prekazila smrť (†34): Osudnou mu bola jeho láska!
Prezidentka SR Zuzana Čaputová naposledy úraduje z Košíc od utorka do piatka 26. apríla 2024.
Prezidentka sa vzdialila od hradného kopca Bratislavy: V Košiciach sa stretla s bývalou hlavou štátu
Na archívnej snímke zo 14. marca 2024 nákladné autá s humanitárnou  pomocou pre Pásmo Gazy
Európska únia sa kvôli zhoršujúcej situácii rozhodla konať: Zintenzívňuje svoju pomoc
Ilustračné foto
V Rusku zadržali novinára: O jeho osude bude rozhodovať súd! Za toto mu hrozí basa
Zvolenská nemocnica začína vo svojom areáli s výstavbou nového pavilónu chirurgie.
Ministerka Dolinková zavítala do Zvolena: Miestna nemocnica spustí veľké plány
Policajti v Ružomberku žiadajú verejnosť o pomoc pri objasňovaní dopravnej nehody.
Hrozivo vyzerajúca nehoda: Vodič narazil do stromu! Muži zákona sa obracajú na verejnosť
early rush hour scene with lens flares
Opatrne na cestách: Rýchlostnú cestu úplne uzavrú! Polícia uviedla dôvod
Bývalý politik SNS sa rozčuľoval, že nič nespáchal a považuje to za politickú objednávku.
Obnovený proces v korupčnej kauze Jána Slotu: Exšéf SNS sa nedostavil! Čo sa dialo ďalej?
Dušan Gabáni má na konte niekoľko ocenení.
Foto
Strach o športového moderátora: Populárneho Dušana Gabániho museli oživovať
Muž parkoval na mieste vyhradenom pre ZŤP, odmietol dychovú skúšku
Muž zaparkoval tam, kde nemal: Polícii kládol odpor! Sila, čo o ňom neskôr zistili
Measuring radiation with a modern digital handheld device
Stav radiácie na Slovensku: Takto sme dopadli my, čo iné krajiny Európy?