Návrh na odvolanie podal predseda mediálneho výboru Dušan Jarjabek. V prostredí vládnej strany však majú proti Zemkovej výhrad oveľa viac. Nový Čas má totiž k dispozícii kópie zmlúv, podľa ktorých dala televízia za 4 relácie viac ako 3 milióny eur. A to väčšina z nich má mizivú sledovanosť.
Za vedenia Miloslavy Zemkovej RTVS platila rôznym producentským firmám za výrobu relácií. Sumy sa však šplhali do závratných výšok. Napríklad 60 zazmluvnených epizód Nebíčko v papuľke vyšlo verejnoprávnu televíziu podľa zmluvy až 950-tisíc €. Jedna epizóda varenia so šéfkuchárom Jaroslavom Žídekom teda stojí 15-tisíc €. RTVS však avizuje, že znižuje náklady na výrobu jedného dielu o 15%. Ďalšou reláciou je reality show Trieda 9. A, ktorú podľa zmluvy vyrába Media Pro Slovakia Reláciu o školákoch pozerá necelých 70-tisíc divákov, v kľúčovej komerčnej kategórii mladých je dokonca približne len polovičná. Jeden diel pritom stojí až 23 100 €.
40 častí relácie Kto hovorí pravdu má podľa zmluvy stáť viac ako milión eur. Jednou nadpriemerne sledovanou bola aspoň relácia 5 proti 5 s moderátorom Andrejom Bičanom, ktorú si pozrelo približne 245-tisíc ľudí,z toho však len 115-tisíc mladých. RTVS podpísala zmluvu s OREO TV na 200 častí za viac ako 870-tisíc €. O túto reláciu sa však už v súčasnosti bijú Jojka a Markíza.
„Okrem Triedy 9.A, kde sme vzhľadom na ťažší žáner vopred avizovali nižšiu sledovanosť, ide o relácie s výrazne nadpriemernou sledovanosťou. Zmluvy sa samozrejme všetky dajú vypovedať,“ tvrdí Andrej Miklánek z RTVS. „Momentálne sa snažíme znižovať ceny relácií vo všeobecnosti a platí to pri viacerých úspešných programoch, kde znižujeme cenu, napríklad Taxík či Nebíčko,“ dodal. Dokonca priznal, že relácia 5 proti 5 ich stála dokonca 9-tisíc €.
O posúdenie cien jednotlivých relácií sme poprosili odborníka z komerčnej televízie. „Z uvedených rozpočtov sú najmä Nebíčko v papuľke a Trieda 9. A neúmerne nadhodnotené. Suma za výrobu 5 proti 5 sa približuje reálnym možným nákladom, čo je možno zapríčinené aj tým, že ide o formát renomovanej licencovanej spoločnosti FremantleMedia. Komerčné televízie podobné formáty dokážu vyrobiť za podstatne nižšie náklady, čo určite súvisí aj s ich trhovým správaním a ekonomickým myslením,“ povedal zdroj zvnútra jednej zo slovenských komerčných televízií, ktoré dokážu svoje formáty vyrábať údajne až za niekoľkonásobne nižšie náklady.
Šéfku RTVS, ktorá tieto zmluvy podpísala ešte minulý rok, s najväčšou pravdepodobnosťou dnes čaká v parlamente odvolanie za neinformovanie Rady RTVS o ponuke prenájmu pre mediálny komplex. Horúcim kandidátom na jej post aj naďalej zostáva exriaditeľ Markízy Václav Mika.
Kto hovorí pravdu
Producent OREO TV - (podpísaný Peter Núňez)
Cena za jednu časť - 24 744 €
Cena za 40 častí + jednorazové náklady - 1 000 260 €
Sledovanosť: 171-tisíc ľudí
5 proti 5
Producent OREO TV - (podpísaný Peter Núňez)
Cena za jednu časť - 4 300 €
Cena za 200 častí + jednorazové náklady - 870 500 €
Sledovanosť: 245-tisíc ľudí
Trieda 9. A
Producent Media Pro Slovakia - (podpísaná Wanda Hrycová)
Cena za jednu časť - 23 100 €
Cena za 13 častí - 300 300 €
Sledovanosť: 70-tisíc ľudí
Nebíčko v papuľke
Producent Movements - (podpísaná Miriam Gaťášová)
Cena za jednu časť - 15 000 €
Cena za 60 častí + jednorazové náklady - 950 000 €
Sledovanosť: 171-tisíc ľudí