Plánuje si vypožičať špeciálne auto, ktoré dokáže zaplátať výtlky za 20 minút aj počas mrazov do -15 stupňov Celzia v rovnakej kvalite, ako keby sa opravy robili v lete. Nový Čas bude výsledok opráv určite sledovať! Unikátnu technológiu Silikot vyvinuli v Česku a včera ju predstavili v Prešove. Cena technológie je od 75- do 100-tisíc € v závislosti od toho, aký podvozok je pre stroj použitý.
Najlacnejšia je na jednoduchšom, ideálne však pracuje na podvozku Iveco. „Momentálne mesto na nákup tejto technológie peniaze nemá, ale rokujeme o výpožičke do februára, keď by sme chceli špeciálne auto kúpiť,“ uviedol primátor Prešova Pavel Hagyari. Podľa Róberta Marušáka, zástupcu firmy, ktorá technológie predáva, jej jedinečnosť spočíva v tom, že dokáže cestu zaplátať v rovnakej kvalite v lete aj v zime.
„Podstata spočíva v tom, že asfalt sa v okolí výtlku nahreje a naruší infražiarením. Stará drvina sa zmieša s novou zmesou, ktorá je tiež nahriata na približne 180 ºC. Potom sa diera zalepí. Vysoká teplota zaručuje kvalitu,“ pripomína Marušák. Náklady na opravu štvorcového metra sú 20 - 30 € v závislosti od ročného obdobia.
Ako technológia pracuje:
- výtlk sa vyčistí a vysuší
- poškodené miesto aj s najbližším okolím sa rozohreje ohrievačom
- rozohriate miesto sa rozruší špeciálnym náradím
- do nahriateho miesta sa pridá recyklovaná drvina a zahriata zmes
- rozohriate zmesi sa premiešajú, čím sa zabezpečí pevné a dokonalé spojenie obidvoch materiálov
- opravované miesto sa zhutní vibračným valcom
- do dvadsiatich minút môžu po opravenej vozovke jazdiť autá
Výhody:
- oprava má rovnaké vlastnosti ako okolitá vozovka
- nedochádza k ďalšiemu praskaniu v okolí opráv
- nevzniká žiadny spoj, a preto nedochádza k žiadnej praskline v spoji, každá mikrotrhlina sa zacelí
- rýchlosť opravy – do 20 minút môžu po vozovke jazdiť autá
- nie je potrebná stavebná uzávera - stačia blikače a kužele
- pri oprave nevzniká žiadny odpad
- výtlky sa dajú opravovať aj pri miernom daždi