Zatiaľ čo českí vodáci plávať po hladine Baťovho kanálu do Skalice môžu, slovenskému kapitánovi lode to znemožňujú nariadenia krízového štábu. Pritom v praxi by s návštevníkmi štátnu hranicu síce prekročili, ale keďže by na breh nevystúpili, nemyslí si, že by to mala byť nejaká hygienická prekážka pre zákaz plavby.
Správca to nechápe
„Je to smiešne. Všetci tu dýchame rovnaký vzduch a sme od seba vzdialení pár metrov. Táto hranica bola vytýčená administratívne a ľudia na Záhorí i južnej Morave sú prepojení všetkými možnými väzbami - rodinnými, priateľskými, pracovnými i voľnočasovými,“ ťažká si na nariadenia hygienika správca prístavu Marián Tongel, ktorý žiadal o výnimku, no márne.
Sám hovorí, že veľmi spoľahlivo dokáže zabezpečiť všetky hygienické opatrenia spojené s uvoľnením II. aj III. vlny, ktorá platí aj pre vonkajšie atrakcie či múzeá. „Nemáme problém s dezinfekciou, rúškami, ani s odstupmi lodí na vode. Sme v otvorenom priestore, na čerstvom vzduchu. Na palube malého člnka sa aj tak plaví zväčša iba úzka rodina alebo zaľúbenci,“ vysvetľuje správca a pokračuje: „Pri viacmiestnej lodi zabezpečíme sedenie s odstupom, hoci napríklad v autobusoch či vlakoch žiadne odstupy byť nemusia...“
Hrozí zánik atrakcie
Ak sa do konca mája Tongel nedočká výnimky, prístav zavrie a bude si musieť hľadať inú obživu. Mesto Skalica aj Slovensko tak zostanú bez unikátnej atrakcie. „Do prípravy lodí a prístavu som dal počas zimy všetok zisk z vlaňajšej sezóny. Denne prichádzame o desiatky zákazníkov, z ktorých aspoň polovicu tvorila klientela zo zahraničia. Ale vydržím, len nech môžu prísť aspoň domáci, trochu sa zotaviť z opatrení, ktoré ich nútia zostať doma,“ nádeja sa Marián Tongel, ktorý stále verí, že kompetentní vypočujú jeho argumenty a povolia plavbu aj na slovenskom úseku.
Situácia na kanáli trápi aj vedenie mesta Skalica. „Veľmi intenzívne tento problém riešime,“ hovorí viceprimátorka Veronika Hanzalíková. „Momentálne nie sú určené žiadne kompetencie ako, kedy a za akých okolností by sme túto atrakciu mohli otvoriť. Je nám to nesmierne ľúto, pretože je to jediný prístav na Baťovom kanáli. Momentálna situácia je pre nás veľká strata.“
Myšlienka na vybudovanie kanála skrsla v hlave veľkopodnikateľa Tomáša Baťu. Po jeho smrti tento plán realizoval jeho súrodenec Jan Antonín Baťa. Pre firmu Baťa mala táto vodná cesta niekoľko významov – okrem starého sna o prepojení európskych veľtokov to bola preprava hnedého uhlia z bane v Ratíškovciach do tovární a teplární Otrokovice, ktorá bola pre železnicu nevýhodná. Ďalej to bolo vybudovanie melioračného systému v okolí rieky Moravy. Stavba prebiehala v rokoch 1934 – 1938. Dĺžka plavebnej trasy bola vtedy 51,8 km.
Baťov kanál
- Vodná cesta triedy - 0
- Začatie výstavby - 1934
- Koniec výstavby - 1938
- Uzatvorenie - 1961, znovuotvorenie 1995
- Dĺžka (od Otrokovíc do Skalice) - 53 km
- Poskytujú: motorové lode, kajutové lode
- Ceny: od 15 eur do 140 eur
- Sezóna: začína sa koncom apríla