Mesto na strednom Slovensku sa pýši unikátom: Vo vesmíre máme menovca!

Mesto Žiar nad Hronom má vo vesmíre svojho menovca, asteroid s oficiálnym názvom (121336) Ziarnadhronom.

Riaditeľ Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella (KHaP MH) v Žiari nad Hronom Tomáš Dobrovodský pre TASR priblížil, že teleso objavili ešte v roku 1999 Leonard Kornoš a Juraj Tóth z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave a jeden obeh okolo Slnka mu trvá približne 5,5 pozemského roka.

"KHaP Maximiliána Hella je kultúrnou inštitúciou Banskobystrického samosprávneho kraja so sídlom v Žiari nad Hronom a v minulom roku si pripomenula 50 rokov od vzniku okresnej hvezdárne na území mesta. Pri tejto príležitosti sme dostali ponuku vybrať meno pre jeden z asteroidov objavený slovenskými vedcami," priblížil Dobrovodský.

Dodal, že v snahe vyzdvihnúť dlhoročnú dobrú spoluprácu a podiel mesta na popularizačných astronomických aktivitách v regióne bol voľbou názov Žiar nad Hronom. "Príslušná komisia Medzinárodnej astronomickej únie tento náš návrh odsúhlasila, a tak niekde medzi Marsom a Jupiterom obieha okolo Slnka pustý svet s odhadovaným priemerom štyri až šesť kilometrov a oficiálnym názvom (121336) Ziarnadhronom," poznamenal Dobrovodský.

Žiar nad Hronom sa tak podľa jeho slov zaradil do zoznamu niekoľkých miest na Slovensku a niekoľkých stoviek miest vo svete, po ktorých je niektoré z malých telies v slnečnej sústave pomenované. Osvedčenie o pomenovaní telesa riaditeľ hvezdárne slávnostne odovzdal žiarskemu primátorovi Petrovi Antalovi v uplynulých dňoch. Návštevníci ho budú mať možnosť vidieť aj v budove Krajskej hvezdárne a planetária Maximiliána Hella v Žiari nad Hronom.

Viac k téme:

Ilustračné foto
Viaceré komplikácie v doprave v Bratislave: Tu sa zrazili 3 autá! Kde všade sa zdržíte?
Duchoňova dcéra má z filmu strach.
Dcéra Duchoňa († 35) má obavy z filmu o otcovi: Už sa stretla s režisérom! Čo jej naháňa strach?
(ilustračné foto)
Jedna z najväčších krádeží zlata v dejinách krajiny: Prípad sa pohol! Nečakaný úspech
Ilustračné foto
Dokedy nás bude trápiť mrazivé počasie? Slováci, pripravte sa: To vôbec nevyzerá dobre!
Chystáte sa do Amsterdamu? Dobre čítajte: Zavádzajú nové opatrenia
Slovenský hokejista v USA: Vodičák má vo vrecku, pozvánku do repre...
(ilustračná foto)
Smutné správy: Zomrel významný dopravný dizajnér († 93)! Pozrite sa, čo navrhol
Ondrej Rusnák (35)
Hokejový expert o Slafkovskom a MS: Na ľade si dobre rozumie s... Sledujte, čo povedal!
Expla si podali Junior a Marcel.
Expla si zobrali do parády Junior a Marcel: Chceš byť moderátor Fun rádia? Natri mu chrbátik!
Ilustračné foto
Preskočilo jej? Žena prišla do banky s mŕtvolou! Odpadnete, keď zistíte, čo tam robila
(ilustračné foto)
Desivé varovanie z USA: Maskuje Čína tajné vojenské operácie?! Neuveríte, čo tvrdí šéf NASA
Spiš: Okrem Spišského hradu návštevníci vyhľadávajú Slovenský raj, ktorý ponúka aj atraktívne jazdy na koňoch.
Váš Tip
Na Spišskom hrade čaká turistov tento rok viacero noviniek: Uvidíte doteraz skryté zákutia a zažijete aj TOTO!