Sobota 16. 10.
Vladimíra
15.06.2021 15:00 | Tip od Vás | Slovensko

Svet obletela správa o objave najmenšieho dinosaura: Slovenský vedec to vidí inak! Veľký zvrat

V roku 2020 vyšla vo vedeckom časopise Nature publikácia s objavom najmenšieho dinosaura s veľkosťou kolibríka, ktorého dĺžka lebky bola len 17 milimetrov.

Vedci vrátane paleontológa z Univerzity Komenského (UK) v Bratislave Andreja Čerňanského teraz tento objav vyvracajú v časopise Current Biology. Nejde o dinosaura, ale o bizarného jaštera.

Fotogaléria
3
fotiek v galérii

"Bez pochýb sa podobá na maličkého dinosaura – má veľké oči, dlhú preorbitálnu oblasť, čeľuste plné špicatých zubov a krátku klenutú mozgovňu," objasnil chybu Čerňanský, evolučný biológ a paleontológ z UK. Autori pôvodného článku v Nature urobili podľa vedcov viaceré chyby. Na fylogenetickú analýzu, ktorá skúma príbuzenské vzťahy druhov v rámci evolučných línií, použili maticu zahŕňajúcu iba dinosaury a vtáky. "Tie tvoria jednu líniu medzi dinosaurami. A tak sa na chvíľu stal malý jašter dinosaurom," uviedla hovorkyňa UK.

Článok časopis Nature stiahol pre pochybnosti, na ktoré upozornil medzinárodný tím vrátane Čerňanského. Tento tím pod vedením Juana Dazu zo Štátnej univerzity Sama Houstona v Texase a Susany Evansovej z Londýnskej univerzity v pondelok (14. 6.) vydal revíziu pôvodného nálezu a opis nového nálezu tohto živočícha. Najmä však dokazuje, že nejde o dinosaura, ale o jaštera zo skupiny šupinaté plazy.

Ako informovala Miller, prvý nález pozostával len z hlavy, zatiaľ čo nový nález mal okrem hlavy zachovanú aj časť tela s lopatkovým pletencom. Ten je typický práve pre jaštery, a nie pre dinosaury. Nový nález má tiež na nose výrazný dohora sa dvíhajúci pozdĺžny hrebeň. Líši sa však aj inými detailmi, preto dostal nové druhové pomenovanie Oculudentavis naga. Živil sa pravdepodobne drobnou korisťou. Nálezy sa našli v Mjanmarsku.

Autor: © Nový Čas, tasr

Koronavírus na Slovensku: Pribudlo takmer 2000 prípadov nákazy! Nevyhli sme sa ani úmrtiam
Moderátorka Soňa Müllerová priznáva: Ak by som mohla vrátiť čas, kopec vecí by som spravila inak
V Rusku havarovalo lietadlo s parašutistami: Po hrozivom salte si budete klásť otázku, či niekto prežil
Hviezda F1 žije v prepychu: Luxus za 12 miliónov eur!
Inšpekcia prehovorila: Učitelia nie sú pripravení na zmeny finančného ohodnotenia
Ľudia, nezľaknite sa: DPB spúšťa celomestské sčítanie cestujúcich, dôležitý cieľ
Haberova láska Peštová priznala čierne dni: Borila som sa s depresiami, dôležitý odkaz
Objavili vrak námornej lode USS Bear: Desaťročia hliadkovala vo vodách pri pobreží Aljašky
Exkluzívny rozhovor s ministrom zdravotníctva: Reakcia na drsnú kritiku Krajčího, aký má vzťah s Matovičom?
Skúsený center je lídrom Komety Brno v českej extralige: Krištofa prestup z Fínska nakopol!
Situácia sa zhoršuje aj u našich susedov: Česko eviduje 1781 nakazených koronavírusom