Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
12.03.2019 10:00 | Správy | Domáce správy

Pilot Švec o možnej príčine pádu lietadla s Hrnkovou rodinou: Stáva sa to raz za milióny letov

Objavujú sa paralely s vlaňajšou haváriou rovnakého typu lietadla spoločnosti Lion Air, kde padlo podozrenie na systém MCAS, ktorý zabraňuje pádovej rýchlosti.

Mal dostávať nesprávne informácie o rýchlosti a výške letu a snažil sa nabrať rýchlosť sklonením nosa lietadla k zemi. O tejto možnosti sme sa porozprávali so skúseným pilotom boeingov Petrom Švecom.

Čo môže spôsobovať takéto situácie ?

- Výnimočne sa vyskytuje na všetkých typoch lietadiel problém s nespoľahlivými rýchlomermi. Dá sa to zvládnuť, hoci je to veľmi náročná porucha na identifikáciu a zvládnutie. Základom je výcvik a ten je vo väčšine leteckých spoločností vyspelého sveta na veľmi vysokej úrovni. Bez absolvovania výcviku na tento prípad si neviem predstaviť kvalifikovanú reakciu. 

Popri nesprávnej indikácii rýchlomerov mohol spolupôsobiť aj zásah do riadenia istým novým dizajnovým prvkom, ktorý má zabrániť pádu pri pádovej rýchlosti. Ale ešte je predčasné robiť závery. Nehoda vykazuje viacero podobných znakov s katastrofou v Indonézii v októbri, ale všetky údaje budú čoskoro mať vyšetrovatelia. 

Dokáže na to pilot včas a adekvátne reagovať ?

- V prípade nespoľahlivosti rýchlomerov sa musí urobiť akási prvá pomoc. Tá spočíva v úplnom vyradení všetkých prvkov automatiky z riadenia lietadla a prechode na manuálny let. Medzitým tam mohli nastať veľmi veľké sily v riadení a nemusel byť čas na vybratie nezvyčajnej polohy lietadla, bol tam vysokohorský terén. Problém nemusel nastať hneď po vzlete, ale krátko po vzlete.

 

Možno práve v momente, keď zapojili autopilota alebo vleteli do oblakov. Ani po stabilizácii letu nie je ľahké letieť so všetkými vysadenými rýchlomermi. Ale tam sa evidentne nedostali. Toto všetko bude vyšetrovanie preverovať. Pre pilotov to bolo nesporne veľmi náročné. V prvom momente na zlomky sekúnd tam určite pôsobil aj moment prekvapenia. Ešte nepoznáme ich skúsenostnú úroveň, možno aj v tom mohol byť dlhodobo podceňovaný faktor. A možno to zmení letecký priemysel aj výber a prípravu pilotov.

Ale asi je čas pozrieť sa aj na rozsah automatizácie v letectve a postupné vyraďovanie pilotov z riadenia až do takej miery, že aj s tisíckami hodín náletu majú len pár desiatok hodín v ruke riadenie. Dôležitá je identifikácia skutočného problému a všetkých súvisiacich faktorov. Asi bude nutná veľmi hĺbková a komplexná analýza príčin aj skrytých spolupôsobiacich faktorov.

Ako často sa stávajú takéto situácie a aké sú následky ?

- Podľa mne dostupných informácií ide o veľmi zriedkavý jav, tak jeden prípad na milióny letov. V absolútnej väčšine prípadov sa o tom nikto ani nedozvie, cestujúci to ani nezistia. Vie to letecká spoločnosť, hlásenie dostane letecký úrad aj výrobca lietadla. Čiže skončí sa to bezpečným príletom. Občas, veľmi zriedkavo, to má devastačné účinky a obete na životoch.

Nie je možné vylúčiť hĺbkové faktory vyplývajúce z laxnejšej organizačnej kultúry. Môžu súvisieť s údržbou, výcvikom alebo s nezavedením opatrení a odporúčaní výrobcu po vlaňajšej katastrofe v Indonézii. Ak sa spoja v akomsi reťazci nešťastných reakcií, vtedy to môže mať negatívny výsledok. Na tieto veci sa vyšetrovanie určite zameria, nerobil by som predčasné závery.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Nový Čas, bar

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Foto
Fantastická správa pre slovenskú reprezentáciu: Záujem o MS v Česku potvrdil ďalší NHL hráč!
Žilinčania si vybojovali postup do najvyššej súťaže.
Foto
Žilinčania to konečne dokázali: Po piatich rokoch sa vrátia do najvyššej súťaže
Harry dostal poriadny náklad: Kedysi niečo znamenal, teraz... Uf, toto tak ľahko nepredýcha
Na snímke bývalý americký prezident Donald Trump.
AktualizovanéFoto
Donald Trump stojí pred súdom: Pred budovou sa zapálil muž! Hrozné, kto hasil plamene
Hands typing on desktop pc computer keyboard
Bieloruskí hackeri útočili na výrobňu hnojív: Dôvod vás zarazí, o čo im išlo?
Klimatická aktivistka Greta Thunbergová počas klimatického štrajku za ochranu klímy pod heslom Piatky za budúcnosť v Štokholme 19. apríla 2024.
Foto
Greta Thunbergová opäť zmobilizovala Švédov: Vyšli do ulíc, chcú len jediné
(ilustračné foto)
Gabriel ZNÁSILNIL tínedžerku pred tisíckami ľudí: Pozná svoj trest! Jej hrozné spomienky zabolia aj vás
2023. Postupne si Depp nechal narásť dlhšie vlasy.
Foto
Johnny Depp sa zmenil na nepoznanie: Schudol, ostrihal sa a OMLADOL!
Ilustračné foto
Expert prezradil, čo sa deje s vaším telom PRED SMRŤOU! Aj keď už človek nereaguje, stále môže... Tomu nebudete veriť!
Maďarský premiér Viktor Orbán.
Orbán sa búcha do pŕs: Keby nebolo národnej vlády, Maďarsko by už bolo po krk vo vojne, tvrdí
Potopené vozidlá na zaplavenej hlavnej ceste v Dubaji 17. apríla 2024.
Foto
Smutné správy z Dubaja: Hlásia ďalšie obete! Desivé detaily ich posledných chvíľ
Dominika Cibulková s mamou Katarínou.
Cibulkovej mama Katarína si rada zájde do dcérinho šatníka: TOTO si požičiava najviac!