"Pri rýchlosti 80 km/h boli rozdiely v brzdnej dráhe najvýraznejšie a je to naozaj najzávažnejšia ukážka, keď auto zabrzdilo na 18 metroch a rušeň až po 236 metroch,"povedala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková.
Pri príležitosti Európskeho dňa bezpečnosti na železničných priecestiach železnice vo štvrtok v areáli Železničnej stanice Žilina - Teplička ukázali súbežnú jazdu osobného auta a vlaku, ktorému sa hovorí Žehlička. "Chceli sme ukázať porovnanie rozdielov v dĺžkach brzdnej dráhy vlaku aj auta pri rýchlosti 30, 50 a 80 km/h. Chceme tak apelovať na účastníkov cestnej premávky, aby prehodnotili svoje správanie sa pri prechádzaní cez železničné priecestie a uvedomili si, že vlak je vždy silnejší, a že aj v momente, keď rušňovodič v blížiacom sa vlaku vidí auto na priecestí, je takmer nemožné s niekoľkotonovým kolosom, akým je vlak, aj po použití všetkých dostupných prostriedkov, zastaviť vlak a zabrániť zrážkam," zdôraznila hovorkyňa Pavlíková.
Od roku 2000 zahynulo pri desiatkach nehôd na železničných priecestiach na Slovensku vyše 150 ľudí."Zo šetrení nehodových udalostí zrážok vlakov a áut na priecestiach bolo viackrát zistené, že vodič obehol celú skupinu stojacich vozidiel a vbehol priamo pod prichádzajúci vlak. Ľudia si často neuvedomujú, že brzdná dráha vlaku môže byť až 1000 metrov v závislosti od jeho hmotnosti a rýchlosti. I napriek sankciám políciou je účinok týchto postihov minimálny," povedala hovorkyňa železníc.
Takéto sú výsledky:
Rýchlosť 30km/h: rušeň 40 metrov a auto 5 metrov
Rýchlosť 50 km/h: rušeň 94 metrov, auto 10 metrov
Najvýraznejšie rozdiely boli pri 80 km/h: Rušeň 236 metrov, auto sa zastavilo po 20 metroch