Toto právo pacientov pripomenul prípad Šimona Bucha (21) z Nitry, ktorý má po operácii nosovej priehradky poškodený mozog. Právo sťažovať sa má každý. Či už na poplatky u lekára, na neochotný personál v nemocnici, alebo aj na lekárne.
„Každý občan má právo obrátiť sa na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ak sa domnieva, že mu nebola správne poskytnutá zdravotná starostlivosť, teda ak sa domnieva, že lekár nepostupoval správne, má výhrady k liečbe, stanoveniu diagnózy a podobne,“ uvied-
la hovorkyňa ÚDZS Soňa Valášiková.
Vlani riešil ÚDZS spolu 1 651 podaní, ktoré sa týkali poskytovania zdravotnej starostlivosti. Z ukončených 961 podnetov bola necelá tretina (29,3 %) opodstatnených. Chorí sa najviac sťažovali na chirurgov, všeobecných lekárov, na gynekológov a pôrodníkov a na lekárov z odboru vnútorné lekárstvo.
Adresy pobočiek:
Bratislava Žellova 2 829 74 Bratislava |
Trnava Pekárska 40/A 917 01 Trnava |
Trenčín Legionárska 17 911 01 Trenčín |
Nitra Coboriho č. 2 949 01 Nitra |
Banská Bystrica Wolkrova 34 974 04 B. Bystrica |
Martin Kuzmányho 27/B P. O. BOX 137 036 01 Martin |
Košice Floriánska 19 043 74 Košice |
Prešov |
Aký je postup
1. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Po podaní podnetu úrad posudzuje, či bola, alebo nebola zdravotná starostlivosť poskytnutá správne. Úrad môže uložiť pokutu v prípade právnickej osoby (nemocnica) do výšky 9 958 €, v prípade fyzickej osoby (lekár) do výšky 3 319 €.
2. Trestné oznámenie
Poškodený pacient sa môže aj bez toho, aby podal podnet na ÚDZS, hneď obrátiť na orgány činné v trestnom konaní a podať trestné oznámenie (na políciu alebo prokuratúru).
3. Súd
Posúdenie príčinnej súvislosti medzi pochybením lekára a následkami, prípadne úmrtím, môžu konštatovať len súdy a súdni znalci. Aj náhradu škody si môže poškodený alebo jeho príbuzní uplatňovať v občianskoprávnom konaní, čiže na súde.
Čo musí obsahovať podnet
- identifikačné údaje - meno, priezvisko, kontakt
- v prípade, ak podávate podnet za príbuzného, aj jeho osobné údaje
- identifikačné údaje o poskytovateľovi (lekárovi, nemocnici) - meno, priezvisko, adresa alebo názov zdravotnej poisťovne
- problém, popis situácie
- dátum a podpis
Na koho sa obrátiť pri rôznych situáciách?
Platby za zdravotnú starostlivosť (napríklad vyberanie neoprávnených poplatkov u lekára) |
samosprávny kraj (VÚC) |
Etika zdravotníckych pracovníkov | riaditeľstvo zdravotníckeho zariadenia (nemocnice), príslušná komora (Slovenská lekárska komora, Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek a pod.) |
Ordinačné hodiny, zdravotná dokumentácia, odmietnutie zmluvy zo strany lekára |
samosprávny kraj (VÚC) |
Lekárenská starostlivosť (lekárne) | samosprávny kraj (VÚC) |
Ťažko zdravotne postihnutí (preukazy, dávky) | Sociálna poisťovňa |
Kompenzačné príspevky | Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny |
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
- Ak si myslíte, že vám nebola správne poskytnutá zdravotná starostlivosť, môžete podať podnet na ÚDZS.
- Podnet musí byť písomný a môžete ho zaslať poštou, priniesť osobne na pracovisko úradu alebo zaslať elektronicky. Ak je podanie podané mailom, je potrebné ho doplniť aj písomne s podpisom.
- Pozor! Podnet treba podať podľa regionálnej príslušnosti na jednotlivé pobočky úradu podľa sídla poskytovateľa zdravotnej starostlivosti (lekára či nemocnice), nie podľa trvalého bydliska občanov.