Nový Čas to vyskúšal v nákupných centrách v Bratislave a Košiciach. V našom teste odniesla dieťa do kútika vždy matka a vyzdvihnúť sa ho snažil iný človek. Výsledok je šokujúci. Takmer nikde si nepýtajú občiansky preukaz na overenie totožnosti človeka, ktorý po vašu ratolesť príde. Niekde zamestnancom stačil na overenie kľúčik od skrinky, niekde len dobré slovo. Len v jednom detskom kútiku sa nám stalo, že cudziemu odmietli dieťa vydať.
Ako sme testovali:
Do detského kútika mamička odniesla svoje dieťa a vyplnila potrebné údaje vrátane telefonického kontaktu. Na výmenu dostala buď obyčajný papier, alebo kartičku s kľúčikom od skrinky. Asi o 20 minút si po dieťa prišla celkom iná osoba, ktorá si ho chcela vyzdvihnúť.
Výsledok: Len v jednom z testovaných detských kútikov v obchodnom dome Ikea si overili, či po dieťa prišla naozaj matka. V Poluse nám vydali dieťa napriek tomu, že sme sa nevedeli preukázať ani kartičkou, ktorú mama pri odovzdávaní dostáva „výmenou“ za dieťa.
Polus - Nesprávne
Odovzdávanie:
- Od matky si vypýtali: adresu, meno a dátum narodenia dieťaťa, telefonický kontakt, mail.
- Na výmenu sme dostali kartičku s číslom.
Vyzdvihnutie:
- Keď po dieťa prišla druhá žena, známa matky, vypýtali si kartičku. Hoci povedala, že ju stratila, bez overenia totožnosti alebo telefonátu matke jej dieťa vydali.
Vyjadrenie prevádzkovateľa:
„Robíme to tak, že ten, kto dieťa odovzdá, dostane kartičku s číslom a pečiatkou, prísť po dieťa môže ktokoľvek a vydáme ho len na základe kartičky. Meniť to neplánujeme. Prečo zamestnanci vydali z kútika dieťa, hoci chýbala kartička, neviem povedať, pretože som tam v tom čase nebola,“ povedala Dominika Burianová.
Aupark - Nesprávne
Odovzdávanie:
- Od matky si vypýtali kontaktné údaje a meno dieťaťa.
- Na výmenu sme dostali kartičku s kľúčikom od skrinky, kam si dieťa odložilo veci.
Vyzdvihnutie:
- Pri vyzdvihnutí stačilo predložiť kartičku s kľúčikom bez toho, aby si overili totožnosť, alebo kontaktovali matku dieťaťa. Až po odchode z kútika volali matke dieťaťa, že niekto prišiel po dieťa a či je to v poriadku.
Vyjadrenie prevádzkovateľa: (rovnaký prevádzkovateľ má kútik v Eurovei a Avione):
„Nie je možné, aby sa také niečo stalo. Okamžite to preveríme,“ vyjadril sa Martin Lipš.
Eurovea - Nesprávne
Odovzdávanie:
- Od matky si vypýtali kontaktné údaje, meno dieťaťa, na výmenu dostala kartičku s kľúčikom od skrinky, do ktorej si dieťa vkladá veci.
Vyzdvihnutie:
- Opäť odovzdali dieťa bez toho, aby si overili totožnosť dospelej osoby, ktorá si poň prišla. Matke vôbec nezavolali.
Avion - Nesprávne
Odovzdávanie:
- Vypýtali si len telefónne číslo a na „výmenu“ dali kľúčik s kartičkou od skrinky, kam si dieťa odložilo veci.
Vyzdvihnutie:
- Hoci Lukáška vyzdvihla osoba, ktorú nepoznal, bez problémov a bez preverovania ho na základe kľúča od skrinky vydali aj cudzej osobe.
Košice - Nesprávne
Situácia v Košiciach bola podobná ako v Bratislave. V Atrium Optima, najväčšom obchodnom centre v meste, odniesla mamička Janka Štefanisková (29) dcérku Mišku (4) do detského kútika. „Dostala som papier s údajmi o mene a veku dieťaťa, zapísali si aj moje telefónne číslo,“ uviedla Janka. Približne o polhodinu zobrala papier jej známa Božena Kočíková (28) a išla vyzdvihnúť dievčatko. Slečna jej ho odovzdala, aj keď na papieri figuroval iný podpis. „Prišla s papierom, ktorý sme vydali. Dôverujeme, že človek, ak má papier, tak je blízky známy. Navyše, ak by dieťa nechcelo odísť, že dotyčného nepozná, ihneď by sme kontaktovali príbuzného, od ktorého sme si vypýtali aj telefónne číslo,“ uviedla pracovníčka Majka.