Síce vie byť aj ako-tak úsporným a praktickým autom, no v prvom rade prináša zábavu za volantom a potom sú spálené litre benzínu druhoradé... Postavili ho, aby prinášalo radosť z jazdy, a také aj je. Kona N má zaujímavý dizajn, ktorý si buď rýchlo obľúbite, alebo znenávidíte.
Najmä z funkčných doplnkov na zadnej časti vidno, že nejde o obyčajné auto. Dvojica koncoviek výfukov, difúzor a masívne prítlačné krídlo na veku kufra v kombinácii s bledomodrou farbou dávajú najavo, že šoférovi stačí trochu pridať a o pár sekúnd zmizne z dohľadu.
Excelentný dvojliter
Pod kapotou je vyladený dvojlitrový prepĺňaný radový štvorvalec s výkonom 280 koní a 392 Nm. Nemenej dôležitý je aj údaj o hmotnosti - má jeden a pol tony. A keďže má pomerne krátky rázvor, je v zákrutách Kona obratná ako profesionálna orientálna tanečnica.
Konu N s predným náhonom sme prehnali v kľukatiacich sa zákrutách vedúcich na Pezinskú Babu, kde „N-ko“ predviedlo, že ide o stroj, s ktorým skúsený vodič potrápi oveľa výkonnejšie autá. Základným predpokladom, aby ste mohli naháňať Cayman či Focus ST, nepredstavuje len výkon, ale aj dobre zahriate pneumatiky. Obuté sme mali lepivé Pirelli P Zero, ktorým stačilo pár zákrut a už sme mohli jazdiť s vervou, akoby sme boli na okruhu.
Správne nastavenie
Adrenalín na počkanie prináša stlačenie červeného tlačidla NGS na volante, ktoré auto prepne na 20 sekúnd do najostrejšieho módu. No keď ho prvýkrát aktivujete, zaručene sa vám dvihne tep a začnete sa potiť. Osemstupňová dvojspojková N-DCT prevodovka s mokrými spojkami nakrátko dovolí pri manuálnom radení pádlami pod volantom podržať agregát v červenom poli otáčkomeru a pneumatiky majú čo robiť, aby príval výkonu zvládli. Tých dvadsať sekúnd však ukázalo, že Kona N je skôr cupový špeciál než športovo ladený crossover s terénnymi ambíciami.
Môžete dôverovať
Cestou na Pernek nájdete kvalitnejší asfalt a krátko po svitaní zaručene stretnete niekoho, komu budete chcieť ukázať dva masívne a hlučné výfuky. Tie síce vedia vďaka aktívnej klapke aj stíchnuť, lenže asi nikto by sa pri ostrej jazde neochudobnil o také rozmanité spektrum zvukov... Prskajú, odfrknú si a občas si aj zastrieľajú.
Pokiaľ si ešte aktivujete funkciu maximálneho zrýchlenia, viete drahé gumy na drsnom asfalte odrovnať ozaj expresne. Prenos masívneho krútiaceho momentu obstaráva elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál a komunikatívny podvozok informuje o všetkom, čo sa vám deje pod zadkom.
V najostrejšom režime však treba rátať s tým, že benzín z nádrže mizne raketovým tempom. Spotreba vyše 20 litrov vás preto nemôže prekvapiť, no ide o malú daň za porciu zábavy, ktorú Kona N prináša.
Hyundai Kona N
- Motor: R4, 2-liter
- Výkon: 280 koní
- Max. krútiaci moment: 392 Nm
- Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 5,5 s
- Max. rýchlosť: 240 km/h
- Cena: 36 080 €