Už sa nemôžu spoliehať na jednotné rámcové pravidlá, ktoré okrem iného umožňovali odklad splátok bez negatívneho zápisu do úverového registra či zníženia bonity klienta. V utorok na to upozornila spoločnosť Universal maklérsky dom.
Po vypuknutí koronakrízy o odklad splátok najmä z dôvodu straty zamestnania, prípadne celkovo zlej finančnej situácie požiadalo približne 140.000 ľudí či živnostníkov. Najhoršia situácia bola podľa údajov Národnej banky Slovenska (NBS) práve v júli 2020, keď podiel odložených zostatkov spotrebných a ostatných úverov k celkovým zostatkom bol na úrovni až 14,21 percenta v hodnote 963,5 milióna eur. K marcu 2021 bol podiel už nižší, na úrovni 2,51 percenta, v objeme 166,8 milióna eur.
Aj v prípade úverov na bývanie si ľudia najviac odkladali splácanie vlani v júli. Odložili si splácanie viac ako troch miliárd eur. V marci 2021 klesol tento objem podľa NBS na necelú pol miliardu eur. Neplatiči však môžu požiadať banku o individuálne riešenie svojich problémov podľa spoločných rámcových pravidiel, ktoré prijala Slovenská banková asociácia a odporúčala ich aj svojim členom, len do konca júna. Pravidlá mali viesť k rovnakému prístupu klientov naprieč celým bankovým sektorom. Od 1. júla budú banky pristupovať k neplatičom už len podľa vlastných pravidiel.