A pri odlete nastali problémy. Na miestnom letisku museli v nepohodlí čakať 12 hodín a ani po návrate sa nedomohli kompenzácie. Na čo máte nárok, keď vám mešká let? Pri meškaní lietadiel platia pravidlá, ktoré určujú, na čo má kedy cestujúci nárok. Peter bol s manželkou a dvoma malými deťmi pred dvoma rokmi na dovolenke. Už počas pobytu boli problémy, no najhoršia bola doprava späť na Slovensko.
„Príchod na letisko bol okolo 21.00 hod. Po krátkom čase naskočilo meškanie a už to tak išlo až do rána. Žiadne ďalšie info, zástupkyňa CK s nami vôbec nebola,“ posťažoval sa Peter. Len z času na čas dostali od pani z letiska informáciu, že „nič viac nevedia“. Letisko bolo malé a o polnoci ho zatvárali. „Jeden bufet ostal otvorený, ale nič v ňom nebolo,“ posťažoval sa Peter. „Neprajem nikomu zažiť ten pocit. Žiadne ospravedlnenie, žiadna kontaktná osoba, vôbec nič. Sťažujte sa na lampárni. Len nám strčili dotazník o kompenzácii a to bolo všetko.“
Čo treba urobiť:
Priamo na letisku
- Nájdite stánok alebo pobočku spoločnosti, od ktorej máte kúpenú letenku. Predajca dovolenky ani správa letiska vám nepomôžu.
- Personál aerolínií takmer určite vie, čo sa deje, ale ak vás požiada, vysvetlite situáciu.
- Budete musieť vypísať alebo aspoň podpísať tlačivo vypísané na základe vašej výpovede.
- Žiadajte informáciu, kedy bude vaša žiadosť vybavená. Poukážky na občerstvenie vám dajú hneď, ale ak si nárokujete finančnú kompenzáciu, bude to trvať dlhšie.
Doma
- Ak ste z akéhokoľvek dôvodu žiadosť nestihli podať na letisku, urobte tak cez webovú stránku aerolínií. Čím skôr, tým lepšie, ale urobiť je to možné do 3 rokov od zrušeného či omeškaného letu.
- Ak sa na takéto vybavovanie necítite, oslovte niektorú zo spoločností, ktoré sa na vybavovanie takýchto kompenzácií špecializujú.
- Vypíšte tlačivo, opíšte situáciu a priložte potrebné doklady.
- Na stránke by mala byť uvedená lehota vybavenia.
- Ak si žiadosť vybavujete sami a nárok na kompenzáciu vám zamietnu, skúste sa ešte obrátiť na odborníkov, ktorí tieto kompenzácie vymáhajú. Majú veľa skúseností a aj prístup k databáze letov, takže vedia, ako lety prebiehali. Obvykle si účtujú poplatky vo výške 20 - 25 % z priznanej sumy, ale iba v prípade, ak kompenzáciu vymôžu. Ak sa im to nepodarí, neplatíte nič.
- Presný čas, za ktorý váš problém spoločnosť vyrieši, sa nedá vopred určiť. Všetko závisí od toho, ako letecká spoločnosť spolupracuje. Niekedy sú to dni, niekedy mesiace.
Nárok na kompenzáciu nemáte, ak meškanie spôsobili
- Nepriaznivé poveternostné podmienky, ktoré neumožňujú vykonanie letu
- Prírodná katastrofa - obmedzenie letovej prevádzky napríklad pri výbuchu sopky
- Štrajk tretej strany
- Bezpečnostná situácia
- Obmedzenie letovej prevádzky
Meškanie rieši dopravca, nie cestovka
Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr
Podľa európskych pravidiel je zodpovedná či už za zmeškaný alebo odložený let letecká spoločnosť. Aj v charterovom lete, aj v linkových letoch cestovná kancelária v podstate odovzdáva klienta leteckej spoločnosti a nemá na ich vzťah dosah. Je to z viacerých dôvodov. Keď aj chceme ako cestovné kancelárie pomôcť klientom a intervenovať v ich mene, letecké spoločnosti to nedovolia a dohovárajú sa priamo s klientom, ktorý je ich partnerom.
Právo na starostlivosť
- občerstvenie vo forme stravy a nápojov
- hotelové ubytovanie v prípadoch, keď je nutný pobyt na jednu alebo viac nocí
- prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania, či už je to hotel, alebo iné
- dva telefónne hovory, telexy, faxové správy alebo e-maily
Nárok na kompenzáciu
- Nárok na sumu, ktorá je stanovená v závislosti od dĺžky dráhy letu. Tá sa meria vzdušnou čiarou.
Právo na vrátenie ceny letenky
- Úhrada úplných nákladov na letenku v cene, za ktorú bola kúpená, za časť nevykonanej cesty a za časť už vykonanej cesty, ak let už naďalej neslúži účelu vo vzťahu k pôvodnému cestovnému plánu.