Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
24.08.2022 11:00 | Ukrajina vojenský konflikt
Foto

Gigant, ktorý zahynul pri Kyjeve: Najväčšie lietadlo sveta zničila vojna na Ukrajine

Jednou z obetí vojny na Ukrajine sa stalo aj najväčšie a jedinečné dopravné lietadlo sveta Antonov 225 zvaný Mrija, teda Sen. Po bombardovaní letiska Hostomeľ, len niekoľko kilometrov od hlavného mesta Kyjev, skončili pod troskami mnohé stroje z dielne spoločnosti Antonov.

Fotogaléria
5
fotiek v galérii

Svet spolu s nimi prišiel o giganta, ktorého ešte roky nebudeme vedieť ničím nahradiť. Mrija sa poslednýkrát vzniesla na oblohu 5. februára, keď sa vracala z dánskeho Billundu do Kyjeva na svoje domovské letisko v Hostomeli. Následne bol jeden z jej šiestich motorov demontovaný kvôli údržbe a lietadlo bolo umiestnené v kryte, ktorý ho chránil pred nepriazňou počasia. Bez jedného z motorov lietadlo nemohlo vzlietnuť a dostať sa do bezpečia po začatí invázie z Ruska.

Bombardovanie 27. feb­ruára 2022 bolo zamerané práve na letisko v Hostomeli, kde sa nachádzalo plne vybavené zázemie a hangáre pre pravidelnú údržbu lietadiel z dielne Antonov. Keďže má letisko 60 metrov širokú betónovú vzletovú a pristávaciu dráhu s dĺžkou 3,5 km, je vhodné na pristávanie všetkých druhov strojov a ruská armáda ho zrejme chcela získať ako strategický bod. Hoci spočiatku satelitné fotografie naznačovali, že škody na kryte Mriji nemusia byť fatálne, neskoršie zábery priamo z letiskovej plochy potvrdili, že lietadlo, ktoré držalo vyše 120 svetových rekordov, utrpelo fatálne škody.

Otec zakladateľ

Meno Olega Antonova je vo svete letectva dobre známe. Bol nielen geniálnym vynálezcom, ale aj vynikajúcim a veľmi plodným leteckým konštruktérom. Už v roku 1934 sa venoval stavbe ľahkých klzákov a od skončenia 2. svetovej vojny jeho konštruktérska kancelária navrhla 32 rôznych typov lietadiel. Neraz išlo o unikáty. Jedným z nich bolo aj transportné lietadlo Antonov 124. Poslúžilo ako základ pre Mriju, keď v 80. rokoch minulého storočia Sovietsky zväz potreboval vytvoriť dostatočne silné lietadlo na prepravu raketoplánu Buran a  motorov rakety Energija.


Prirodzene, nové lietadlo muselo byť upravené, keďže malo mať o dva motory viac. Konštruktéri preto pred koncovú časť krídla s dvoma motormi pridali ďalší motor a základňu krídla predĺžili a zväčšili. Úpravy sa dočkala aj chvostová plocha, a to predovšetkým kvôli navýšeniu nosnosti lietadla. 32-kolesový podvozok umožňuje výbornú manévrovateľnosť lietadla, jeho predná časť môže poklesnúť pri nakladaní a vykladaní nákladu prednou časťou lietadla.

Stovky ton vo vzduchu

Náklady je však možné nakladať aj cez zadnú časť. Vďaka svojim unikátnym rozmerom po úpravách na prelome tisícročí sa toto lietadlo využívalo na prepravu mimoriadne ťažkých či nadrozmerných nákladov, napríklad 136-tonového transformátora. Aby sa takýto ťažký náklad dal bezpečne odviezť, bolo nutné ho pred naložením umiestniť do špeciálnej 20-tonovej kovovej konštrukcie, ktorá rozložila obrovskú hmotnosť na celý trup lietadla. Náklad bol následne upevnený stovkami oceľových lán a reťazí.

Pri maximálnom zaťažení vážil Antonov 225 toľko ako desať Airbusov A 320. Aby toto všetko lietadlo zvládlo, vyžadovalo si na palube skúsenú posádku. Tú tvorili dvaja piloti a štyria mechanici-navigátori, na palube bol však aj tím B s ďalšími dvoma pilotmi pri dlhých letoch. Okrem toho bola na palube aj opravárska dielňa a technici, ktorí boli pripravení opravy okamžite vykonať. Niektorí z nich lietali s lietadlom od jeho prvých dní.


Bez náhradníka

Stať sa pilotom tohto jedinečného lietadla si vyžaduje dlhé roky prípravy a skúseností. Okrem absolvovania klasického niekoľkoročného pilotného výcviku je potrebná mnohoročná letecká prax pri pilotovaní nákladných lietadiel a ďalších päť rokov vzdelávania priamo u Aerolínii Antonov. Len u výrobcu možno skladať aj skúšky potrebné na pilotovanie Mrije, pričom každý pilot musel prejsť prísnymi kritériami šéfa výcviku Valerija Migunova.

Len málokto vie, aj keď bola Mrija jediným funkčným lietadlom typu Antonov 225, existuje aj druhý, nedokončený trup, ktorý mal ležať zakonzervovaný v továrni spoločnosti. V minulosti o jeho dokončenie a prevádzku prejavili záujem nielen Rusko, ale v uplynulej dekáde hlavne Čína. Tá dokonca chcela z týchto strojov vytvoriť letku. Dokončenie druhého Antonova 225 by si však vyžiadalo desiatky miliónov eur. Už pred vojnou na Ukrajine bolo jasné, že žiadny ďalší Antonov 225 nebude v najbližších rokoch v prevádzke.

Presné škody vzniknuté na leteckom gigantovi zatiaľ nie je možné vyčísliť. Spolu s ním boli na letisku zničené mnohé ďalšie stroje z dielne Aerolínii Antonov, napríklad aj unikátny Antonov An-22, ktorý bol najväčším turbovrtuľovým lietadlom sveta. Letecký svet tak prišiel na mnoho rokov o možnosť dopravovať extrémne náklady do celého sveta i o úžasné zábery tohto obra nebies, ktorý pútal pozornosť na každom letisku, na ktoré zavítal. 

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas, Andrea Kvintová

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Judge holding gavel in courtroom
Ukrajinského ministra zavreli za mreže: Nečakaný zvrat po pár hodinách!
(ilustračné foto)
Rozhodnuté: Nemecký Bundestag prijal kontroverznú reformu! Kritici upozorňujú
(ilustračné foto)
Čo sa stalo? Propalestínski aktivisti dostali stopku: Zásah 150 policajtov
Po nehode troch vozidiel na diaľnici zostalo auto prevrátené.
Foto
Hromadná zrážka na D1: Auto ostalo prevrátené na streche! Hasiči sa zapotili
Obec Krivá
FotoVáš Tip
Mrazivý príbeh zázračnej dediny na Orave: Okolité obce cez vojnu vypálili, v Krivej nik nezomrel! Ako spomínajú preživší?
Alena Heribanová a Ľuboš Machaj
Foto
Moderátorka Alena Heribanová k situácii v RTVS: Silné slová! Čo si myslí o Machajovi?
Na Akropolu v súčasnosti denne zavíta približne 23 000 ľudí.
Desivý objav Aténach: Podzemný sklad po rokoch odhalil tajomstvá
Adrian Lehmann.
Boj o olympiádu prekazila smrť (†34): Osudnou mu bola jeho láska!
Prezidentka SR Zuzana Čaputová naposledy úraduje z Košíc od utorka do piatka 26. apríla 2024.
Prezidentka sa vzdialila od hradného kopca Bratislavy: V Košiciach sa stretla s bývalou hlavou štátu
Na archívnej snímke zo 14. marca 2024 nákladné autá s humanitárnou  pomocou pre Pásmo Gazy
Európska únia sa kvôli zhoršujúcej situácii rozhodla konať: Zintenzívňuje svoju pomoc
Ilustračné foto
V Rusku zadržali novinára: O jeho osude bude rozhodovať súd! Za toto mu hrozí basa
Zvolenská nemocnica začína vo svojom areáli s výstavbou nového pavilónu chirurgie.
Ministerka Dolinková zavítala do Zvolena: Miestna nemocnica spustí veľké plány