Streda 25. 5.
Urban
15.06.2021 15:00 | Tip od Vás | Slovensko

Svet obletela správa o objave najmenšieho dinosaura: Slovenský vedec to vidí inak! Veľký zvrat

V roku 2020 vyšla vo vedeckom časopise Nature publikácia s objavom najmenšieho dinosaura s veľkosťou kolibríka, ktorého dĺžka lebky bola len 17 milimetrov.

Vedci vrátane paleontológa z Univerzity Komenského (UK) v Bratislave Andreja Čerňanského teraz tento objav vyvracajú v časopise Current Biology. Nejde o dinosaura, ale o bizarného jaštera.

Fotogaléria
3
fotiek v galérii

"Bez pochýb sa podobá na maličkého dinosaura – má veľké oči, dlhú preorbitálnu oblasť, čeľuste plné špicatých zubov a krátku klenutú mozgovňu," objasnil chybu Čerňanský, evolučný biológ a paleontológ z UK. Autori pôvodného článku v Nature urobili podľa vedcov viaceré chyby. Na fylogenetickú analýzu, ktorá skúma príbuzenské vzťahy druhov v rámci evolučných línií, použili maticu zahŕňajúcu iba dinosaury a vtáky. "Tie tvoria jednu líniu medzi dinosaurami. A tak sa na chvíľu stal malý jašter dinosaurom," uviedla hovorkyňa UK.

Článok časopis Nature stiahol pre pochybnosti, na ktoré upozornil medzinárodný tím vrátane Čerňanského. Tento tím pod vedením Juana Dazu zo Štátnej univerzity Sama Houstona v Texase a Susany Evansovej z Londýnskej univerzity v pondelok (14. 6.) vydal revíziu pôvodného nálezu a opis nového nálezu tohto živočícha. Najmä však dokazuje, že nejde o dinosaura, ale o jaštera zo skupiny šupinaté plazy.

Ako informovala Miller, prvý nález pozostával len z hlavy, zatiaľ čo nový nález mal okrem hlavy zachovanú aj časť tela s lopatkovým pletencom. Ten je typický práve pre jaštery, a nie pre dinosaury. Nový nález má tiež na nose výrazný dohora sa dvíhajúci pozdĺžny hrebeň. Líši sa však aj inými detailmi, preto dostal nové druhové pomenovanie Oculudentavis naga. Živil sa pravdepodobne drobnou korisťou. Nálezy sa našli v Mjanmarsku.

Autor: © Nový Čas, tasr

Šéf rakúskej diplomacie o vstupe Ukrajiny do EÚ: Jednoznačný postoj, toto je podľa neho riešením
Svadba Kardashianky sa zvrtla na bláznivú dovolenku: Nevesta po obrade stratila zábrany
Prelomia odpor Maďarska? Embargo na ruskú ropu má byť na dosah, Michel verí v jedno
Výsledky prieskumu hovoria jasne: Až štvrtina Slovákov by uprednostnila pred kanceláriou prácu z domu
Kužmová na Roland Garros dohrala už v 1. kole štvorhry: Nestačili na čínsky pár
ZMOS v rokovaniach pokračuje: Spolu so sociálnymi partnermi budú diskutovať o ďalšom postupe
Experiment zabránil rekordu: Slovenskí florbalisti si na úvod kvalifikácie zahrali bago
V obľúbenej dovolenkovej destinácii našli nelegálne pochovaných ľudí: Prvé hypotézy naznačujú zlé správy
Sociálny podnik mesta Senica: Cieľom založenia bolo dať príležitosť zamestnať sa ľuďom s rôznym znevýhodnením
Sulík v relácii Braňa Závodského: Naložil Matovičovi a premiéra vyzval k tomuto!
Kauza Dobytkár pokračuje: Špecializovaný trestný súd pojednávanie odročil na jún. Jeden obžalovaný priznal vinu
Ryanair sa nevie dočkať letnej sezóny: Neskutočné, koľko pasažierov očakáva!