11.09.2019, 23:40 | Správy | Zahraničné správy

Veľký prelom v pátraní po mimozemskom živote! Objavili prvú planétu v obývateľnej zóne a zároveň s vodou

Jeden rok na planéte K2-18b trvá zhruba toľko, ako na Zemi jeden mesiac. Teplota na jej povrchu môže byť v rozmedzí od mínus 73 do plus 47 stupňov Celzia.

Astronómom sa podaril veľký prelom v pátraní po mimozemskom živote. Dva vedecké tímy, kanadský a britský, tesne po sebe v magazínoch Astronomical Journal a Nature Astronomy oznámili, že identifikovali vodu na exoplanéte, ktorá sa nachádza v takzvanej obývateľnej zóne, teda v takej vzdialenosti od svojej hviezdy, ktorá na nej umožňuje prípadný život v takej alebo podobnej forme, ako ho poznáme na Zemi. "Toto je zatiaľ najväčší krok k nášmu cieľu, ktorým je nájdenie života na iných planétach a dôkaz, že nie sme sami," cituje britský denník The Guardian Björna Bennekeho z University of Montreal, ktorý viedol kanadský tím astronómov.

"Toto je prvá potenciálne obývateľná planéta, na ktorej je tá správna teplota a o ktorej vieme, že je tam voda. Je to v súčasnosti ten najlepší kandidát na planétu, ktorá je obývateľná," doplnil ho šéf tímu britských astronómov, Angelos Tsiaras z University College London.

Planéta K2-18b, ktorú objavili už v roku 2015, sa od nás nachádza vo vzdialenosti 110 svetelných rokov. Obeh okolo hviezdy jej trvá 33 pozemských dní, čo znamená, že jeden rok na nej trvá zhruba toľko, ako na Zemi jeden mesiac.

Podľa jej vzdialenosti od hviezdy, okolo ktorej obieha, vedeli vedci vypočítať, že teplota na povrchu planéty môže byť v rozmedzí od mínus 73 do plus 47 stupňov Celzia, čo sú veľmi podobné podmienky ako na Zemi.

Planéta, ktorá je zhruba dvakrát väčšia ako naša Zem, má atmosféru a je navyše predpoklad, že ide o teleso s kamenným povrchom. Podľa kanadských astronómov posledné zistenia naznačujú, že na planéte dokonca prší.

Potiaľto povzbudzujúce informácie. Je však aj viacero faktov, a upozorňuje na ne najmä britský tím, ktoré môžu náš optimizmus v pátraní po mimozemskom živote alebo podmienkach vhodných na život schladiť. V prvom rade, nie je zatiaľ dokázané, že sa voda nachádza aj na povrchu planéty. Našli ju zatiaľ len vo forme vodnej pary v atmosfére. Ani tu nie je zatiaľ veľmi jasné, koľko sa jej tam nachádza, môže to byť medzi 0,01 až 50 percentami celkového zloženia atmosféry, čo je značný rozptyl.

Druhý problém je, že planéta K2-18b je osemkrát hmotnejšia ako naša Zem, čiže pohybovať sa po nej systémom, aký je zaužívaný na Zemi, by bolo pre prípadné mimozemské organizmy značne obtiažne.

Tretím a možno najzásadnejším problémom je hviezda, okolo ktorej planéta obieha. Na rozdiel od nášho Slnka, žltého trpaslíka, ide o červeného trpaslíka, teda hviezdu podstatne menšiu a chladnejšiu. Planétu K2-18b však bombarduje radiáciou, ktorá by bola pre nás veľmi nebezpečná.

Ako však priznáva aj Ingo Waldmann, člen britského, teda toho skeptickejšieho tímu, je samozrejme možné, že "život sa na tejto planéte vyvinul inak". Červení trpaslíci sú podľa všetkého ďaleko najčastejšie hviezdy v našej galaxii, Mliečnej ceste, a obieha okolo nich aj najviac nám známych planét.

Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) aktuálne eviduje už vyše 4-tisíc objavených exoplanét, plus ďalších 4-tisíc vhodných kandidátov, u ktorých sa však ešte musí potvrdiť, či ide o exoplanéty.

Informácie pochádzajú z agentúry AP a z webstránky britského denníku The Guardian.

Diskusia / 0
Autor: SITA
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania... Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov .

Historická pamiatka nutne potrebuje obnovu.
Obnovu pamiatky nezastavila ani pandémia: Tieto časti Spišského hradu dostanú nový šat aj napriek koronavírusu
Na snímke rýchlostný kanoista Erik Vlček.
Vlček po náročnej operácii ešte nespal: V júni už chce sedieť v lodi
Matovič presadzuje, aby krajina počas Veľkej noci zostala v sprísnenom režime.
Matovič presadzuje prísne obmedzenia na Veľkú noc: Ako by mohol vyzerať zákaz voľného pohybu v praxi!
Misska Denisa Mendrejová
Misska Mendrejová po rozchode s milionárom Hatinom ml.: Ukázala nového chlapa
Branislav Gröhling
Minister školstva chce zrušiť obedy zadarmo: Ideálne riešenie podľa neho navrhol Sulík
Vo Švédsku žijú bežné dni bez zmien.
Nezodpovednosť v Európe: Nemci organizujú futbal, Švédi kávičkujú
Apríl 2020 - Na priehrade sa odpad hromadí najmä pri vodnej stavbe Ružín.
Smeti do Ružína majú vyhadzovať neprispôsobiví občania: V priehrade sa našla mikrovlnka i chladnička
Španielsko
Niektoré krajiny sa k vrcholu epidémie blížia míľovými krokmi: Najviac testuje Švajčiarsko
Taliban priamo kontroluje alebo ovplyvňuje približne polovicu Afganistanu.
Taliban obvinil USA a ich spojencov z neplnenia dohody podpísanej v Dauhe: Varoval pred nárastom násilia
Premiér Boris Johnson.
Boris Johnson je v nemocnici! Premiéra hospitalizovali pre koronavírus, pretrvávajú uňho príznaky ochorenia
Leo Varadkar
V boji s koronavírusom bude pomáhať aj írsky premiér Varadkar: Pred vstupom do politiky bol lekárom
Indovia svetlami vyháňali temnotu koronavírusu.
V Indii vyšli na balkóny ľudia so sviečkami: Bojovali proti "temnote" koronavírusu