Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
09.11.2019, 08:55 | Správy | Domáce správy

Jozef jazdil na linke Bratislava - Viedeň celých 17 rokov: Colníci ma vyzliekli donaha

Ráno šiel z pekla do raja, popoludní z raja do pekla! Tak charaterizuje svoju každodennú prácu počas totality šofér Slovak Lines, bývalého ČSAD - Bratislavčan Jozef Chrenko (92).

Celých sedemnásť rokov jazdil na pravidelnej linke Bratislava - Viedeň a späť. Do dôchodku odišiel len pár mesiacov pred Nežnou revolúciou. Zamestnanie, ktoré mnohí v neslobodných časoch považovali za prácu snov, mu síce dávalo možnosť jazdiť za železnú oponu, ale malo aj svoje negatívne stránky. Ako si na prácu vodiča spomína 30 rokov po páde režimu?

Fotogaléria
4
fotiek v galérii

S prácou šoféra začínal už počas základnej vojenskej služby v Karlových Varoch. „Vozil som dôstojníka na tzv. Tatrapláne, čo vtedy bolo azda najluxusnejšie vodzidlo," spomína Jozef Chrenko. Po skončení vojenčiny nastúpil spolu s bratmi do ČSAD. „Zamestnať sa nebolo jednoduché, pretože ste potrebovali odporúčanie. Za mňa sa zaručil manželkin príbuzný," vracia sa o desaťročia späť ešte stále vitálny vodič.

Jozef Chrenko s „tatraplánom“, na ktorom počas vojenčiny vozil ruského dôstojníka.. Otvoriť galériu
Jazdiť na linke Bratislava - Viedeň bolo počas totality problematické, pretože ľudia ju využívali na útek za slobodou. Vozidlo musel vždy pred odchodom poriadne skontrolovať. „Kolegovi sa stalo, že sa mu človek doslova prilepil na podvozok. So šéfmi som vybavil, že autobus, ktorým sme jazdili do Viedne, bol vždy v prednej časti garáží a z troch strán pod dohľadom. Nechcel som mať problémy na hraniciach," vysvetľuje Jozef.

Cesta do raja a späť

Hoci Jozefa jeho práca bavila, uvedomoval si, že bola veľmi náročná na psychiku. „Pri prekračovaní hraníc sme museli počítať s veľkým ponižovaním. Nie zo strany Rakúšanov, ale nášho vlastného štátu,“ opisuje dlhé roky jázd, počas ktorých musel vždy počítať s tým, že kým príde na hranicu, niekto ho udá. „Tým sa spustila celá tortúra ponižujúcich úkonov. Vrcholom bolo, keď ma jedného dňa colníci vyzliekli donaha." Colníci podľa neho nerešpektovali ani to, že musí dodržiavať cestovný poriadok a mnohí cestujúci pre kontroly zmeškali prípoje, napríklad do Talianska.

Škodu RTO neskôr vymenil za tento model autobusu. Otvoriť galériu

Ponižujúcim pre Jozefa bol aj fakt, že hoci bol šofér a do Viedne jazdil denne, musel mať nutnú doložku o vycestovaní. Cestovanie za hranice však malo aj svoje príjemné chvíle. „S rakúskymi kolegami sme mastili karty. Brali ma medzi seba. Bol som v nich fakt dobrý,“ smeje sa Jozef, ktorému sa raz takto podarilo vyhrať 1 000 šilingov, za ktoré si s manželkou kúpil nové tapety.

Šofér aj sprievodca

Podniky si od ČSAD požičiavali na zájazdy nielen autobus, ale aj vodiča. Tak sa Jozef dostal aj k práci sprievodcu. „Začalo sa to tým, že sme v Budapešti museli čakať s celým autobusom dve hodiny na sprievodcu, ktorý toho až tak veľa nepovedal a ešte ani nevedel po slovensky. Najbližšiemu zájazdu som preto navrhol, že ja im to mesto ukážem. Rovnako to bolo aj vo Viedni alebo v Juhoslávii. Občas sa mi cestujúci vyzbierali a mal som pár šilingov navyše,“ spomína.

J. Chrenko Otvoriť galériu
J. Chrenko
Zdroj: df

Jozef jazdil na starej Škode 706 RTO, ktorá podľa neho neskutočne hrkotala. Motor, ktorý bol vpredu, zakrývali dekou, aby nerobil až taký hluk. „Dnes je cestovať do Viedne rozprávka. Slovak Lines má veľa autobusov, za čias ČSAD som bol jediný. Navyše šoféri a cestujúci majú všetky vymoženosti. My sme mali navigáciu v hlave, každé mesto sme sa museli naučiť. Počas jazdy nebol čas triafať, do ktorej ulice treba zabočiť.“ dodáva na záver.

Škoda 706

Výkon: 117,6 kW

Max. rýchlosť: 65 km/h

Spotreba: 28 l / 100 km

Obsaditeľnosť:
20 – 39 miest na sedenie
43 – 58 miest na státie

Technické údaje

  • Dĺžka: 10 720 mm
  • Šírka: 2 500 mm
  • Výška: 3 150 mm
  • Hmotnosť: až 8 950 kg
Diskusia / 0
Autor: df, Nový Čas
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania... Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov .

Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Rodičia vybrali pre novorodenca veľmi nezvyčajné meno
Rozuzlenie prípadu odhodeného bábätka v koši na letisku: Našli matku, toto ešte trpko oľutuje
Richard Sulík
Sulík predloží svoj plán najskôr pandemickej komisii: Na celoplošné testovanie má jasný názor
Jan Lašák
Jano Lašák po rokoch otvorene opísal svoje trápenie: Prečo som ukončil hokejovú kariéru!
Kandidát na generálneho prokurátora Maroš Žilinka počas schôdze Ústavnoprávneho výboru NR SR
Kandidát na generálneho prokurátora Žilinka: Poslanec z Hlasu mu položil otázku na telo
(ilustračné foto).
Nehoda, ktorá sa vo Švédsku nikdy predtým nestala: Zrútila sa 230-metrová veterná turbína
Zasnežené Vysoké Tatry 15. októbra 2020. Na snímke vľavo Lomnický štít.
Na Slovensko prišlo ochladenie zo dňa na deň: Výrazná zmena teploty na Lomničáku
Hráč AC Miláno Zlatan Ibrahimovič gestikuluje v zápase H -skupiny 3. kola skupinovej fázy Európskej ligy AC Miláno -
Je nezastaviteľný a vek uňho nehrá žiadnu rolu: Ibrahimovič zničil každého, kto sa mu postavil
Minister financií Eduard Heger (OĽANO)
Heger vracia úder Smeru za kritiku: Opozíciu sfúkol jednou vetou
Minister Ján Budaj (OĽaNO) fotografuje mobilom nezabezpečené zakopané sudy s PCB látkami, ktoré presakujú na povrch
Veterinári skúmali rozsah kontaminácie v regióne Zemplína: Kde vyšli najhoršie výsledky
Poslanec Ondrej Dostál
Aktualizované
Rázna reakcia Dostála z SaS k voľbe šéfa prokurátorov: Premiér sa vyhráža koaličným partnerom
Slovenská lyžiarka Petra Vlhová zvíťazila v druhom slalome novej sezóny.
Foto
Vlhová príjma pochvaly z celého sveta: Rozpráva sa aj o nefunkčnosti slovenského systému
Pápež František
Pápež František v novej knihe: Viem z prvej ruky, čím prechádzajú pacienti s COVIDom-19