Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
nedeľa 18. 11.
Eugen
4°C  Oblačno  |  Bratislava
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
07.12.2008, 08:00

Tajupný svet hormónov

Môžu vás premeniť na strašidlo alebo krásnu vílu. Môžu tancovať s vami alebo vy s nimi. Môžu vám urobiť zo života peklo alebo raj. Výber je na vás. Hormóny sa prispôsobia.

Jedinou podmienkou je, aby ste porozumeli ich reči. Keďže hormónov máme v tele na mraky, bude to trochu komplikovanejšie, než sa na prvý pohľad zdá. Práve kvôli tomu pre vás EVA zorganizovala jedinečnú exkurziu do tajuplného sveta hormónov. Ak budete dávať pozor, čoskoro sa stanú vaším spojencom a na nepravidelný cyklus, menštruačné ťažkosti, náladovosť, depresie, kožné problémy či celulitídu budete už len spomínať ako na zlý sen. Zároveň sa budete tĺcť do hlavy, prečo ste so svojimi hormónmi nezačali spolupracovať skôr... takže vás prosíme o opatrnosť. EVA si nemôže dovoliť mať na svedomí toľko úrazov.

Naše sú lepšie.

Mnohé ženy sa cítia ako obete svojich hormónov. Netušia, že ženské pohlavné hormóny dokážu viac než len vyvolávať predmenštruačný syndróm a privádzať na svet deti. Chránia nás pred civilizačnými ochoreniami a sú zodpovedné za to, že sme tou zdravšou, krajšou a inteligentnejšou polovičkou ľudstva. Estrogény posilňujú srdcovo-cievny systém, znižujú hladinu cholesterolu, spevňujú kosti, aktivujú imunitu, ochraňujú mozog a zabezpečujú duševnú pohodu. Popritom sa starajú o to, aby na nás muži leteli ako muchy na med, teda kreslia na naše telo ženské krivky, vyhladzujú vrásky a zjemňujú pleť.

Poslušní poslíčkovia.

Okrem typických ženských hormónov sa v organizme tvoria mnohé ďalšie druhy, ktoré riadia priebeh všetkých životných procesov, látkovú výmenu, starajú sa o zdravie a dobrú náladu. Sú zodpovedné za trávenie prijatej potravy a transport výživných látok na miesta, kde sú najpotrebnejšie. Príkazy dostávajú z niekoľkých riadiacich centrál, napríklad z mozgu, hypofýzy či nadobličiek. Musia byť v plnom nasadení vo dne aj v noci. Hneď ako im pridelia úlohu, krvným riečiskom sa zvezú na miesto určenia a pustia sa do práce. Keď rozkaz poslušne splnia, telo ich nemilosrdne vylúči.

Ako zladený orchester.

Len keď všetky hormóny spolu harmonicky ladia ako hudobníci v orchestri, znie melódia tak, ako má, a teda sme zdravé a cítime sa skvelo. Hoci sa občas zbláznia a poriadne s nami zatočia, nemali by sme ich preklínať. Lepším riešením je snažiť sa predísť ďalšiemu hurikánu. Hormonálny systém je veľmi flexibilný a narušená hormonálna hladina sa dá v ktoromkoľvek veku vyrovnať jednoduchými trikmi, napríklad správnou výživou, pohybom či dostatočným odpočinkom. Pokožka ožije ako mihnutím čarovného prútika, prebytočné kilá sa vyparia a energie bude aj na rozdávanie.

Život v rovnováhe: Už nemusíte pôsobiť ako...

... nevyspatá nerváčka
Súvislosť medzi spánkom a dobrým zdravím je všeobecne známa. Ak mávate problémy s odchodom do ríše snov a nevyspatosť sa odzrkadľuje aj na vašom správaní, začnite konať. Prospeje vám všetko, čo uľahčuje zaspávanie a zlepšuje kvalitu spánku. Vedzte, že i v tom majú prsty hormóny, konkrétne melatonín. Jeho produkcia sa počas dňa mení v závislosti od intenzity svetla, pričom v noci je päť- až desaťkrát vyššia ako cez ceň. Chvála nebesám, že aj tvorba spánkového hormónu sa dá podporiť prirodzenou cestou, a to konzumáciou potravín s obsahom tryptofánu. Z tejto bielkoviny totiž vzniká hormón šťastia sérotonín, ktorý je nevyhnutný na produkciu spánkového hormónu melatonínu. Tryptofán nájdete v morských rybách, celozrnných produktoch, ryži natural, orechoch, strukovinách, sójových bôboch, mrkve, reďkovkách, šampiňónoch a v špenáte. Organizmus vytvorí viac melatonínu aj vtedy, keď si posledné jedlo dňa dáte do 17.00. Nezabúdajte, že smrteľným nepriateľom pokojného spánku je alkohol, ktorý vyvoláva zmätok v jemne zladenej hladine hormónov a znižuje produkciu melatonínu.

... vypasené prasiatko
Ak celý život hladujete a napriek tomu máte nadváhu, je načase prelomiť začarovaný kruh. A nielen preto, že si už konečne zaslúžite štíhle telo, ale aj preto, že zbytočne ohrozujete svoju plodnosť i kosti. Opakované diéty znižujú hladinu estrogénov a narušujú menštruačný cyklus, pretože odďaľujú ovuláciu. Dokonca ju môžu úplne zastaviť a spôsobiť neplodnosť. Navyše, dlhodobejšie hladovanie poškodzuje kosti, ktoré nedostávajú potrebnú dávku vápnika, vďaka čomu môžete o pár rôčkov dostať do daru osteoporózu. Urobíte lepšie, ak o pomoc pri chudnutí požiadate hormóny.

Zvýšené ukladanie tuku má na svedomí buď nízka hladina estrogénu – týka sa to hlavne starších žien, alebo nedostatok rastového hormónu somatotropínu. Áno, počujete dobre, rastového hormónu – nie je totiž zodpovedný len za to, že z vás vyrástla veľká slečna, ale riadi aj odbúravanie tuku a syntézu bielkovín. Keď počet sviečok na torte presiahne dvadsať kusov, začína jeho množstvo postupne ubúdať (približne o 1,5 % ročne), takže v takej päťdesiatke ho má človek až o polovicu menej ako zamladi. Okrem toho sa znižuje čas jeho pôsobenia v krvi. Ale čo je ešte desivejšie, na vylučovanie rastového hormónu má vplyv aj nadváha. Čím väčší počet tukových buniek, tým menej somatotropínu sa v tele vytvára. A keď ho je v krvi málo, slaninky pribúda... Ako vidíte, je to začarovaný kruh.

Našťastie sa nemusíte bezmocne prizerať, ako sa vám na zadok lepí každý keksík. Tvorbu somatotropínu môžete podporiť!

1. Vynechávajte večere – dva- až trikrát týždenne sa vzdajte jedla od 17.00 do 7.00.
2. Počas zvyšných dní večerajte do 19.00 a vyberajte si bielkovinové jedlá bez sacharidov.
3. Jedzte potraviny bohaté na arginín (morské ryby, orechy, semená, klíčky, strukoviny, obilniny) a fytoestrogény (výrobky zo sóje, sezam, ľanové semená).
4. Aspoň trikrát týždenne športujte.
5. Udržiavajte si primeranú hmotnosť.
6. Do postele sa ukladajte v normálnom čase – vylučovanie rastového hormónu sa začína okolo 16.00 a vrchol dosahuje krátko po polnoci... tak aby ste to nepremeškali.

... zvädnutá
Najlepšou skrášľovacou miestnosťou nie je vaša kúpeľňa, ale kuchyňa. Neľakajte sa, nemáme v úmysle vám radiť, aby ste namiesto ranného krému používali olivový olej. Je vedecky dokázané, že vnútorným motorom krásy sú hormóny, a preto vás chceme upozorniť na pár potravín s vysokým obsahom fytoestrogénov (rastlinných hormónov), ktoré zosilnia účinok vašich vlastných hormónov. Kým kozmetické prípravky pôsobia len vo vrchných vrstvách kože a ich efekt je krátkodobý, fytoestrogény dokážu prostredníctvom krvi a jemných vlásočníc preniknúť až do najspodnejších vrstiev pokožky, kde vznikajú nové bunky. Pravidelná konzumácia potravín bohatých na rastlinné hormóny prináša pozoruhodné výsledky. Ženy, ktoré si denne dajú 250 gramov sójového jogurtu či sójového mlieka, sa môžu tešiť zo sviežejšej a hladšej pleti po šiestich až ôsmich týždňoch.

... nenásytná šrotovačka
Len pred pár rokmi sa vedcom podarilo objaviť hormón hladu grelín. Práve on spúšťa chuť na jedlo – keď chce žalúdok ďalšiu dávku potravy, jednoducho začne produkovať grelín a my pocítime hlad. Hneď ako žalúdok dostane to, čo chcel, množstvo hormónu klesne a pocit hladu sa vyparí. Aj keď to vyzerá celkom logicky, má to malý háčik. Hormón hladu vôbec nereaguje na tuky. Takže ak si dáte opečenú slaninku s cibuľkou, váš žalúdok bude škvŕkať aj naďalej a hrozí, že zošrotujete pol boka slaniny. Čo s tým? Ak máte vlčí hlad, pred tučnými jedlami uprednostnite bielkovinové alebo sacharidové menu, napríklad kuracie prsia, ryby, zemiaky či cestoviny.

... hašterivá ježibaba
Každý mesiac sa 20 až 30 % žien mení na nepoznanie: nafúknuté brucho, vyrážky, boľavé kríže, hlava na prasknutie, nálada pod psa. Svoje deti zrazu vnímajú ako malé monštrá, šéfov hlas ich dráždi viac ako inokedy a manžela by najradšej poslali do teplých krajín. Jednoducho predmenštruačný syndróm. Príčinou sú nevyrovnané hladiny hormónov, ktoré sa dajú doladiť jednoduchými trikmi.
- Znížte príjem cukru, obmedzte konzumáciu živočíšnych tukov.
- Keď sa vzdáte aj alkoholu a cigariet, odstránite ďalšie zaťaženie organizmu.
- Hromadeniu tekutín zabránite tým, že budete menej soliť.
- Pite žihľavový čaj, ktorý pôsobí močopudne a vyplaví tekutiny z tela.
- Jedzte čo najviac potravín s vysokým obsahom fytoestrogénov.
- Pravidelne športujte na čerstvom vzduchu.
- Medzi hlavnými jedlami maškrťte orechy alebo drvené ľanové semená zmiešané so slnečnicou.
- Zožeňte si doplnok výživy s extraktom z vitexu jahňacieho, ktorý sa v tele správa podobne ako niektoré ženské hormóny, reguluje menštruačný cyklus a zmierňuje bolesti.

... vyhádzaná pubertiačka
Hlavnou príčinou vašich tridsiatnickych vyrážok nie je čokoláda, ani káva, ani sladkosti, ale hormonálna nerovnováha. Zníženie hladiny estrogénov vyvolá prevahu mužských hormónov androgénov, ktoré podporujú tvorbu kožného mazu. Póry sa idú z toľkého tuku zblázniť, začnú sa upchávať a akné je na svete. Nevyvážené vzťahy medzi ženskými a mužskými hormónmi dokážu okrem antikoncepčných tabletiek, ktoré majú množstvo nežiaducich účinkov, zharmonizovať aj fytoestrogény. Samozrejme, že jedna lyžička ľanových semien stav pleti nezlepší. Úspech prinesie jedine pravidelné pojedanie potravín nabitých fytohormónmi.

Fytoestrogény

Ide o rastlinné látky, ktoré majú podobnú štruktúru ako ľudské estrogény. Znižujú riziko vzniku všetkých hormonálne závislých ochorení, napríklad rakoviny prsníka. Najvyššia koncentrácia fytoestrogénov je v ľanových semenách a v sóji. Ak si sójové výrobky (syr tofu, jogurty, mlieko, smotanu) zoženiete v biokvalite, nemusíte sa obávať, že boli použité geneticky modifikované suroviny. Dôležitým zdrojom rastlinných hormónov sú aj klíčky lucerny siatej (alfalfa), slnečnicové a sezamové semená. Váš jedálny lístok obohatia fytoestrogénmi i všetky ostatné druhy zeleniny, ovocia, obilnín, strukovín a orechov.

Diskusia / 0
Autor: Čas.sk
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Súvisiace články:
Súvisiace články:
Aktuality.sk Komunálne voľby 2018 Marián Kočner Správy Šport Komentáre TV program Počasie Horoskopy
Milan Lučanský,
Lučanský: Vedenie NAKA mi dalo nesprávne údaje o trestnom oznámení Aktuality.sk
Rýchle správy
pred 29 min
Tropická búrka Toraji si vo Vietname vyžiadala najmenej 12 obetí Aktuality.sk
Silné dažde spôsobili aj zosuvy pôdy.
pred 59 min
Syndróm takzvaného „zlomeného srdca“ môže byť smrteľný Aktuality.sk
„Zlomené srdce“ väčšina z nás pozná ako označenie stavu nešťastnej lásky. Existuje však v medicíne aj syndróm „zlomeného srdca,“ ktorý môže byť dokonca smrteľný.
16:00
Štátny tajomník MO Ondrejcsák navštívil Kanadu Aktuality.sk
Zúčastnil sa aj medzinárodného bezpečnostného fóra v Halifaxe.
Na snímke rakúsky
Svetový pohár mužov v alpskom lyžovaní sa konečne začal: Poznáme víťaza prvého slalomu sezóny!
Europoslankyňa
Beňová rešpektuje demonštrácie, s jednou vecou však nesúhlasí: O tomto nemôžu rozhodovať ľudia na námestí
Predseda Výboru
Hrnko sa zastal Andreja Danka: Ani najhoršie režimy nehodnotia vzdelanie získané pred 18 rokmi!
Andrea sa
Foto
Vždy upravená Verešová zarazila fanúšikov: Takú zmenu by nečakali ani v najdivokejších predstavách!
Ivan Sukhov
Foto
Ivan má doma tri manželky a 10. dieťa na ceste: Pikantné detaily o ich sexuálnom živote
Petra Vlhová.
Vlhová si na Shiffrinovú trúfa: Slovenská lyžiarka pozná recept na víťazstvo
Kreslená postavička Mickey Mouse oslavuje 90. narodeniny: Čo ste o fenoméne Walta Disneyho nevedeli?
Kemba Walker.
Walker prepísal rekord v NBA: Toto sa nepodarí len tak hocikomu
Foto
Zomrel kráľ z Popolušky Rolf Hoppe († 87): Režisér Vorlíček priznal spory s hercom počas nakrúcania!
Claire
Foto
Žena sa v lietadle nezmestila do sedadla: Obrovský trapas ju nakopol, dnes je z nej už hora svalov
Šéf Pro-Hokej
Lintner baví fanúšikov: V takejto situácii ho len tak ľahko neuvidíte
Smejúce sa
Smejúce sa bábätko dobylo sociálne siete: Na zlepšenie dňa nič viac nepotrebujete!