Vyhliadky pritom nie sú vôbec ružové. Európska únia totiž včera schválila ropné embargo pre Irán. Analytici pripúšťajú, že tento krok môže zvýšiť ceny pohonných látok až o niekoľko centov.
Benzínu a nafte chýba už len málo, aby dosiahli svoje historické rekordy. Dôvodom je rastúce napätie v oblasti Perzského zálivu, kade do sveta prúdi 20 % svetovej produkcie ropy. Európska únia dokonca včera uvalila ropné embargo na Irán. Teherán sa preto vyhráža, že zablokuje Hormuzskú úžinu, kadiaľ plávajú tankery vezúce „čierne zlato“ do sveta.
Čo prejde úžinou každý deň
Rozhodnutie Bruselu nedalo na seba dlho čakať a cena ropy začala okamžite rásť. Tieto udalosti preto pravdepodobne už čoskoro pocítia motoristi na svojich peňaženkách. „Môže to sprostredkovane ovplyvniť cenu pohonných hmôt na Slovensku. Všetko bude závisieť od toho, ako sa budú vyvíjať ceny ropy a ceny pohonných látok na burze v Rotterdame. Zatiaľ to vyzerá tak, že ceny ropy rastú a je pravdepodobné, že budú rásť aj ceny benzínu a nafty,“ povedal Tomáš Novotný z portálu Natankuj.sk s tým, že teoreticky môžu ceny benzínov vzrásť už koncom tohto týždňa! Podľa Vladimíra Pikoru zo spoločnosti Next Finance včerajšie ropné embargo „vyvolalo vlnu strachu, ktorá katapultovala ceny ropy. Inými slovami, otvarajú sa stavidlá k tomu, aby bol benzín a nafta u nás ešte drahšie“. Najhoršie scenáre pritom počítajú s nárastom cien možno až o 10 centov za liter paliva. Už dnes pritom liter benzínu stojí na niektorých pumpách viac než 1,50 €.
Jedným zo spôsobov, ako môže štát v tejto situácii aspoň trošku pomôcť motoristom, je znížiť spotrebné dane. Veď len z ceny za jeden liter nafty si štát na tejto dani zoberie 36,8 až 38,6 centa, z litra benzínu dokonca 51,45 až 59,75 centa! Netreba azda pripomínať, že ďalšie peniaze štát inkasuje na dani z pridanej hodnoty. Hovorca Miklošovho rezortu financií Martin Jaroš tvrdí, že vývoj cien pozorne sledujú. „Tu stojí za pripomenutie, že ceny pohonných látok prirodzene podliehajú výrazným výkyvom. Benzín bol podobne drahý ako dnes napríklad v auguste 2006, nafta bola výrazne drahšia v júli 2008,“ tvrdí Jaroš. Podľa neho však ministerstvo žiadne zmeny zákona už nepripravuje. „Slovensko má od roku 2004 nastavený daňový systém tak, že o niečo väčší dôraz sa kladie na zdanenie spotreby, čo je kompenzované tým, že ľudia s nízkymi príjmami majú nulové, alebo dokonca záporné dane z príjmu,“ uzatvára Jaroš.