Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
20.09.2011 00:00 | Správy | Zahraničné správy

Unikol záznam z čiernej skrinky: Posledné sekundy Demitru (†36)

Z Medzištátneho leteckého výboru unikla nahrávka z čiernej skrinky so záznamom posledných slov pilotov letu, v ktorom zahynul aj Pavol Demitra.

Ruské média získali prepis unikátneho záznamu čiernej skrinky z Jak-42, ktorá nahrala rozhovor posádky od chvíle, keď riadiaca veža povolia štart až do samotnej katastrofy. Pravosť nahrávky zatiaľ nebola potvrdená, viacero leteckých expertov, ktorých oslovili ruskí novinári, sa však zhoduje, že s najväčšou pravdepodobnosťou je pravá.


Prepis záznamu čiernej skrinky

Kapitán: 74,76.
Mechanik: 74, 76.
Kapitán: Čas, svetlá. Štartujeme, hranica 190.
Kapitán: Tri, štyri, päť, nominálna hodnota.
Mechanik: V nominálnej hodnote.
Mechanik: Rýchlosť rastie. Hodnoty sú v poriadku. 130, 150, 170, 190, 210.
Kapitán: Vzletový.
Mechanik: 220, 230.
Druhý pilot: Zrejme stabilizátor.
Kapitán: Vzletový, vzletový, stabilizátor.
Druhý pilot: Čo robíš?
Kapitán: Vzletový.
Mechanik: Vzletový.
Kapitán: (nadávka).
Druhý pilot: Andrej!

Tento úryvok pre ruský denník Komsomoľskaja Pravda podrobne vysvetlil skúsený testovací pilot Anatolij Knyšov:

"Čísla 74, 76 sú hodnoty režimu motora. Piloti sa pripravujú na štart. Lietadlo na štartovacej dráhe riadi samotný veliteľ. Hovorí o rýchlosti 190. Ide o takzvaný rozhodujúci bod, keď sa posádka musí rozhodnúť, či vzlietne. Pokiaľ pred dosiahnutím rýchlosti 190 dôjde k nejakej poruche, piloti musia zastaviť lietadlo."

Potom veliteľ odpočítava sekundy, kedy motory dosiahnú nominálny režim – plný bežný výkon. Podľa Knyšova v tomto režime sa lieta zriedka kedy, len keď je lietadlo prázdne a bez nákladu. Všetky lietadlá s nákladom štartujú vo vzletovom režime, ktorý zabezpečuje maximálny výkon motorov.

Mechanik potvrdzuje, že motory sú na nominálnej hodnote, lietadlo sa začína rozbiehať. Potom informuje o dosiahnutej rýchlosti. Lietadlo prekonáva „rozhodovací bod“ (190). Žiadna ďalšia informácia nie je, to znamená, že stroj funguje správne. 210 je takmer rýchlosť, pri ktorej sa lietadlo má odtrhnúť od zeme.

V tejto chvíli však veliteľ nečakane mení nominálny režim na vzletový. Prečo až tak neskoro stále nie je jasné. "Zvyčajne sa o režime dohadujú ešte pred štartom, počas vzletu sa rozhodnutia nemenia," vysvetľuje Knyšov.

"220, 230 – to je rýchlosť, pri ktorej lietadlo už muselo vzlietnuť. Veliteľ mal zatiahnuť riadidlá k sebe. Z ďalších slov však vyplýva, že buď to neurobil, alebo riadidlá sa nedali pohnúť. Namiesto toho, aby sa lietadlo ľahko odtrhlo od dráhy, stroj len nadskočil. Slová o stabilizátore hovoria o tom, že niečo sa zrejme stalo s pozdĺžnym systémom riadenia – stabilizátormi a riadením výšky," tvrdi skúsený pilot.

„Zrejme bolo zablokované riadenie výšky. Bez neho sa lietadlo nedá nasmerovať v správnom uhle. Toto riadenie blokujú počas parkovania, aby ho vietor nepoškodil. V takom stave sú neovládateľné,“ hovorí Knyšov.

Z pokračovania nahrávky vyplýva, že posádka sa snažila napraviť situáciu. Nie je jasné, komu smeruje otázka druhého pilota „Čo robíš?“ Možno veliteľovi, ktorý sa mohol natiahnuť, aby odblokoval riadenie, domnieva sa Knyšov. Je už však neskoro, lietadlo narazilo do antény letiskového majáku a havarovalo.

Lietadlo niečo brzdilo, ručná brzda to ale nebola

Medzištátny letecký výbor dospel k záveru, že na lietadlo Jak-42 pôsobila pri štarte zatiaľ nejasná dodatočná brzdiaca sila, ktorá mu neumožnila vzlietnuť. Na základe údajov z čiernych skriniek sa podarilo vylúčiť domnienku, že piloti urobili fatálnu chybu, keď pred štartom zabudli vypnúť ručnú parkovaciu brzdu. Zdroj zistenej brzdiacej sily by mali pomôcť identifikovať až ďalšie dôkladné expertízy a podrobná počítačová simulácia osudného štartu.

Lietadlo Jak-42 prevážajúce hokejistov klubu Lokomotiv Jaroslavľ sa zrútilo bezprostredne po štarte z miestneho letiska Tunošna. Následkom nehody zahynulo 44 ľudí vrátane slovenského hokejistu Pavla Demitru. Prežiť sa podarilo len ťažko zranenému členovi posádky Alexandrovi Sizovovi.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Foto
Buckinghamský palác prelomil mlčanie: Ako je na tom kráľ Karol III.?! Takáto má byť PRAVDA
Martin Pospíšil je v kontakte so šéfom zväzu Šatanom.
Craig Ramsay: Pospíšil? Má sa na čo tešiť!
Tomi sa po skončení profesionálnej kariéry dal na trénerskú dráhu.
Tomi Kid rieši veľké nepríjemnosti: Zadĺžený do konca života a to nie je všetko!
Lili hrala za futbalový klub KFC Komárno.
Veľké nešťastie na zápase v Dunajskej Strede: Lili († 17) skolabovala a zomrela! Bolestivé slová tímu
(ilustračné foto)
Požiar v Oščadnici hasiči lokalizovali: Ľudí z hotela evakuovali!
(ilustračné foto)
Foto
USA vyzerajú ako po apokalypse: Hlásia obete! Obrovské škody, uzavreté cesty a strhnuté vedenia
Národná rada Slovenskej republiky.
Hodina otázok v pléne NRSR: Ministri a poslanci budú odpovedať študentom v parlamente
(ilustračné foto).
Rakúskym colníkom takmer oči vypadli: Na letisku našli... Tomu nebudete veriť!
Zlatica a Patrik sú  dlhoročnými tvárami spravodajstva Markízy.
FotoVáš Tip
Švajdovci niekomu ležia v žalúdku: Kto im chce rozbiť manželstvo?! Moderátori reagujú
Streľba z kanóna Bohdana v ukrajinskom Ľvove 27.4.2024.
Hlavný veliteľ potvrdil to, čo sa už šuškalo: Ukrajina na tom nie je dobre! Sťahujú vojakov?
Ilustračné foto.
Predpoveď na LETO: Čakajú nás vlny horúčav? Meteorológovia prezradili, na čo sa máme pripraviť
(ilustračné foto)
Detektív prezradil najčastejšie výhovorky neverníkov: ODPADNETE! Také niečo len tak nevymyslíte