Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
04.05.2008 12:22 | Šport

Advokát na dvoch kolesách

BRATISLAVA - Naháňajú strach, keď sa s obrovským hukotom preženú po ceste. Svojím drsným imidžom a čiernym koženým odevom pripomínajú diablov na dvoch kolesách. V týchto dňoch sa opäť vyrojili na naše cesty. Prišiel ich čas. Aj na Slovensku sa združujú v kluboch a tvoria silné súdržné skupiny. Motorkári. Akí vlastne sú?

Motorkár začne byť motorkárom vtedy, keď najprv poriadne spadne a vyváľa sa na asfaltke, a potom jazdí ďalej. Aspoň to tvrdí Bratislavčan Peter Schmidl (51). Motorkári ho však poznajú pod menom Advokát. Schmidl totiž naozaj advokátom je a za klientmi jazdí na motorke. Jazdí od svojich štrnástich rokov, no skutočným motorkárom, ako sám tvrdí, začal byť vtedy, keď mal štyridsať rokov.

„Vtedy som svoj mercedes vymenil za motorku,“ usmeje sa. A o šesť rokov neskôr mal ťažkú haváriu. „Celý som bol popálený, mal som poodierané ruky, zlomené obe kľúčne kosti, prasknuté rebro, schytal som to aj na členku,“ spomína na dramatickú jazdu na diaľnici, keď sa rútil 130-kilometrovou rýchlosťou. „Odišla mi predná vidla,“ vysvetľuje.

Ročne najazdí viac ako 30-tisíc kilometrov na svojich dvoch motorkách Harley-Davidson (hodnota jednej je okolo 1 milióna Sk, 31-tisíc €). Okrem pendlovania po Slovensku kvôli práci jazdí aj na motorkárske zrazy s klubom Kraken CCC 999, ktorého je prezidentom. „Aj teraz mám obe v servise, pretože sa o pár dní poberieme na zraz do Čiernej Hory, čo je ďalších 4 500 kilometrov.“

NAJPRV RODINA, POTOM MOTORKA

Advokát neznáša termín - motorkársky životný štýl. „Je to klišé. Tá motorka je síce takmer všade, kde som, ale nie je to spôsob života. Je to koníček,“ zdôrazňuje. Po žene, troch deťoch a vnukovi (tí takisto jazdia na motorkách) sa najradšej zo všetkého venuje motorke. Aby človek mohol pestovať takúto záľubu, musí mať dobré rodinné zázemie, dostatok času aj peniaze. A, samozrejme, chuť venovať sa motorke - dotvárať si ju podľa predstáv. „Alebo si ju rovno poskladáš, ak si, samozrejme, bohatší.

Pretože takú skladačku si neviem predstaviť za menej ako 1,5 milióna Sk (46 500 €),“ vraví. Ale nie je všetko iba o peniazoch. „Je úplne jedno, či si na ňu dáš len nejakú nálepku, svetielko alebo chrómové kryty. Ide o to, že si jednoducho pretváraš svoj stroj na svoj obraz. A keď zastavuješ na parkovisku, tak sa ani nemusíš pozerať na ešpézetku, aby si presne vedel, kto už dorazil,“ vysvetľuje podstatu motorkárskeho života. Aká moto ka, taký pán - stroj vyjadruje povahu svojho majiteľa.

NIELEN O PENIAZOCH

Motorkári sú exhibicionisti. „Keď máte mašinu, ktorú si rôzne dolaďujete, tak sa s ňou chcete ukázať. Ale zase nie tým, že pozri, aký drahý stroj mám, ale s tým, že pozri, ako som ju dokázal upraviť a zlepšiť. A nemusí to byť nevyhnutne o veľkých peniazoch. To vôbec nie,“ tvrdí Advokát. Kvôli svojmu koníčku založil dom v Bratislave aj chatu. Kúpil a upravil si motel na Záhorí, z ktorého vytvoril motorkárske hniezdo. Klub s barom, ubytovaním, reštauráciou a diskotékou! Motorkári sú exhibicionisti.

„Keď máte mašinu, ktorú si rôzne dolaďujete, tak sa s ňou chcete ukázať. Ale zase nie tým, že pozri, aký drahý stroj mám, ale s tým, že pozri, ako som ju dokázal upraviť a zlepšiť. A nemusí to byť nevyhnutne o veľkých peniazoch. To vôbec nie,“ tvrdí Advokát. Kvôli svojmu koníčku založil dom v Bratislave aj chatu. Kúpil a upravil si motel na Záhorí, z ktorého vytvoril motorkárske hniezdo. Klub s barom, ubytovaním, reštauráciou a diskotékou!

AJ V MRAZOCH

„Nikdy nie je zlé počasie, iba si zle oblečený,“ vysvetľuje Advokát , ktorý jazdí celoročne. Napríklad na zraz Elefantentreffen do Bavorského lesa, keď je vonku 17 stupňov Celzia pod nulou! Oblečenie je zásadne tmavé, zvyčajne čierne a kožené. „Kvôli dažďu, prachu, špine či blatu je tmavá farba praktická. Koža začína ustupovať, pretože sa do popredia dostávajú nové materiály, ako je napríklad goratex,“ vysvetľuje.

Kvalitný výstroj dostať za 30- až 50-tisíc Sk (900 až 1 500 €). Pri vonkajšom imidži zohrávajú svoju úlohu aj šperky. Keď ide Advokát na zrazy, má na sebe 2,5 kilogramu striebra. „Sú to motorkárske motívy na koži, kove alebo na striebre. Je tam veľa smrtiek a kostlivcov. V našom slobodnom klube dominuje orol ako symbol slobody,“ spresňuje.

MOTORKÁROV PRIBÚDA

Motoriek na Slovensku oproti minulým rokom pribudlo až šesťnásobne. „Kým v roku 2003 som na zraze zo sto ľudí poznal osemdesiat, dnes ich poznám sotva desať,“ vraví motorkár. A zvýšil sa aj počet motorkárskych klubov. „Pred desiatimi rokmi, keď vznikol Kraken, ich bolo maximálne šesť. Teraz je ich viac ako tridsať. Ale to je fajn. Aspoň sa motorkársky život na Slovensku viac rozhýbal,“ dodáva Advokát.

Motocyklové kluby

Na Slovensku je viac ako tridsať klubov. Delia sa na tzv. slobodné kluby a MC (Motorcycle) kluby. V slobodných kluboch nie je hierarchia a každý má rovnaké práva. Napríklad členom klubu Kraken CCC 999 sa môže stať motorkár, ktorý počas roka preukáže, že vie klubový život podporiť. Oproti tomu MC kluby, ktorých je u nás šesť, sú prísne organizované. Členovia, ktorí zastávajú určité pozície, majú napríklad povinnosť zúčastňovať sa na zrazoch. Fungujú podľa princípov svetového MC hnutia. Medzi prvé MC kluby u nás patria bratislavské Red Devils MC Slovakia a S. O. H. E. Najznámejším MC klubom na svete je Hells Angels. Jeho členovia pred rokmi chceli zabiť lídra skupiny Rolling Stones Micka Jaggera, pretože ich vylúčil zo svojej ochranky. Avšak k jeho sídlu sa plavili na lodi a búrka ich zmietla z paluby.

Ako si vybrať motorku

Jogurt

To je názov pre superšportové motocykle, ktoré sú stavané na vysoké rýchlosti, a preto ich obľubujú adrenalínoví motorkári. Väčšinou nie sú stavané na dlhšie cesty, no doma sú v zákrutách a na rýchlych úsekoch ciest. Označenie „jogurt“ sa vysvetľuje tak, že sú farebné ako ovocné jogurty, resp. po páde z jazdca zostane len jogurt. Pôvodne sa však superšporty nazývali jogurtmi, pretože boli celé obalené v plaste - ako jogurt v kelímku... Ceny nových jogurtov s vyššou kubatúrou sú od 220 000 Sk (Suzuki SV650), staršie motorky sa predávajú od 100 000 Sk. Pri tomto type motocyklov treba dávať pozor na stav tachometra. Ich motory pracujú vo vyšších otáčkach, a preto je ich životnosť nižšia ako pri motocykloch typu chopper/cruiser. Poprednými výrobcami sú spoločnosti Honda, Suzuki, Yamaha, Kawasaki.

Chopper

Chopper alebo ľudovo povedané Harley je určený pre chladné hlavy, pretože konštrukcia motora je stvorená na pohodovú jazdu, a tak ani pri vysokých objemoch nedosahuje vysoké rýchlosti. Motor je však trvácnejší. Asi najobľúbenejšou motorkou typu chopper je Suzuki Intruder vo všetkých kubatúrach (600-1800 ccm), hoci kubatúry 1500 - 1800 patria do kategórie cruiser. Na chopperoch je dominantný motor, väčšinou rozložený do „V“. Z pôvodných chopprov boli „ošklbané“ blinkre a všetko nepotrebné. Cena nového choppra je od 250 000 Sk (Honda VT750 Shadow Spirit). Staršie kúsky sa dajú zohnať od 160 000 Sk. Výhodou je, že bývajú už ozdobené doplnkami za desaťtisíce korún. Na úpravy motocyklov sa používa najmä tento typ. Medzi najznámejších výrobcov patria Harley-Davidson, Honda, Suzuki, Yamaha.

Cruiser

Cruiser patrí do podkategórie chopprov, no na rozdiel od chopprov má cruiser za úlohu zdolávať väčšie trasy s väčším pohodlím. Tieto typy motoriek sú mohutnej stavby a dominantný je na nich nielen motor, ale aj celá predná časť, väčšinou ešte obohatená o predný plexištít, prídavné svetlá a doplnky. Motory sú chopprovej konštrukcie, no zvyčajne sa predávajú len vo väčších kubatúrach, od 650 ccm hore. Cruisery sú motocykle, ktoré sa dajú najlepšie „vyčančať“, pretože sa pre ne vyrába a predáva množstvo rôznych doplnkov. Cena nového motocykla sa pohybuje okolo 350 000 Sk (Yamaha XVS1300 MidnightStar), no jazdené motocykle sa dajú kúpiť už od 130 000 Sk (Suzuki VZ800 Marauder). Na našom trhu sú najpredávanejšie motocykle značiek Honda, Suzuki, Yamaha.

Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: © Nový Čas

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


V okrese Liptovský Mikuláš potvrdili výskyt tuberkulózy. (ilustračná foto)
Chronický kašeľ ako nový štandard: Lekári trúbia na poplach! Čo sa to deje?
Škótsky premiér Humza Yousaf.
Škóti priznávajú porážku: Ambiciózny klimatický cieľ nesplnia, jednej veci sa ale nevzdajú
passing a truck
Poľskí poľnohospodári zúria! Blokujú hraničné priechody: Vláde posielajú jasný odkaz
Na archívnej snímke z 12. marca 2024 poľský premiér Donald Tusk.
Poľský premiér predpovedá: Najbližšie týždne môžu rozhodnúť vojnu na Ukrajine
Four kitchen gas stoves burning with natural gas
Slovenská a ukrajinská vláda sa stretli za jedným stolom: Počas rokovania padali jasné návrhy
Český premiér Petr Fiala.
Slováci vyzbierali pre Ukrajinu poriadny balík: Čo bude s peniazmi? Český premiér má riešenie
Medveď hnedý (ilustračné foto)
Ďalší útok! Medveď si urobil zálusk na 300-kilového býka: Dobytok vláčil po lúke
Airplane cabin during flight. Shallow DOF, selective focus.
HOROR na palube lietadla! Tehotná žena netušila, že jej manžel zomiera: Smutný záver
Premiér SR Robert Fico (Smer-SD) počas vyhlásenia po skončení 19. rokovania vlády SR.
Fico po summite v Bruseli ostal skeptický: S týmto návrhom zásadne nesúhlasí
Klimatická zmena je veľký problém ľudstva (ilustračná fotografia).
Nádrže s vodou v Barcelone sú poloprázdne: Krajina bije na poplach, chcú zabrániť najhoršiemu
Tragický prípad Émila († 2) vyvoláva mnoho otázok.
Smrť malého Émila († 2) šokovala krajinu: Vynárajú sa ďalšie otázky! Mrazivé, ako mohlo dôjsť k tragédii
Hasiči zasahujú po utorňajšom požiari historickej budovy burzy v centre dánskej metropoly Kodaň v stredu 17. apríla 2024.
Foto
Najhoršie obavy sa naplnili: Historická budova v Kodani sa rúca, pozrite si FOTO