Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
pondelok 27. 5.
Iveta
15°C  Polooblačno  |  Bratislava
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
Foto

Výnimočné jubileum dopravy na Slovensku: Naša prvá diaľnica oslavuje päťdesiatku!

Slúži už pol storočia! Základný kameň prvej slovenskej diaľnice položili 22. apríla 1969. Išlo o úsek medzi Malackami a Lamačom, ktorý meral takmer 30 km a stavali ho vyše štyroch rokov. Nový Čas zisťoval, koľko kilometrov diaľnic bolo odvtedy položených a ako sa u nás zmenila doprava za 50 rokov.

Fotogaléria
4
fotiek v galérii

Po druhej svetovej vojne bol stav ciest na území Československa v dezolátnom stave a na Slovensku chýbala diaľničná sieť úplne. Aj preto sa vláda uzniesla, že vybuduje spleť rýchlociest a na základe rozhodnutia z 18. apríla 1966 začala pripravovať plány na stavbu našej prvej diaľnice. Stavebné stroje sa zahryzli do zeme na úseku Praha – Mirošovice 8. septembra 1967. Trvalo však ešte dva roky, než začali s budovaním aj na Slovensku.

Za polstoročie Otvoriť galériu

Úsek D2 Brno – Bratislava, konkrétne časť Bratislava – Malacky postavili pracovníci Doprastavu za 52 mesiacov. „Po diaľniciach jazdili najčastejšie vozidlá ako Škoda 100, Lada a z vyššej triedy Tatra 613,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová. Práce však nepokračovali podľa plánu a koncom 70. rokov bolo jasné, že diaľničnú sieť sa do roku 1990 nepodarí dokončiť.

Koncom 80. rokov bolo na Slovensku rozostavaných niekoľko úsekov diaľnic, no rozvoj zabrzdili najmä problémy s výkupom pozemkov. Nové úseky diaľnic na Slovensku začali opäť plánovať až v posledných rokoch. K 1. januáru 2018 máme na Slovensku 482 km diaľnic a 282 km rýchlostných ciest.

Prvý úsek D2 Malacky – Bratislava

- začal sa stavať 22. apríla 1969

- dokončenie stavby 5. novembra 1973

- šírka 26,5 m, 2 pruhy v oboch smeroch

- plánovaná životnosť 20 - 25 rokov

- dĺžka prvého úseku diaľnice 29,336 km

- celková náklady na výstavbu 666 mil. korún

- navrhovaná rýchlosť 150 km/h (okrem cca 3,8 km pred Bratislavou, kde bola 120 km/h)

Diskusia / 108
Súvisiace články:
Autor: gh, sla
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Odporúčame z TIVI.sk
Odporúčame z TIVI.sk
Aktuality.sk Správy Eurovoľby 2019 Šport TV program Počasie Horoskopy
Eurovoľby 2019: Poznáme oficiálne výsledky Aktuality.sk
Smer-SD považuje
Šokujúce výsledky volieb prepisujú politickú mapu Slovenska: Títo poslanci sa prekrúžkovali do europarlamentu
Jasným víťazom je
S napätím očakávali výsledky eurovolieb: Škandál v Rakúsku nahral Kurzovi
Pohľad
Poznáme oficiálne výsledky volieb do EP: PS - Spolu je jasným víťazom, koľko percent získal Smer-SD a ĽSNS?
Fíni s trofejou
Toto sú najlepší hráči celých MS v hokeji: Slovákov by ste medzi nimi hľadali márne
Senát Najvyššieho
Spoluprácu s ĽSNS vylúčili viacerí kandidáti do EP: Majú na to svoje dôvody
Záchranársky čln
Obrovské nešťastie na jazere: Kvôli zlému počasiu stroskotala loď, hlásia najmenej 30 mŕtvych
Radosť fínskych
Foto
Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou: Fíni senzačne zdolali Kanadu a zo Slovenska si odnášajú zlato!
Nehoda si
Foto
Vážna dopravná nehoda pri Martine: Zrážka osobného a nákladného auta si vyžiadala jednu obeť
Cheerful smiling
Genetik prišiel s jednoznačným tvrdením: Výchova dieťaťa nikdy neovplyvní jeho osobnosť
Smer-SD považuje
Podľa všetkého bude účasť v eurovoľbách členských krajín vysoká: Rekord za posledných 20 rokov?
Českí hráči
Foto
Kapitán Voráček prežíva neskutočné sklamanie: Bola to najhoršia prehra v mojej kariére
Emmanuel Macron
Kto porazil Macrona vo voľbách do EP? Vo Francúzsku prekvapili aj zelení