Vláda v utorok poverila šéfku rezortu, aby pripravila pôdu na urýchlenie povinného vzdelávania od 1. septembra 2020. Ako je to dnes a čo by sa zmenilo? Mohli by zariadenia prijať všetkých? Vláda chce zaškoliť všetky deti vo veku päť rokov. Najmä tie zo sociálne znevýhodneného prostredia by si privykli na školské povinnosti. „Od septembra 2020 budeme môcť poskytnúť predprimárne vzdelávanie pre všetky deti od päť rokov,“ povedala ministerka školstva Martina Lubyová. Dnes záleží iba na rodičovi, či päťročné dieťa dá do škôlky.
Má istotu, že takéto dieťa sa prijíma prednostne.Zaškoliť celý populačný ročník by však mohlo byť nad sily zriaďovateľov. „Nie je problém s deťmi, ale s kapacitami zariadení. A to sa nebavíme o výdavkoch na mzdy ďalších učiteľov, prevádzku a údržbu,“ reaguje Michal Kaliňák zo Združenia miest a obcí Slovenska. Ministerstvo pripúšťa, že si to bude vyžadovať rokovania s obcami a mestami.
„Do uvedeného termínu budú mať ešte priestor na zabezpečenie potrebného počtu miest,“ dodáva komunikačný odbor rezortu. Nie je jasné, ako by obišli rodičia mladších detí. V budúcnosti by mohli mať ešte väčší problém umiestniť svoje ratolesti ako dnes. Ministerstvo avizuje, že návrh zákona predloží v apríli 2019.
Ako to funguje dnes?
- vzdelávanie v materských školách nie je povinné
- spravidla sa naň prijímajú deti od 3 do 6 rokov, výnimočne od 2 rokov
- prednostne sa prijímajú deti, ktoré dovŕšili 5. rok veku a deti s odloženým alebo dodatočne odloženým nástupom do školy
- deti, ktoré majú nasledujúci rok plniť povinnú školskú dochádzku, sa obvykle zaraďujú do samostatnej triedy
- príspevok na výchovu a vzdelávanie (tzv. školné) detí v predškolskom ročníku uhrádza štát
- rodičia detí rok pred nástupom do školy platia len stravné, od januára 2019 by nemali platiť ani to
Samostatnosť
- dieťa sa osamostatní, odpúta sa od rodiny
- socializuje sa, naučí sa existovať v kolektíve
Súťaživosť
- môže sa porovnávať so seberovnými
- má motiváciu presadiť sa, súťaží s ostatnými
Osvojenie návykov
- privyká si na určitý systém, ktorý ho potom v škole nezaskočí
- učí sa pracovať a zvládať úlohy v stanovenom čase
Lepšie sa zaradia
Gabriela Herényiová, detská psychologička
Deti, ktoré neabsolvujú materskú školu, nie sú zaradené do vzdelávacieho systému. Potom majú obrovský problém zaradiť sa do kolektívu a zvládnuť povinnosti na základnej škole.
Kde chýbajú miesta?
Michal Kaliňák, Združenie miest a obcí Slovenska
Nedostatok miest v materských školách je hlavne v lokalitách, kde bol veľký developerský boom, veľká investičná činnosť. Ľudia prídu za prácou, a potom majú problém so sociálnymi zariadeniami, so škôlkami. Developerský rozmach negeneroval ďalšie nevyhnutné investície.
Čo na to riaditeľky materských škôl?
Alena Požgayová, MŠ J. Kráľa 1, Stupava
Neformálne to už funguje. My máme povinnosť brať deti, ktoré majú rok do začiatku povinnej školskej dochádzky. Ale pre rodičov to záväzné nie je. Myslím si, že v našom regióne sú v škôlke všetky deti.
Ingrid Ďurčíková, MŠ Horná 22, Banská Bystrica
Možno by to bol väčší nápor detičiek ako teraz. V našom kraji ani veľmi nie, myslím si, že až taký nezvládnuteľný nápor by to nebol.
Viera Kačengová, MŠ Gorazdova 28, Spišská Nová Ves
Bola by to zmena iba pre časť spoločnosti. Dôležité je, aby deti, ktoré majú ísť do školy, naozaj prešli predprípravou v škôlke. My máme škôlku naplnenú, rodičia k tomu pristupujú zodpovedne.