Zdravotné poisťovne totiž ponúkajú možnosť nahliadať do vášho účtu poistenca a vedieť tak o všetkých úkonoch ktoré vám váš lekár mal vykonať. Elektronická služba vás pritom nič nestojí.
Ako na to? Možnosti máte dve. Podľa zákona o zdravotných poisťovniach má každý poistenec právo požiadať o výpis z účtu poistenca. „Obsahuje informácie o zdravotnej starostlivosti, ktoré poisťovňa za poistenca uhradila, výšku úhrady lekárovi, ako aj údaje o poskytnutých úkonoch či liekoch,“ vysvetlila hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Balážová. Za písomný výpis, ktorý vám poisťovňa vydá, je zákonom stanovený poplatok vo výške 0,66 €.
Máte však aj druhú možnosť, za ktorú nezaplatíte ani cent - službu elektronického naliadnutia do vášho účtu poistenca. „Okrem údajov o navštívených lekároch či prehľade predpísaných liekov, si možno v rámci osobného konta aj napríklad požiadať o vydanie Európskeho zdravotného preukazu,“ hovorí Judita Smatanová z Union poisťovne.
Nahliadnuť možno aj do účtov iného rodinného príslušníka. Ide však o citlivé údaje, preto je potrebná plná moc dotyčnej osoby či notársky overené splnomocnenie. V prípade neplnoletých detí vás poisťovňa môže požiadať o predloženie rodného listu.
Ako na to?
VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÁ POISŤOVŇA
• na stránke www.vszp.sk kliknite na Elektronické služby
• zaregistrujte sa
• prostredníctvom konta vyplňte Žiadosť o poskytnutie elektronickej služby
• na pobočke poisťovne podpíšete zmluvu a bude vám vydaná Grid karta, ktorú potrebujete na prístup k výpisu svojho účtu
UNION ZDRAVOTNÁ POISŤOVŇA
• na stránke poisťovne www.unionzp.sk kliknite na Účet poistenca
• zaregistrujte sa
• poštou vám príde na adresu, ktorú poisťovňa eviduje alebo ktorú si napíšete, PIN kód
• na prihlásenie musíte vedieť identifikačné číslo poistenca, heslo a PIN kód
DÔVERA ZDRAVOTNÁ POISŤOVŇA
• na stránke poisťovne www.dovera.sk kliknite na Elektornická pobočka
• zaregistrujte sa, následne vám poisťovňa pošle na vašu adresu prístupový kód k vášmu účtu
Čo ak zistíte nezrovnalosti?
V prípade, že po nahliadnutí do svojho účtu poistenca zistíte, že tam máte uvedené zdravotné úkony, ktoré vám lekár nevykonal, alebo lieky, ktoré vám nepredpísal, alebo nebodaj zistíte, že máte uvedenú návštevu lekára v deň, keď ste ho nenavštívili, neváhajte a upovedomte o tom svoju zdravotnú poisťovňu.
„Stačí, aby nás poistenec kontaktoval a uviedol všetky informácie ktoré potrebuje na preverenie takéhoto podania. Následne konajú naši revízni lekári,“ radí Monika Laciková z poisťovne Dôvera. „Mali sme prípad imunologičky z Košíc, keď poisťovni fakturovala liek, ktorý pacientovi nikdy nepodala. Poisťovni tak spôsobila škodu 36-tisíc eur,“ dodáva.