Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
24.06.2019, 13:10 | Správy | Zahraničné správy

Veľký test dvojakej kvality potravín v Európskej únii: Výsledky hovoria za všetko

Európska komisia (EK) zverejnila v pondelok výsledky testovacej kampane potravinárskych výrobkov, z ktorých vyplýva, že takmer tretina výrobkov na európskom trhu je identicky alebo podobne označená, avšak má iné zloženie.

Štúdia, ktorú malo na starosti Spoločné výskumné centrum (JRC) patriace pod EK, analyzovala takmer 1400 potravinárskych výrobkov v 19 krajinách EÚ vrátane Slovenska.

Podľa výsledkov sa 9 % porovnávaných výrobkov líšilo v zložení, hoci predná časť ich balenia bola identická. Ďalších 22 % výrobkov malo podobné balenie, ale iné zloženie. Štúdia nepreukázala konzistentný geografický vzor, čiže výskyt potravín dvojakej kvality iba v niektorých krajinách alebo oblastiach EÚ.

Na základe novej metodiky budú teraz príslušné vnútroštátne orgány schopné vykonať analýzy jednotlivých prípadov, ktoré sú potrebné na určenie klamlivých praktík zakázaných podľa spotrebiteľského práva EÚ.

Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová zdôraznila, že na európskom jednotnom trhu nebudú žiadne dvojaké normy. "S novými pravidlami, ktoré trestajú dvojakú kvalitu a posilňujú právomoci spotrebiteľských orgánov, máme k dispozícii nástroje, ktoré nám pomôžu skoncovať s týmito praktikami. Európski spotrebitelia budú môcť s plnou dôverou nakupovať, s vedomím, že si kúpia to, čo aj uvidia," opísala v správe pre médiá.

Podľa eurokomisára Tibora Navracsicsa, ktorý je zodpovedný aj za Spoločné výskumné centrum, niektorí Európania majú pocit, že značkové potravinárske výrobky, ktoré kupujú, sú odlišné a možno horšie v porovnaní s tými, ktoré sú k dispozícii inde. Priznal, že výsledky testovacej kampane sú zmiešané. Nezistili sa žiadne dôkazy o rozdelení podľa kvality značkových potravín medzi východom a západom EÚ, avšak až tretina testovaných výrobkov vykázala iné zloženie, pričom ich označenie bolo identické alebo podobné.

Testovanie v období november a december 2018 hodnotilo 1380 vzoriek 128 rôznych potravinárskych výrobkov z 19 členských štátov. Vo väčšine prípadov sa zloženie zhodovalo so spôsobom, akým boli produkty prezentované: 23 % výrobkov malo identické balenie a identické zloženie a 27 % výrobkov upozornilo na odlišné zloženie v rôznych krajinách EÚ s iným označením obalu.

Zároveň sa však podarilo zistiť, že 9 % výrobkov, ktoré boli prezentované ako rovnaké na celom trhu EÚ malo iné zloženie, ako naznačovalo ich balenie. Ďalších 22 % výrobkov prezentovaných takmer rovnakým balením malo v skutočnosti iné zloženie.

Štúdia tiež ukázala, že neexistuje nejaký trvalý geografický vzor pri používaní rovnakého alebo podobného obalu pre výrobky s rôznym zložení. Komisia zároveň upozornila, že rozdiel v zložení potravín zistený v testovaných produktoch nemusí nevyhnutne znamenať aj rozdiel v kvalite produktu.

Testovacia kampaň bola reakciou exekutívy EÚ na obavy viacerých členských krajín a ich obyvateľov spojené s otázkou potravín dvojakej kvality. Testované výrobky boli vybrané podľa návrhu členských štátov na základe sťažností zo strany združení na ochranu spotrebiteľov alebo zodpovedných orgánov.

Testovanie bolo založené na harmonizovanej metodike vypracovanej v spolupráci s členskými štátmi. Táto metodika umožňuje porovnateľné vzorkovanie, testovanie a interpretáciu údajov v rámci EÚ.

EK v pondelok spustila tiež novú výzvu na predkladanie návrhov na posilnenie kapacít spotrebiteľských organizácií na testovanie výrobkov a identifikáciu potenciálne zavádzajúcich postupov. Na podporu výzvy vyčlenila sumu 1,26 milióna eur. Prihlášky treba zaslať do 6. novembra.

Diskusia / 0
Autor: TASR
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania... Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov .

Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Súvisiace články:
Odporúčame z TIVI.sk
Oslávenec: Peter Jaroš vraví,  Peter Jaroš vraví, že aj osemdesiatka má svoje čaro, že aj osemdesiatka má svoje čaro,
Autor nezabudnuteľného Pacha Peter Jaroš: Chcel som dať rodným Hybiam vlastného zbojníka
WHO ocenila prísne zdravotnícke opatrenia Číny (ilustračné foto).
Pribudla ďalšia obeť koronavírusu: Choroba si vyžiadala už šiesty život v Iráne
(ilustračné foto)
Poriadne prestrelil: Šéf Ryanairu si pohneval moslimskú komunitu
Ronaldo jedenástym gólom v rade vyrovnal rekord Serie A.
Foto
Čo zápas, to gól: Ronaldovi sa v Taliansku darí, vyrovnal ligový rekord
Man climbing glacier with ice pick
Tragédia v Tatrách: Poľskí horolezci sa už z výstupu nevrátili
Mladá mamička z Mount Joy v Pensylvánii s partnerom Bradym.
Foto
Naozaj netradičný náramok priateľstva: Mamy obidvoch školáčok zostali v nemom úžase
Dúbravkov Newcastle prehral s Crystal Palace 0:1.
Londýnske derby v znamení Chelsea, Dúbravkov Newcastle vyšiel naprázdno
Anatoria so svojimi deťmi.
Foto
Ohrdnutý muž sľúbil manželke, že jej zlomí srdce na 50 miliónov kúskov: Odišiel za deťmi a... Strašné!
V Londýne protestovali stovky ľudí na podporu zakladateľa WikiLeaks.
Londýn ovládli protesty: Assangovi podporovatelia nechcú jeho vydanie do USA
Škótska futbalistka sa zvíja v bolestiach.
Zábery, z ktorých behá mráz po chrbte: Futbalistke vyskočilo koleno, takto s ním bojovala
Prejav Zuzany Čaputovej na Mníchovskej bezpečnostnej konferencii
731
Chystá prevratnú novinku: Prezidentka bude vysielať diskusie priamo z paláca
Takto by matka nikdy svoje dieťa nemala vidieť: Emotívne video, z ktorého vám bude do plaču
Takto by matka nikdy svoje dieťa nemala vidieť: Emotívne video, z ktorého vám bude do plaču