Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
piatok 15. 11.
Leopold
5°C  Hmla  |  Bratislava
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
09.11.2019, 08:55 | Správy | Domáce správy

Jozef jazdil na linke Bratislava - Viedeň celých 17 rokov: Colníci ma vyzliekli donaha

Ráno šiel z pekla do raja, popoludní z raja do pekla! Tak charaterizuje svoju každodennú prácu počas totality šofér Slovak Lines, bývalého ČSAD - Bratislavčan Jozef Chrenko (92).

Celých sedemnásť rokov jazdil na pravidelnej linke Bratislava - Viedeň a späť. Do dôchodku odišiel len pár mesiacov pred Nežnou revolúciou. Zamestnanie, ktoré mnohí v neslobodných časoch považovali za prácu snov, mu síce dávalo možnosť jazdiť za železnú oponu, ale malo aj svoje negatívne stránky. Ako si na prácu vodiča spomína 30 rokov po páde režimu?

Fotogaléria
4
fotiek v galérii

S prácou šoféra začínal už počas základnej vojenskej služby v Karlových Varoch. „Vozil som dôstojníka na tzv. Tatrapláne, čo vtedy bolo azda najluxusnejšie vodzidlo," spomína Jozef Chrenko. Po skončení vojenčiny nastúpil spolu s bratmi do ČSAD. „Zamestnať sa nebolo jednoduché, pretože ste potrebovali odporúčanie. Za mňa sa zaručil manželkin príbuzný," vracia sa o desaťročia späť ešte stále vitálny vodič.

Jozef Chrenko s „tatraplánom“, na ktorom počas vojenčiny vozil ruského dôstojníka.. Otvoriť galériu
Jazdiť na linke Bratislava - Viedeň bolo počas totality problematické, pretože ľudia ju využívali na útek za slobodou. Vozidlo musel vždy pred odchodom poriadne skontrolovať. „Kolegovi sa stalo, že sa mu človek doslova prilepil na podvozok. So šéfmi som vybavil, že autobus, ktorým sme jazdili do Viedne, bol vždy v prednej časti garáží a z troch strán pod dohľadom. Nechcel som mať problémy na hraniciach," vysvetľuje Jozef.

Cesta do raja a späť

Hoci Jozefa jeho práca bavila, uvedomoval si, že bola veľmi náročná na psychiku. „Pri prekračovaní hraníc sme museli počítať s veľkým ponižovaním. Nie zo strany Rakúšanov, ale nášho vlastného štátu,“ opisuje dlhé roky jázd, počas ktorých musel vždy počítať s tým, že kým príde na hranicu, niekto ho udá. „Tým sa spustila celá tortúra ponižujúcich úkonov. Vrcholom bolo, keď ma jedného dňa colníci vyzliekli donaha." Colníci podľa neho nerešpektovali ani to, že musí dodržiavať cestovný poriadok a mnohí cestujúci pre kontroly zmeškali prípoje, napríklad do Talianska.

Škodu RTO neskôr vymenil za tento model autobusu. Otvoriť galériu

Ponižujúcim pre Jozefa bol aj fakt, že hoci bol šofér a do Viedne jazdil denne, musel mať nutnú doložku o vycestovaní. Cestovanie za hranice však malo aj svoje príjemné chvíle. „S rakúskymi kolegami sme mastili karty. Brali ma medzi seba. Bol som v nich fakt dobrý,“ smeje sa Jozef, ktorému sa raz takto podarilo vyhrať 1 000 šilingov, za ktoré si s manželkou kúpil nové tapety.

Šofér aj sprievodca

Podniky si od ČSAD požičiavali na zájazdy nielen autobus, ale aj vodiča. Tak sa Jozef dostal aj k práci sprievodcu. „Začalo sa to tým, že sme v Budapešti museli čakať s celým autobusom dve hodiny na sprievodcu, ktorý toho až tak veľa nepovedal a ešte ani nevedel po slovensky. Najbližšiemu zájazdu som preto navrhol, že ja im to mesto ukážem. Rovnako to bolo aj vo Viedni alebo v Juhoslávii. Občas sa mi cestujúci vyzbierali a mal som pár šilingov navyše,“ spomína.

J. Chrenko Otvoriť galériu
J. Chrenko
Zdroj: df

Jozef jazdil na starej Škode 706 RTO, ktorá podľa neho neskutočne hrkotala. Motor, ktorý bol vpredu, zakrývali dekou, aby nerobil až taký hluk. „Dnes je cestovať do Viedne rozprávka. Slovak Lines má veľa autobusov, za čias ČSAD som bol jediný. Navyše šoféri a cestujúci majú všetky vymoženosti. My sme mali navigáciu v hlave, každé mesto sme sa museli naučiť. Počas jazdy nebol čas triafať, do ktorej ulice treba zabočiť.“ dodáva na záver.

Škoda 706

Výkon: 117,6 kW

Max. rýchlosť: 65 km/h

Spotreba: 28 l / 100 km

Obsaditeľnosť:
20 – 39 miest na sedenie
43 – 58 miest na státie

Technické údaje

  • Dĺžka: 10 720 mm
  • Šírka: 2 500 mm
  • Výška: 3 150 mm
  • Hmotnosť: až 8 950 kg
Diskusia / 228
Súvisiace články:
Autor: df, Nový Čas
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Odporúčame z TIVI.sk
Odporúčame z TIVI.sk
Aktuality.sk Správy Ťažký týždeň Podcasty Prémiové čítanie Šport Obchod TV Počasie Horoskopy
Inaugurácia prezidentky Zuzany Čaputovej.
Kauza voľby prezidenta: Harabin namietal šéfa Ústavného súdu, lebo Čaputová zložila sľub do jeho rúk Aktuality.sk
Najčítanejšie
3h
24h
Mother and baby playing in the bed
Novinku z Hontianskych Tesárov zaviedli aj v Bratislave: Krásne gesto pre každé novorodeniatko!
(ilustračné foto)
Kvôli elektronickým cigaretám zomrelo v USA už 42 ľudí: Všetci mali pred smrťou rovnaké príznaky
Primátor Bratislavy Matúš Vallo
Foto
Vallo presadil svoje: Bratislava už má Námestie Nežnej revolúcie, výber miesta vyvolal polemiku
Slovenský obranca Tampy Erik Černák (v strede) a hráč Rangers Jesper Fast v súboji o puk.
Tampa s Černákom rozdrvila Rangers, uspel aj Dallas so Sekerom
(ilustračné foto)
Bábätká z Arménska nelegálne posielali do Talianska aj USA: Bezohľadný obchod so životmi?!
Spoločne si užívajú rozľahlé pasienky.
Kravy preplávali more: Po hurikáne stroskotali na ostrove
Demonštranti takto pálili odpad, aby zablokovali dopravu počas protestu v Hongkongu.
Ďalšia smrť v Hongkongu: Starý pán bol na obednej prestávke, zabil ho predmet hodený výtržníkmi
Zo zasiahnutej budovy stúpal hustý kúdol dymu.
Prímerie definitívne skončilo: Izraelská armáda obnovila nálety v pásme Gazy
Fehérváry patrí medzi lídrov tímu na farme: Driem, aby som sa vrátil do NHL
Scenár v seriáli Oteckovia prispôsobili jej tehotenstvu.
Hviezda Oteckov Porubjaková sa stala opäť mamou: Synčekovi dala zaujímavé meno
Barbora mala o Števka a svoju mamu obrovský strach.
Teta najmenšieho školáka o nehode: Števkovo oblečenie bolo nasiaknuté naftou
Spoločná tlačovka bola plná bizarných momentov a uprostred Kotleba odišiel.
Kotleba po stretnutí s Harabinom: Zbabelý útek z tlačovky