Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
24.06.2019 13:10 | Správy | Zahraničné správy

Veľký test dvojakej kvality potravín v Európskej únii: Výsledky hovoria za všetko

Európska komisia (EK) zverejnila v pondelok výsledky testovacej kampane potravinárskych výrobkov, z ktorých vyplýva, že takmer tretina výrobkov na európskom trhu je identicky alebo podobne označená, avšak má iné zloženie.

Štúdia, ktorú malo na starosti Spoločné výskumné centrum (JRC) patriace pod EK, analyzovala takmer 1400 potravinárskych výrobkov v 19 krajinách EÚ vrátane Slovenska.

Podľa výsledkov sa 9 % porovnávaných výrobkov líšilo v zložení, hoci predná časť ich balenia bola identická. Ďalších 22 % výrobkov malo podobné balenie, ale iné zloženie. Štúdia nepreukázala konzistentný geografický vzor, čiže výskyt potravín dvojakej kvality iba v niektorých krajinách alebo oblastiach EÚ.

Na základe novej metodiky budú teraz príslušné vnútroštátne orgány schopné vykonať analýzy jednotlivých prípadov, ktoré sú potrebné na určenie klamlivých praktík zakázaných podľa spotrebiteľského práva EÚ.

 

Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová zdôraznila, že na európskom jednotnom trhu nebudú žiadne dvojaké normy. "S novými pravidlami, ktoré trestajú dvojakú kvalitu a posilňujú právomoci spotrebiteľských orgánov, máme k dispozícii nástroje, ktoré nám pomôžu skoncovať s týmito praktikami. Európski spotrebitelia budú môcť s plnou dôverou nakupovať, s vedomím, že si kúpia to, čo aj uvidia," opísala v správe pre médiá.

Podľa eurokomisára Tibora Navracsicsa, ktorý je zodpovedný aj za Spoločné výskumné centrum, niektorí Európania majú pocit, že značkové potravinárske výrobky, ktoré kupujú, sú odlišné a možno horšie v porovnaní s tými, ktoré sú k dispozícii inde. Priznal, že výsledky testovacej kampane sú zmiešané. Nezistili sa žiadne dôkazy o rozdelení podľa kvality značkových potravín medzi východom a západom EÚ, avšak až tretina testovaných výrobkov vykázala iné zloženie, pričom ich označenie bolo identické alebo podobné.

Testovanie v období november a december 2018 hodnotilo 1380 vzoriek 128 rôznych potravinárskych výrobkov z 19 členských štátov. Vo väčšine prípadov sa zloženie zhodovalo so spôsobom, akým boli produkty prezentované: 23 % výrobkov malo identické balenie a identické zloženie a 27 % výrobkov upozornilo na odlišné zloženie v rôznych krajinách EÚ s iným označením obalu.

Zároveň sa však podarilo zistiť, že 9 % výrobkov, ktoré boli prezentované ako rovnaké na celom trhu EÚ malo iné zloženie, ako naznačovalo ich balenie. Ďalších 22 % výrobkov prezentovaných takmer rovnakým balením malo v skutočnosti iné zloženie.

Štúdia tiež ukázala, že neexistuje nejaký trvalý geografický vzor pri používaní rovnakého alebo podobného obalu pre výrobky s rôznym zložení. Komisia zároveň upozornila, že rozdiel v zložení potravín zistený v testovaných produktoch nemusí nevyhnutne znamenať aj rozdiel v kvalite produktu.

Testovacia kampaň bola reakciou exekutívy EÚ na obavy viacerých členských krajín a ich obyvateľov spojené s otázkou potravín dvojakej kvality. Testované výrobky boli vybrané podľa návrhu členských štátov na základe sťažností zo strany združení na ochranu spotrebiteľov alebo zodpovedných orgánov.

Testovanie bolo založené na harmonizovanej metodike vypracovanej v spolupráci s členskými štátmi. Táto metodika umožňuje porovnateľné vzorkovanie, testovanie a interpretáciu údajov v rámci EÚ.

EK v pondelok spustila tiež novú výzvu na predkladanie návrhov na posilnenie kapacít spotrebiteľských organizácií na testovanie výrobkov a identifikáciu potenciálne zavádzajúcich postupov. Na podporu výzvy vyčlenila sumu 1,26 milióna eur. Prihlášky treba zaslať do 6. novembra.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: TASR

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Nehoda stála život troch ľudí.
Foto
Nehoda dvoch áut s fatálnym koncom: Tri životy už nikto nevráti! Čo sa malo udiať v osudné momenty?
Dubayovej tanečník Matyáš si nekládol servítku pred ústa.
Foto
Petru Dubayovú nabonzoval tanečný partner: Čo sa deje, keď sa vypnú kamery? To snáď nie!
Vo filme dýchal na krk malému Kevinovi, ktorý si v mene otca sám objednal hotelovú izbu
Foto
Herec z filmu Sám doma po mŕtvici takmer nevychádza von: Najväčšiu neresť si neodpustí ani na vozíku
Tyumen, Russia - January 21, 2020: TikTok and Facebook application  on screen Apple iPhone XR
Známa sociálna sieť unikla pokute len o chlp: Prečo sa Európska komisia obáva o bezpečnosť detí?
Biely dom (ilustračná fotografia).
Ukrajina je o krôčik bližšie k sľúbenej vojenskej pomoci od USA: Pentagón je pripravený
Lutz Berlemont-Bernard - Stadt-Land-Fotografie - Israel von Norden bis Süd
Grécko zavalili mračná prachu zo Savany: Takéto niečo nezažili roky! Úrady varujú
Na rchívnej snímke z 27. augusta 2023 športovkyne plávajú v rieke Seina počas prvej etapy testovacích pretekov v triatlone žien pre OH2024 vo francúzskej metropole Paríž.
Olympijské hry sú už za dverami: Bude sa plávať v Seine? Macron si neodpustil poznámku
Talianska polícia (ilustračná fotografia).
Poplach v centre Ríma: Z hotela museli evakuovať hostí, hrozné, čo sa tam dialo
Maratón s vínom
Foto
Šialenec na maratóne zvolil netradičnú taktiku: Prechľastal sa až do cieľa! Odpadnete, ako to skončilo
Archaeology: a thin layer stripping.One of the stages of excavation
Budeme prepisovať učebnice? Veľký objav vedcov: Zaujímavé, čo zistili o Platónovi
Foto
Ďalšia trpká rana pre Attilu Végha: Spoluprácu s ním ukončil už tretí sponzor!
Spajsky na párty zaspievali a zatancovali hosťom svoju pieseň Stop.
Foto
Divoká oslava 50-ky Victorie Beckham: Žúr so Spice Girls! FOTO, čo prinútila manžela spraviť