Trpezlivosť vodičov klesá pod bod mrazu, no upchaté cesty, zdá sa, nemajú konca. Celú situáciu navyše komplikuje nedisciplinovanosť niektorých šoférov, ktorí neváhajú vojsť do plnej križovatky a riskujú tak dopravnú nehodu. Nový Čas testoval, koľko minút ráno na ceste do práce strávite na obchvate či na cestách v centre a na okraji hlavného mesta.
Dopravná situácia v Bratislave je jedna obrovská katastrofa. Podľa šéfredaktora AutoBildu Ľuboša Kamenistého je to spôsobené aj tým, že magistrát si na rekonštrukciu frekventovaných ciest vybral nevhodný termín, a to počas dopravných špičiek. Mesto však má svoj argument. „Opravy sa vykonávajú technológiou ‚za tepla‘. Pracuje sa aj v noci, keď to dovoľuje technológia. So zvyšujúcimi sa teplotami sa v noci skôr bude nechávať asfalt zaschnúť tak, aby sa opravy skončili čo možno najrýchlejšie,“ uviedla hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.
Poriadnu dávku trpezlivosti budú vodiči potrebovať až do konca júna, keď sa v meste budú vykonávať posledné opravy ciest. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského by zatiaľ kolabujúce križovatky mali riadiť policajti. Vodiči totiž často vchádzajú do preplnenej križovatky. Polícia sa však k tomu, či bude dopravu korigovať, do uzávierky nevyjadrila.
Shopping Palace Zlaté piesky - Rožňavská - Trenčianska
trasa: 8 km
pri ideálnej premávke: 13 minút
náš čas v zápche: 45 minút
Dopravný analytik Jozef Drahovský:
- Oprava ciest je hlavný dôvod, prečo kolabuje doprava. Kolabuje však aj na trasách, kde opravy nie sú. Je to preto, že zostávajú zablokované križovatky v smeroch, kde je zápcha, a sú blokované vozidlá aj vo voľných smeroch. Zápcha sa potom šíri aj na trasy, kde by nemusela byť.
Aquapark Senec - D1 - Prístavná - Prievozská
trasa: 32 km
pri ideálnej premávke: 25 minút
náš čas v zápche: 57 minút
Dopravný analytik Jozef Drahovský:
- Obchvat je zle spravený pri Prístavnom moste, kde sa zbiehajú štyri, resp. šesť jazdných pruhov. Keby sa vyladilo zbiehanie, dosiahla by sa istá výška priepustnosti. V opačnom prípade sú vodiči opatrnejší, majú väčšie rozostupy a vytvára sa vlna brzdenia, ktorá sa nerozbehne, dôjde tak až k večeru, keď je menej áut.
NÚSCH - Pražská - Šancová - Račianske mýto - Prievozská
trasa: 6 km
pri ideálnej premávke: 11 minút
náš čas v zápche: 27 minút
Dopravný analytik Jozef Drahovský:
- V prípade mimoriadnej udalosti tu dôjde k dopravnému kolapsu. Na zápchy môže mať vplyv aj to, že je väčší nárast vozidiel v danom čase. Keď sa naplní Štefánikova ulica, na ktorej sa pracuje, prenesie sa to do predchádzajúcej križovatky a nestačí to teda na vypustenie križovatky.
Čo robiť v kolóne?
Ľuboš Kamenistý, šéfredaktor AutoBildu
- Vodiči by sa mali snažiť jazdiť plynulo a nerobiť rizikové manévre. Mali by pozorne sledovať, čo sa deje okolo nich. Vo zvýšenej miere treba dávať prednosť zboku a využívať maximálne povolenú šírku a všetky pruhy vozovky. Špecialitou slovenských vodičov je, že napriek tomu, že križovatka je upchatá, vojdú do nej.
Ako prebiehajú rekonštrukcie
Toto už opravili:
Mlynské nivy, Dunajská, Palisády, Staromestská, Trnavská, Drotárska cesta, Jančova, Námestie slobody, Matúšova a oprava dlažby na Mudroňovej, Nám. Ľ. Štúra, Mostovej, Nám. E. Suchoňa
Kde je to rozkopané:
Nábrežie arm. g. L. Svobodu, Rožňavská, Búdková, Banskobystrická (chodník) a oprava dlažby na uliciach Klobučnícka, Uršulínska, Štefánikova, Mudroňova, Trenčianska, Brigádnická
Čo ešte budú robiť:
Štefanovičova, Vajnorská, Cesta na Senec, Prokopa Veľkého, Hroboňova, Bôrik, Stará vinárska, Na Slavíne, Hodžovo nám., križovatka Pražská (oprava zvodidiel)