Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip

Pellegrini sa nečakane objavil na stavbe tunela Višňové: Po tom, čo tam videl, je pripravený na radikálny krok!

Pohár trpezlivosti na stavbe tunela Višňové už pretiekol. Ak sa zhotoviteľ nespamätá v najbližších týždňoch, začneme konať. A buď odíde dobrovoľne, alebo s ním rozviažeme zmluvy my.

Predseda vlády SR Peter Pellegrini to povedal v stredu na brífingu po mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Predseda vlády SR sa na mimoriadnom kontrolnom dni zúčastnil aj s ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom. "Prišli sme bez oficiálneho ohlásenia týždeň dopredu, pretože sme chceli vidieť skutočný stav na stavbe. Mali sme možnosť z vrtuľníka vzhliadnuť aj väčší úsek cesty, ktorá má viesť k tunelu. Musím povedať, že počas rokovania som vyjadril veľkú nespokojnosť s priebehom celej stavby. Stavba je vo veľkom omeškaní. Už dnes vieme, že nebudú plnené míľniky, ktoré vyplývajú zo zmluvy," povedal Pellegrini.

Pripomenul, že ide o jednu z najdôležitejších stavieb diaľničného systému. "Je to stavba, na ktorú čaká naozaj pol Slovenska, ktoré denno-denne migruje a musí používať obchádzkové trasy. Len vďaka tomu, že dodávateľ vyhral a nie je schopný stavbu odovzdať načas. Toto nemienime na Slovensku tolerovať. Slovenská republika je dobrý zákazník, vždy si za všetko vedela zaplatiť. Ale očakávam, že sa rovnako dodávatelia budú aj slušne k Slovenskej republike správať. A ak sa k niečomu vo svojich zmluvách zaviažu, tak to majú aj plniť. A keď nie, tak sa s nimi budeme musieť rozlúčiť. Buď po dobrom, alebo po zlom," zdôraznil premiér. Zároveň vyjadril plnú podporu ministrovi dopravy pri riešení vzniknutej situácie.

"Už pri oneskorenom prerazení tunela som upozorňoval zhotoviteľa na meškanie a práce sa odvtedy nezdynamizovali, ale skôr spomalili. Aj napriek všetkým krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť," dodal Érsek s tým, že definitívne rozhodnutie o pokračovaní s výstavbou na tomto úseku bude možné urobiť koncom februára. Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin doplnil, že splnenie tretieho míľnika je naplánované na 27. decembra 2018. "S určitosťou môžem povedať, že nebude splnené. Odborný predpoklad splnenia tohto míľnika je podľa súčasnej situácie v tuneli zhruba december 2020. Dohodli sme sa predbežne so zhotoviteľom na ustanovení komisie pre riešenie sporov, kde budú renomovaní medzinárodní stavební inžinieri. Aby posúdili situáciu a dali rozhodnutie. Základný problém tejto stavby je extrémne nízka cena. To, že ju zhotoviteľ predložil, za tým si musí dnes stáť a musí sa s tým nejakým spôsobom vysporiadať on, nie my," konštatoval generálny riaditeľ NDS.

 

Projektový manažér stavby Alessandro Citterio zdôraznil, že informácie o odchode spoločnosti Salini Impregilo sú nepravdivé. "Chceme dokončiť túto stavbu. Do septembra sme vyrazili v tuneli 15 kilometrov a naši slovenskí kolegovia nám povedali, že sme urobili veľmi peknú prácu. A zabudli na to, že v posledných troch rokoch tu pracovalo minimálne 500 ľudí, ktorí vyrazili 15 km tunela. Vôbec nie je pravda, že na celej stavbe robí 200 ľudí. Len v tuneli robí asi 250 ľudí 24 hodín sedem dní v týždni. A na vonkajších objektoch a v križovatke robí ďalších 300 ľudí. Dohodnuté termíny nestíhame, pretože sme v tuneli mali nepredvídateľné geologické veci, ktoré spôsobovali omeškania. Predložili sme harmonogram, ktorý hovorí, že by sme mali úsek otvoriť v prvom štvrťroku 2021," vysvetlil Citterio.

Ján Marosz z opozičného hnutia OĽaNO tvrdí, že problémy na stavbe sú prakticky od začiatku razenia tunela. Érsek je podľa jeho slov vo funkcii už viac ako dva roky a aj preto mal mať už dávno pripravené záložné plány. "S predsedom vlády ich predstavili až dnes. Avizovali, že ak sa práce nerozbehnú (čo sa podľa našich informácií nestane), vláda začne hľadať novú firmu, ktorá projekt dokončí. Ak sa tak stane, bude to jeden z najväčších škandálov bývalého ministra Jána Počiatka zo Smeru. Ten namiesto najlacnejšej ponuky skúsených dodávateľov - spoločností Skanska a Strabag, dopustil množstvo obštrukcií, aby zákazku dostala firma Dúha pána Miroslava Remetu," tvrdí Marosz. Slovensko budú podľa neho zrejme čakať súdne spory a nová súťaž na zhotoviteľa. "To všetko potrvá podľa našich odhadov minimálne tri roky. Pôvodný termín dokončenia tunela bol december 2019. Už dlho je jasné, že výstavba potrvá minimálne o rok dlhšie. Odhadujeme, že tunel Višňové sa nedokončí skôr ako v roku 2024," podotkol Marosz.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014. Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s daňou z pridanej hodnoty. Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Podľa odhadu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa pôvodný termín ukončenia stavby z decembra 2019 posunie, prevádzka by sa mala spustiť do konca roku 2020.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: TASR

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou FPD Media, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk


Tisícky služobne mladých lekárov štrajkujú v Južnej Kórei.
Zavrú štrajkujúcim lekárom ústa? Vláda sa rozhodla pre finálne kroky: Protestujúci reagujú!
Požiar zničil 9 obydlí a o strechu nad hlavou prišlo takmer 50 ľudí.
Foto
Požiar v Stropkove pripravil o strechu nad hlavou desiatky ľudí: Polícia začala trestné stíhanie
Na snímke predseda vlády SR Robert Fico (Smer-SD)
Fico má veľký plán: Priláka k nám Čínu? Premiér im chce predložiť túto ponuku
(ilustračné foto)
Boje s povstalcami môžu mať vážnu dohru! Zopakujú sa predchádzajúce ukrutnosti?
(ilustračné foto)
Kežmarčan jazdil s autom zo strany na stranu: Keď ho policajti zastavili, nestačili sa čudovať
Blue siren on the top of a french police car.
Útok na školáčky otriasol krajinou: Potom prišla ďalšia rana! Dievča († 14) zomrelo na infarkt
Ilustračné foto
Poplach na Slovensku: Stovky prípadov čierneho kašľa! Prečo sa situácia zhoršuje?
Nemecký kancelár Olaf Scholz.
Scholzovo varovanie by si mal vypočuť celý svet: Niečo také NESMIE nastať!
Samovražedný atentátnik na motorke sa v piatok v Karáčí odpálil v blízkosti dodávky.
Smrti unikli len o vlások! Samovražedný atentátnik sa odpálil v tesnej blízkosti dodávky
Predseda Súdnej rady SR Ján Mazák
Súdnu radu po odvolaní Mazáka dočasne povedie tento muž: Čo bude ďalej?
Malému Timkovi diagnostikovali akútnu leukémiu, vlani v júli nastúpil na dvojročnú liečbu.
Foto
Syn herca Dobríka bojuje s rakovinou, manželka má SKVELÚ správu: Plačem a usmievam sa zároveň
Úchylný muž obťažoval vo vlaku mladú ženu, ktorá si incident natočila na video.
Váš Tip
Vo vlaku vyčíňal ďalší úchyl: Mladú Slovenku si fotil, vzdychal a... bude vám zle! Zarážajúca reakcia okolosediacich