25.02.2021, 11:00 | Správy | Domáce správy

Veľkému objavu slovenských biochemikov tlieskajú v zahraničí: Vieme, ako vypnúť DNA rakovine aj vírusom!

Obrovský úspech našich vedcov!

Odborníci z Vedeckého parku UK a Slovenskej akadémie vied (SAV) zistili, že niektoré proteíny v DNA dokážu regulovať vypínanie a zapínanie vyše 500 génov. Tento poznatok otvára možnosti ďalšieho onkologického výskumu a pomôže aj pri boji s nebezpečnými vírusovými ochoreniami.

Fotogaléria
4
fotiek v galérii

Fakt, že proteíny regulujú zapínanie a vypínanie viac ako 500 génov, je aktuálny najmä v súčasnej situácii, keď zúri pandémia. V súčasnosti v množstve laboratórií pracujú tímy na tom, aby dokázali obmedziť schopnosť vírusov napádať bunky, no Slováci našli spôsob, ako do veľkej miery stimulovať ich imunitu, takže by agresívnemu a nebezpečnému vírusu v princípe mohla odolať už samotná bunka. V podstate by ju vírus nemohol napadnúť. Ako to funguje?

„Komplex HIRA sa výraznou mierou podieľa na regulácii zapínania a vypínania génov. Svojou aktivitou tiež zabraňuje vírusovej DNA ovplyvniť ľudský genóm, čím prispieva k antivírusovej vnútornej imunite,“ približuje Tomáš Szemes z Vedeckého parku UK. Je to veľký posun vpred. Poškodená bunka sa totiž dokáže sama opravovať, no pri tomto náročnom procese môže dôjsť k chybe, výsledkom čoho je rakovinové bujnenie.

Objavený komplex HIRA by však mohol regulovať presnosť tejto autoopravy.  „Tento mechanizmus môže zohrávať úlohu aj pri onkologických ochoreniach,“ doplnil Szemes s tým, že tento objav otvára potenciál pre ďalší výskum rakoviny. Prácu našich biochemikov si však už všimli aj v zahraničí.

„Na štúdii, ktorá bola publikovaná v prestížnom časopise Nucleic Acids Research koncom januára, pracovali vedci pod vedením Silvie Bágeľovej Polákovej zo SAV a Tomáša Szemesa z Univerzity Komenského v Bratislave,“ uviedla hovorkyňa Univerzity Komenského Lenka Miller. „Ide o jeden z najprestížnejších časopisov v oblasti biochémie. Sme na to patrične hrdí,“ priznal Szemes.

Ďalej skúmajú DNA

Na potenciál objavu opísaného v tejto publikácii chcú autori nadviazať ďalším výskumom. „Cieľom bude skúmať mechanizmus, akým je dráha homologickej rekombinácie zapojená aj do regulácie prepisu DNA, pretože doposiaľ bola spájaná iba s opravou DNA poškodení,“ vysvetlila Silvia Bágeľová Poláková zo SAV, s tým, že keď sa poškodí DNA, organizmus zapojí mechanizmy na jej opravu. „Dôsledkom chybnej opravy týchto zlomov však môže byť vznik rakoviny alebo smrť bunky,“ uzavrela.

Čo je homologická rekombinácia Otvoriť galériu

Čo je homologická rekombinácia

Proteíny homologickej rekombinácie (čo je druh núdzovej opravy DNA rozsiahlych poškodení) regulujú zapínanie a vypínanie viac ako 500 génov. Keď sa poškodí DNA, organizmus zapojí mechanizmy na jej opravu. Jedným z najvážnejších poškodení DNA je, ak sa na nej vyskytnú dvojvláknové zlomy. Dôsledkom chybnej opravy týchto zlomov môže byť vznik rakoviny alebo smrť bunky.

Diskusia / 0
Autor: Denisa Borkovičová, Nový Čas
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania... Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov .

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba
Väčšina stredných škôl v pôsobnosti kraja sa opäť otvorila, Droba: Zo študentov sa stala gaučová generácia
Herec stojí na strane svojho syna.
Aj mama Mila Kráľa bola herečkou: Sekla s tým kvôli bozkávaniu!
Ukrajinský minister zahraničných vecí Dmytro Kuleba a generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg
Šéf NATO vyzval Rusko, aby sa vzdalo provokácií: Moskve odkazuje jediné
Maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó.
Šéf maďarskej diplomacie o testovaní nášho Sputniku: Teraz je na rade Slovensko
Rakúsky minister zdravotníctva Rudolf Anschober spoznal svojho nástupcu.
Rakúsko prišlo o ministra zdravotníctva: Expresný výber náhradníka
(ilustračné foto).
Rýchlostná cesta R1 je neprejazdná: Zrazili sa dva kamióny, na mieste zasahujú hasiči
Do nemocnice v Martine priviezli pacientku z Prahy.
Situácia v martinskej nemocnici sa mierne zlepšuje: Počet hospitalizácií sa drží pod hranicou 90
Patrick Laine.
Patrik Laine vsietil v NHL unikátny gól: Ašpiruje na zásah sezóny
Spojené štáty odporúčajú pozastaviť podávanie jednodávkových vakcín proti koronavírusu od spoločnosti Johnson & Johnson.
Aktualizované
USA odporúčajú pozastaviť podávanie vakcíny Johnson & Johnson: Komplikácie u 6 žien
Macaulay Culkin na udeľovaní cien American Music Awards.
Macaulay Culkin sa stal v 40-ke prvýkrát otcom: Silný dôvod, prečo syn dostal ženské meno
Ukrajinský minister po stretnutí so šéfom NATO: Nebudeme strácať čas! Varovný odkaz Moskve
Krajské očkovacie centrum v Banskej Bystrici
V Banskobystrickom kraji doteraz zaočkovali skoro 28 000 ľudí: Kapacity sú oveľa väčšie, čo ich brzdí?