Štvrtok 29. 7.
Marta
15.06.2021 15:00 | Tip od Vás | Slovensko

Svet obletela správa o objave najmenšieho dinosaura: Slovenský vedec to vidí inak! Veľký zvrat

V roku 2020 vyšla vo vedeckom časopise Nature publikácia s objavom najmenšieho dinosaura s veľkosťou kolibríka, ktorého dĺžka lebky bola len 17 milimetrov.

Vedci vrátane paleontológa z Univerzity Komenského (UK) v Bratislave Andreja Čerňanského teraz tento objav vyvracajú v časopise Current Biology. Nejde o dinosaura, ale o bizarného jaštera.

Fotogaléria
3
fotiek v galérii

"Bez pochýb sa podobá na maličkého dinosaura – má veľké oči, dlhú preorbitálnu oblasť, čeľuste plné špicatých zubov a krátku klenutú mozgovňu," objasnil chybu Čerňanský, evolučný biológ a paleontológ z UK. Autori pôvodného článku v Nature urobili podľa vedcov viaceré chyby. Na fylogenetickú analýzu, ktorá skúma príbuzenské vzťahy druhov v rámci evolučných línií, použili maticu zahŕňajúcu iba dinosaury a vtáky. "Tie tvoria jednu líniu medzi dinosaurami. A tak sa na chvíľu stal malý jašter dinosaurom," uviedla hovorkyňa UK.

Článok časopis Nature stiahol pre pochybnosti, na ktoré upozornil medzinárodný tím vrátane Čerňanského. Tento tím pod vedením Juana Dazu zo Štátnej univerzity Sama Houstona v Texase a Susany Evansovej z Londýnskej univerzity v pondelok (14. 6.) vydal revíziu pôvodného nálezu a opis nového nálezu tohto živočícha. Najmä však dokazuje, že nejde o dinosaura, ale o jaštera zo skupiny šupinaté plazy.

Ako informovala Miller, prvý nález pozostával len z hlavy, zatiaľ čo nový nález mal okrem hlavy zachovanú aj časť tela s lopatkovým pletencom. Ten je typický práve pre jaštery, a nie pre dinosaury. Nový nález má tiež na nose výrazný dohora sa dvíhajúci pozdĺžny hrebeň. Líši sa však aj inými detailmi, preto dostal nové druhové pomenovanie Oculudentavis naga. Živil sa pravdepodobne drobnou korisťou. Nálezy sa našli v Mjanmarsku.

Autor: © Nový Čas, tasr

Poľskí sudcovia zúria kvôli sporu s EÚ: Od štátnych orgánov žiadajú jediné
Na Morave opäť vyčíňali búrky: Hasiči museli evakuovať cestujúcich z vlaku
Veľký úspech vedcov: Prvýkrát na svete pripravili kovovú vodu, v čom je unikátna?
Pätica slovenských lokalít je zapísaná v zozname UNESCO: Korčok reaguje, veľavravné slová
Ďalšia rana pre hudobnú scénu: Zomrel basgitarista skupiny ZZ Top Dusty Hill (†72)
Palestínsky chlapec bol práve s otcom v aute , keď ho postrelili izraelskí vojaci: Svojho syna už neuvidí
Biden sa stretol s Cichanovskou: Spojené štáty stoja pri bieloruskom ľude
Chystá Rusko ďalší krok voči Navaľnému? Roskomnadzor v tom má jasno, rázne slová
Reportéri bez hraníc si všimli protesty pred parlamentom: Jasná výzva polícii
Slovan siahal po veľkom obrate: V Lige majstrov ale končí!
Druhá najvyššia výstraha pred povodňami: Tieto tri okresy sú v ohrození!
Izrael rozhodol: Proti covidu sa môžu zaočkovať aj ohrozené deti vo veku 5-11 rokov