Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
14.10.2019, 14:00 | Správy | Domáce správy
Foto

Historické lietadlo Lisunov je na Dukle už 46 rokov: Kedysi slúžilo ako cukráreň

Zachraňujú historický skvost. Lietadlo Lisunov II., ktoré je vystavené na Dukle, chátralo a bez opravy hrozilo, že sa celkom rozpadne. Nadšenci zo svidníckeho aeroklubu sa však teraz rozhodli sovietsky stroj zreparovať. Obrovský kolos má pritom za sebou viac než zaujímavú históriu.

Fotogaléria
4
fotiek v galérii
Lietadlo, ktoré bolo vyrobené na prepravu nákladu alebo osôb, stojí neďaleko obce Vyšný Komárnik (okr. Svidník) už takmer pol storočia. Teraz ho opravujú nadšenci zo svidníckeho aeroklubu. „Rozpadáva sa preto, že je vystavené poveternostným podmienkam vo voľnej prírode. Prispeli k tomu aj vandali. Ale najhoršie na ňom bolo, že bolo poskladané neodborne,“ približuje Emil Sluk z aeroklubu. Spoločne so svojimi kolegami robí úkony priamo na mieste a niektoré jeho časti previezli aj do hangára.

„Teraz opravujem krídelká, aby vyzerali ako pôvodné. Tie, čo boli na lietadle doposiaľ, vyrobili z plechu a rozpadávali sa. My vyrábame nové duralové a tvoríme na nich aj nity, aby vyzeralo presne ako pôvodné,“ opisuje proces opravy. Podľa neho má lietadlo za sebou zaujímavú históriu. „Kedysi stálo na námestí v Žiline a bola v ňom cukráreň. Už 46 rokov je však na Dukle a urobíme všetko pre to, aby tam ešte minimálne raz toľko rokov vydržalo,“ dúfa šikovný majster. Ôsmimi tisíckami na jeho záchranu prispelo ministerstvo kultúry. Či sa lietadlo podarí obnoviť ešte výraznejšie, ukáže čas. „To lietadlo by si zaslúžilo väčšiu pozornosť, lenže, žiaľbohu, robia sa len opravy do výšky financií,“ uzavrel Sluk.

Stroj v číslach

Technické údaje: 

  • Počet členov posádky:  3
  • Počet pasažierov: 14 -18
  • Vzletová hmotnosť: 11 700 kg
  • Max. dolet: 2 200 km
  • Dĺžka lietadla: 19,65 m
  • Výška lietadla: 5,15 m
  • Rozpätie krídel: 28,81 m

 

Výzbroj lietadla: 

  • 3 guľomety 7,62 mm ŠKAS
  • 1 guľomet 12 mm Berezin UBK
  • 2 200 kg bomby alebo neriadené strely

Diskusia / 0
Autor: Peter Novotný, Nový Čas
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania... Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov .

Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Trinaco (vpravo).
Žiadne hviezdne maniére: Mladý talent Barcelony uvidel fanúšika na vozíčku, neváhal a spravil gesto
Grécko a Turecko vytvorili nástroj na deeskaláciu. (ilustračné foto)
Rušno v Lamanšskom prielive: Tankerom sa ozývali vyhrážky čiernych pasažierov
Sebastián Kóša (vpravo).
Prekonal aj slávneho Adamca: Slovenský mladík v službách Trnavy prekonal historický rekord
Na palube bolo 13 členov posádky; desať z nich sa podarilo zachrániť. (ilustračné foto)
V Azovskom mori vybuchol ropný tanker: Po nezvestných osobách pátra viac ako 200 záchranárov
Sagan má iné  predstavy o pretekaní.
Sagan má za sebou extra náročnú sezónu: Som rád, že som tu bol, dlhoval som to fanúšikom, vraví
677
Slovensko eviduje ďalšie úmrtia na COVID-19! Chorobe podľahlo už vyše 160 ľudí
Ivan Kmotrík ml. na lavičke Slovana.
Slovan poriadne riskoval: Kmotrík trénoval bez licencie a hráči nastúpili s horúčkami
Chlapec si našiel nezvyčajnú zábavu: Zastaviť ho musel až ochrankár, toto musíte vidieť
Chlapec si našiel nezvyčajnú zábavu: Zastaviť ho musel až ochrankár, toto musíte vidieť
Foto
Kráska si dala spraviť silikónové prsia, takú hrôzu nečakala: Sledujte, čo sa začalo diať s jej telom!
COVID-19 v Taliansku: Zdravotná sestra drží za ruku pacienta s ochorením Covid-19 na Jiske v nemocnici v Ríme 20
Breznianska nemocnica sa rozhodla pre radikálny krok: Do odvolania uzatvára ambulancie
Trať čaká modernizácia. (Ilustračné foto)
Obyvatelia si musia počkať: Dúbravsko-karloveská radiála sa spustí neskôr, ako mala
(ilustračné foto)
Firmy s veľkým počtom zamestnancov môžu testovať vo vlastnej réžii: Musia ale dodržať pravidlá