Analýza sledovala dopad na jednotlivé krajiny v prípade tvrdého a neriadeného brexitu, ktorý je podľa posledných správ z Británie viac ako reálny. Slovensko by to podľa odborníkov pocítilo najmä v automobilovom a kovospracujúcom priemysle. Aké škody by okamžitý odchod Britov z EÚ mal na už aj tak spomaľujúcu sa ekonomiku a aké prognózy prepúšťania pripúšťajú zamestnávatelia?
Štúdia belgickej Katolíckej univerzity ukazuje, že tvrdý brexit nebude mať negatívny dopad len na západoeurópske krajiny, ale dôsledky by u nás mohlo pocítiť v podobe straty pracovnej pozície takmer 16-tisíc ľudí. „Krajiny ako Poľsko, Švédsko, Slovensko, Česko či Maďarsko tiež vykazujú straty pracovných miest. Brexit je príbeh celej EÚ,“ píše sa v štúdii.
Percentuálne v prepočte na počet obyvateľov by sa najviac situácia dotkla Írska, kde by mohlo zaniknúť až 50-tisíc miest, nasledujú Veľká Británia a Malta. V Nemecku, na ktorého ekonomiku je tá naša naviazaná, by si novú prácu hľadalo takmer 300-tisíc zamestnancov. Najviac ohrozený je automobilový priemysel, negatívny dopad by mali pocítiť aj v potravinárskom a textilnom priemysle, v ktorom by prácu v rámci celej EÚ malo stratiť až 130-tisíc ľudí.
Môže to byť viac aj menej
Ekonomický analytik INESS Radovan Ďurana tvrdí, že na tieto čísla sa treba pozerať ako na štúdiu, ktorá sa nerobí každý rok ani dva. „Čísla môžu byť vyššie aj nižšie a nemusí to mať také negatívne dopady. Na Slovensku to okrem automobilového priemyslu zasiahne oblasť obrábania kovov, plasty, čo súvisí s naším expertom,“ vysvetlil Ďurana s tým, že: „Ak by sme aj stratili 16-tisíc miest, nie je to ani jedno percento, navyše to nebude regionálne koncentrované,“ dodal.
Ministerstvo hospodárstva pripomína, že následky brexitu sú ťažko predvídateľné a závisia od mnohých faktorov. „Vzhľadom na majoritný podiel výrobkov automobilového priemyslu na štruktúre exportu SR do Spojeného kráľovstva možno predpokladať, že dopady môžu nastať práve u výrobcov automobilov,“ uviedol rezort.
Facka pre spomaľujúcu sa ekonomiku
Slovenská ekonomika sa začala v druhom štvrťroku 2019 spomaľovať a čakajú nás horšie časy, na ktoré sme sa podľa odborníkov nepripravili príliš dobre. „Slovensko zaostáva v inováciách a je tak odkázané na manuálnu produkciu, kde je cena práce stále jedným z kľúčových faktorov konkurencieschopnosti,“ doplnil analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Negatívny vývoj bude určovať slabnúci externý dopyt, prejaviť by sa mal nielen v spotrebe domácností, ale aj v investíciách. Udržať vyrovnaný štátny rozpočet nebude ľahká úloha. „Mojou prioritou bude „ukočírovať“ tento trend tak, aby boli straty čo najmenšie,“ uviedol minister financií Ladislav Kamenický a svojim kolegom odkázal, že majú začať šetriť a neposielať mu žiadosti o uvoľnenie ďalších financií.
Koľko ľudí stratí zamestnanie pri brexite bez dohody
- Portugalsko - 29 720
- Slovinsko - 4 220
- Chorvátsko - 4 970
- Taliansko - 139 140
- Španielsko - 70 410
- Francúzsko - 141 320
- Luxembursko - 1 630
- Írsko - 50 330
- Veľká Británia - 526 830
- Nemecko - 291 930
- Holandsko - 73 200
- Dánsko - 16 900
- Belgicko - 42 390
- Maďarsko - 30 750
- Rumunsko - 43 430
- Bulharsko - 17 890
- Grécko - 5 570
- Rakúsko - 17 020
- Slovensko - 15 790
- Česko - 47 310
- Poľsko - 122 950
- Litva - 7 430
- Lotyšsko - 440
- Estónsko - 2 710
- Fínsko - 9 080
- Švédsko - 19 970
Našincov z Anglicka veľa nepríde
Môžu byť ovplyvnené pracovné miesta
Mali by sa dohodnúť
Lucia Kovarovič Makayová, Volkswagen Slovensko
V aktuálnej náročnej situácii pokračujeme v pripravovaní sa na všetky možnosti. Pre automobilový priemysel, prístup na otvorený trh a jasné zákaznícke procesy je prioritou, aby bolo zamedzené negatívnemu vplyvu na just-in-time výrobu a našu európsku sieť dodávateľov. Odhliadnuc od toho, Veľká Británia je pre koncern Volkswagen, ako aj pre Volkswagen Slovakia, významným trhom.
Snažíme sa expandovať aj inde