Jediný funkčný pancierový vlak, ktorý v 2. svetovej vojne zasiahol do bojov proti Nemcom, odvezú na medzinárodnú výstavu do holandského Ultrechtu. Holanďania si prišli vlak pozrieť a boli ním takí nadšení, že zaplatili jeho prepravu, ktorá vyjde na 100-tisíc eur.
Preprava vlaku Štefánik by mala na trati dlhej približne 1 800 kilometrov trvať dva dni a na ceste ho budú strážiť aj policajti. V Holandsku zostane pol roka na výstave o histórii železníc, na ktorej vystavia 16 vlakových súprav z celého sveta.
„Je to jediný pancierový vlak na svete, ktorý je pojazdný. Nijaký iný taký neexistuje,“ povedal Stanislav Mičev, riaditeľ Múzea SNP v Banskej Bystrici. Do Holandska poslali štyri vozne, z toho dva originálne opancierované - guľometný i tankový, a dve repliky.
Nakladanie vozňov na obrovské ťahače bolo naozaj náročné. Viacerí chlapi museli vagón naviazať, upevniť a zavesiť na veľké háky.
Potom ho vďaka dvom žeriavom nadvihli a následne položili na ťahač, ktorý pod neho nacúval. Záverečnou fázou bolo jeho pevné upevnenie. Takáto práca s jedným takmer 20-tonovým kolosom trvala približne 2 hodiny.
Bojoval proti fašistomSlovensko malo v 2. svetovej vojne štyri pancierové vlaky. Štefánik, Hurban a Masaryk boli vyrobené na Slovensku a Bernolák zostrojili na Ukrajine. Vlak Štefánik začali stavať 4. septembra 1944 a vyrobili ho za 2 týždne. Jeho výzbroj tvorili delo na čelnej strane delového vozňa, 2 delá v tankových vozňoch a 10 ťažkých guľometov. 27. septembra 1944 ho už nasadili na trať Hronská Dúbrava - Kremnica. Pri Starej Kremničke zasiahol do ťažkých bojov povstaleckých jednotiek s Nemcami. Pri presune v Hronskej Dúbrave napadli pancierový vlak Štefánik nemecké bombardovacie lietadlá a značne ho poškodili. Po oprave vo Zvolene znova úspešne zasiahol do bojov pri Žiari nad Hronom, Jalnej a Hronskej Dúbrave.