Spravili tak prvý krok k tomu, aby bol v meste väčší priestor pre autá rezidentov. Loptičku v rukách majú teraz mestské časti, ktoré budú vydávať rezidentské karty či maľovať nové značenie. Kedy prídu pravidlá do platnosti? Je ich možné obísť? Čo s tými, ktorí nemajú trvalý pobyt v hlavnom meste? Nový Čas prináša odpovede.
Všeobecne záväzné nariadenie (VZN), ktoré poslanci prijali vo štvrtok, nadobudne platnosť v marci budúceho roka. Ešte predtým sa musia zmenou štatútu zveriť mestské komunikácie na účely parkovania mestským častiam. Ani zďaleka to však neznamená, že vtedy sa začne za parkovanie platiť.
„Toto VZN nie je určené ani tak pre ľudí, ako skôr pre mestské časti. Môžu začať regulovať parkovanie od marca, ale ak sa do toho pustia o dva roky, tak sa to spustí až vtedy,“ uviedol predseda dopravnej komisie zastupiteľstva Jozef Uhler s tým, že samosprávy si musia najprv pripraviť projekty dopravného značenia, začať kresliť čiary či zvoliť si firmu, ktorá bude parkovanie spravovať.
„Samotná parkovacia politika je len jedna z častí riešenia dopravy mesta. Na to, aby malo fungujúcu dopravu, musí mať záchytné parkoviská, fungujúcu MHD a dostatok parkovacích miest pre domácich,“ uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský. Mesto už v budúcom roku podľa Uhlera plánuje výstavbu dvoch záchytných parkovísk, a to v Petržalke na Röntgenovej ulici a v Dúbravke Pri kríži. Myslieť sa má však aj na cyklodopravu či terminály osobnej prepravy.
Koľko budeme platiť?
Cenu za rezidentskú (20 € - 100 €), abonentskú kartu (100 € - 1 000 €) a hodinové státie (0,20€ - 3 €) si určí každá mestská časť všeobecne záväzným nariadením. Mestská časť si môže svoje územie rozdeliť na zóny - v každej zóne môže byť iná sadzba za hodinové státie. Napríklad v úzkom centre Starého Mesta môžete platiť 3 €/hod., v širšom len 1,50 €/hod.
Ako môže cezpoľný ušetriť?
Pokiaľ idete do Bratislavy len na skok, oplatí sa platiť hodinové parkovné. Ak tu žijete a auto pravidelne využívate, najlepšie je zakúpiť si abonentskú kartu. Ak na aute len prídete, celý týždeň stojí na parkovisku a potom cestujete domov, oplatí sa ho nechať na záchytnom parkovisku a do mesta pricestovať MHD.
Čo ak máme dve autá?
Ak ste manželia s trvalým pobytom napríklad v Ružinove, kúpite si rezidentskú kartu na prvé auto, vďaka ktorej parkujete v ostatných mestských častiach okrem Starého Mesta zadarmo. Na druhé a ďalšie auto si musíte kúpiť ďalšiu rezidentskú kartu, ktorá bude drahšia. S touto kartou parkujete vo svojej zóne zdarma, hodinové státie inde máte s 50 % zľavou, opäť okrem Starého Mesta. Samosprávy si stanovia, koľko kariet vydajú na byt.
Čo keď príde návšteva?
Ak vás napr. v Petržalke navštívia starí rodičia bez trvalého pobytu v Bratislave, za každú hodinu na parkovisku v Petržalke budú platiť. Ak majú trvalý pobyt v Bratislave a majú kúpenú rezidentskú kartu, s prvým autom parkujú zadarmo. Ak majú dve a prišli na druhom, majú zľavu 50 % z hodinového státia.
Čo ak tu žijem bez trvalého pobytu?
Najvýhodnejšie je zakúpiť si abonentskú kartu, ktorej suma sa bude pohybovať od 100 € do 1 000 € na rok. Oprávňuje vás parkovať bez ďalších poplatkov v zóne, pre ktorú je vydaná. Pokiaľ ju nemáte, budete si musieť platiť hodinové státie.
Dajú sa obísť pravidlá?
Ušetriť silou-mocou nebude také jednoduché. Najmä v prípade, ak si chcete ako cezpoľný žijúci v Bratislave bez trvalého pobytu vybaviť rezidentskú kartu na miesto abonentskej. Môžete to urobiť napr. cez susedu s trvalým pobytom bez auta? „Toto sa dá len v prípade, že sa preukáže jej vzťah k vášmu vozidlu, napr. zmluvou o prenájme či zapožičaní,“ uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský.
Kde nájdeme slabiny
Jozef Drahovský, dopravný analytik - Nie je zadefinovaný spôsob platenia. Navrhoval som, aby bolo možné platiť aj spôsobom, že zložím zálohu a budem nahlasovať začiatok a koniec parkovania na minúty. Zmysel to má napríklad pre doručovateľské firmy. Tiež je veľká záhada, kto bude prevádzkovať platobný a evidenčný systém.