Zdanlivé šetrenie peňazí
Rád, ako ušetriť na spotrebe paliva, je nekonečné množstvo. Často sa však spomína efektívnejšie radenie vyšších prevodových stupňov, respektíve udržiavanie otáčok v nižšom spektre. Treba si však dávať pozor na to, aby ste to neprehnali. Mnoho samočinných prevodoviek totiž drží motor aj pri nižších rýchlostiach na vyššom prevodovom stupni, teda na veľmi nízkych otáčkach.
Vodiči to majú tendenciu robiť aj s manuálnymi prevodovkami. Vtedy však dochádza k nadmernej záťaži kľukového hriadeľa a rotačných častí pohonného systému. Každý motor podáva svoj minimálny a maximálny výkon pri inom počte otáčok v porovnaní s ostatnými agregátmi. Túto výkonovú krivku nie je dobré prekračovať ani podliezať. Z dlhodobého hľadiska sa takouto taktikou môžete prepracovať až k drahým poruchám.
Deň blbec: Chcel si naštartovať auto, namiesto toho...
Hrozia drahé poruchy
Ak budete príliš často jazdiť v nízkych otáčkach, môžu sa vyskytnúť nasledujúce problémy:
- nedostatočné zapaľovanie a nevhodné momenty pre vstrekovanie paliva do valca
- nekorektné načasovanie výbuchu, čo zvyšuje riziko stlačenia ventilov
- nevhodný zdvih piestov môže viesť k ich zadretiu
- zvýšené opotrebenie spojky kvôli neadekvátnej manipulácii
- dlhšie trvajúce dosiahnutie optimálnej pracovnej teploty motora, čo môže viesť k tomu, že bude pracovať bez správneho mazania
- v prípade potreby zrýchlenia trvá dlhšie, kým sa motor zotaví, čo môže byť nebezpečné pri manévroch, ako je predbiehanie
- citeľný nárast spotreby paliva a emisií
- tvorba usadenín v motore