Streda 8. 12.
Marína
15.06.2021 15:00 | Tip od Vás | Slovensko

Svet obletela správa o objave najmenšieho dinosaura: Slovenský vedec to vidí inak! Veľký zvrat

V roku 2020 vyšla vo vedeckom časopise Nature publikácia s objavom najmenšieho dinosaura s veľkosťou kolibríka, ktorého dĺžka lebky bola len 17 milimetrov.

Vedci vrátane paleontológa z Univerzity Komenského (UK) v Bratislave Andreja Čerňanského teraz tento objav vyvracajú v časopise Current Biology. Nejde o dinosaura, ale o bizarného jaštera.

Fotogaléria
3
fotiek v galérii

"Bez pochýb sa podobá na maličkého dinosaura – má veľké oči, dlhú preorbitálnu oblasť, čeľuste plné špicatých zubov a krátku klenutú mozgovňu," objasnil chybu Čerňanský, evolučný biológ a paleontológ z UK. Autori pôvodného článku v Nature urobili podľa vedcov viaceré chyby. Na fylogenetickú analýzu, ktorá skúma príbuzenské vzťahy druhov v rámci evolučných línií, použili maticu zahŕňajúcu iba dinosaury a vtáky. "Tie tvoria jednu líniu medzi dinosaurami. A tak sa na chvíľu stal malý jašter dinosaurom," uviedla hovorkyňa UK.

Článok časopis Nature stiahol pre pochybnosti, na ktoré upozornil medzinárodný tím vrátane Čerňanského. Tento tím pod vedením Juana Dazu zo Štátnej univerzity Sama Houstona v Texase a Susany Evansovej z Londýnskej univerzity v pondelok (14. 6.) vydal revíziu pôvodného nálezu a opis nového nálezu tohto živočícha. Najmä však dokazuje, že nejde o dinosaura, ale o jaštera zo skupiny šupinaté plazy.

Ako informovala Miller, prvý nález pozostával len z hlavy, zatiaľ čo nový nález mal okrem hlavy zachovanú aj časť tela s lopatkovým pletencom. Ten je typický práve pre jaštery, a nie pre dinosaury. Nový nález má tiež na nose výrazný dohora sa dvíhajúci pozdĺžny hrebeň. Líši sa však aj inými detailmi, preto dostal nové druhové pomenovanie Oculudentavis naga. Živil sa pravdepodobne drobnou korisťou. Nálezy sa našli v Mjanmarsku.

Autor: © Nový Čas, tasr

Novinári načapali fínsku premiérku na mieste, kde nemala čo robiť: Veľmi ma to mrzí!
Pozeráte sa na druhý najvyšší mrakodrap na svete: Tipnete si, kde ho stavajú?
Ďalšia krajina im dala zelenú: Čile schválilo manželstvá osôb rovnakého pohlavia
Vláda bude rokovať o úprave lockdownu: Zruší sa pandemický rodičovský príspevok?
Heger aj Lengvarský avizujú novinku: Povinné očkovanie od budúceho roka?! Drsný názor imunológa
Futbalista Július Szöke bude pokračovať v kariére v Izraeli: Núkali mu bieloruský pas!
Žofiu obvinenú z vraždy Ľudovíta († 43) zobral sudca do väzby: Prečo musel zomrieť dobráčisko?
Tragická nehoda neďaleko domu! Filip († 14) sa už k rodičom nevráti: Užialené slová otca
Na západe sú najzaočkovanejší, no ľudia z toho benefity nemajú: Prečo by mal byť Bratislavský kraj zvýhodnený!
Vo Švajčiarsku schválili samovražedné kapsuly: Vyrába ich firma Doktora Smrť
Angelu Merkelovú strieda po 16 rokoch Olaf Scholz: Kancelárkou mala byť len dočasne
Nemec dosiahol vianočný svetový rekord: Má   doma 444 stromčekov!