Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
piatok 22. 3.
Beňadik
2°C  Jasno  |  Bratislava
Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
12.10.2018, 12:00 | Správy | Domáce správy

Cenzúra v RTVS?! Unikol tajný dokument pre rozhlasových spravodajcov

Ďalší prešľap v RTVS! Interný dokument, ktorým sa upravuje vysielanie v rozhlasovej časti RTVS, naznačuje tvrdú cenzúru.

Šéfka rozhlasu Petra Stano Maťašovská v smernici pripomína redaktorom, aby nezaraďovali správy o návrhoch zákonov z dielne opozičných poslancov či neinformovali vopred o chystaných protestoch. Po tom, čo z rádiotelevízie odišli na protest dve desiatky reportérov, sa opäť hovorí o vážnom zásahu do práce novinárov. Ako je to vôbec možné?

Fotogaléria
6
fotiek v galérii

V RTVS to opäť vrie. Autorkou dokumentu s názvom „Krátke spravodajstvo - pripomenutie zásad“ je šéfka rozhlasového spravodajstva Petra Stano Maťašovská. Okrem iného sa v ňom píše, že návrhy zákonov, ktoré predložia opozičné strany, sa nesmú objaviť v správach, ak neprejdú do druhého čítania alebo bez reakcie koalície.

„Často ide o odborne nepripravené, nesystémové a neprekonzultované návrhy, ktoré majú skôr zaujať verejnosť, ako riešiť problém. Poslucháča by skôr zavádzali, ako informovali,“ snažila sa objasniť Maťašovská. V krátkych správach napríklad zakazuje citovať súkromné médiá.

V praxi by sa tak poslucháči o vážnych zisteniach počas dňa nemuseli dozvedieť, pokiaľ ich nepokrývajú spravodajské agentúry. „Z informácií uverejnených na internetových portáloch a v iných médiách správy nepripravujeme,“ píše sa v dokumente.

Tvrdá rana od Maďariča

Kým nariadenie Maťašovskej prihrieva polievočku najmä koalícii, bývalého ministra kultúry Marka Maďariča a člena Smeru informácia poriadne pobúrila. Tvrdí, že to, že sa návrh zákona nedostane do druhého čítania, nie je o jeho irelevantnosti, pretože koalícia za tieto návrhy hlasuje len výnimočne.

„Je to nielen paušálnou urážkou opozície, ale je to vlastne otvorený politický postoj niekoho, kto tieto pravidlá v RTVS pripravil,“ spustil tvrdú kritiku Maďarič. Exminister zároveň pripomína, že ide o porušenie zásad verejnoprávnosti. „Je to v podstate jasný protiopozičný postoj RTVS,“ konštatoval Maďarič.

Dokument, samozrejme, zdvihol tlak aj opozičným poslancom. Žiadajú okamžité odvolanie šéfky rozhlasu „Toto je nielen brutálna cenzúra, ale aj porušovanie zákona o RTVS a ďalší krok na ceste k maďarským ,verejnoprávnym‘ médiám,“ myslí si poslanec Miroslav Beblavý. Poslanci SaS, OĽaNO či Sme rodina dodávajú, že RTVS si platia všetci Slováci a tak by správy nemali vyberať podľa toho, čo vyhovuje koalícií.

Napomenutie pre šéfku rozhlasu

O vysvetlenie sme požiadali aj samotnú Stano Maťašovskú, odpoveď sme však nedostali. RTVS nesúhlasí s interpretáciou zverejneného materiálu, ktorá je podľa nich vytrhnutá z kontextu. Zverejnený materiál sa podľa nich týka len formátu vysielania krátkych agentúrnych správ, ktoré majú špecifický charakter.

Priznávajú však, že niektoré pasáže dávajú priestor na dezinformáciu. „Pertraktovaná formulácia predmetného textu nie je v súlade s internými postupmi a hodnotami RTVS, za čo bolo uložené napomenutie,“ objasnila hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková kroky vo vzťahu k samotnej Stano Maťašovskej.

Exšéf RTVS Mika: Fico mi písal listy

K dianiu v RTVS sa vyjadril aj jej bývalý šéf Václav Mika. Tvrdí, že nariadenie nie je v súlade so zákonom o RTVS, ani štatútom programových pracovníkov. „Mrzí ma, že verejnoprávna inštitúcia podľahla politickým tlakom, ktorým sme počas môjho vedenia vzdorovali. Kvôli viacerým ,opatreniam‘, ktorými RTVS dnes obmedzuje svojich spravodajcov, ma opakovane atakovali politici. Spomeniem osobný list od vtedajšieho predsedu vlády Roberta Fica, kde mi písal: „Skutočne nechápeme, prečo verejnoprávny rozhlas robí aktívne reklamu na podujatie opozičných strán a toto podujatie propaguje doslovne ako ,protivládne‘,“ prezradil Mika. Hovorca strany Smer Ján Mažgút oponuje, že ako politik má Fico plné právo vyjadrovať sa k situácií v RTVS. „Predseda strany nikdy nezasahoval do chodu a procesov v RTVS, ani v časoch, keď bol premiérom. Ako premiér mal možnosť zasiahnuť do chodu verejnoprávnej televízie cez nejaký pozmeňovací návrh, no nikdy to po politickej línii nespravil,“ skonštatoval Mažgút.

Kontroverzné body v dokumente

  • Nezaraďujeme správy o návrhoch zákonov a noviel z dielne opozičných poslancov predtým, ako neprejdú do druhého čítania, a už vôbec nie bez stanoviska koalície, resp. vecne príslušného rezortu.
  • V správach sa vyhýbame avízam, resp. pozvánkam na pripravované podujatia, obzvlášť ak ide o protestné pochody, zhromaždenia a podobne.
  • Zdroje na prípravu a vysielanie krátkeho spravodajstva sú výlučne agentúrne servisy TASR a SITA, ČTK a originálne správy redaktorov spravodajstva RTVS. Z informácií uverejnených na internetových portáloch a v iných médiách správy nepripravujeme.


Škandály v rtvs

15.1.2018: pozastavila RTVS reláciu Reportéri

5.2.2018: Na postoch vedúcich spravodajstva končia Chmel a Rybanský. Chmel opisoval, že postupne sa vyhrotila atmosféra vnútri redakcie, v ktorej už nemohol ďalej pracovať.

1.3.2018: Ukončili spoluprácu so skúsenou redaktorkou Oľgou Bakovou.

28.3.2018: Chuguryan zakazuje redaktorom nosenie odznakov #AllForJan, ktoré nosia ako pietnu spomienku na zavraždeného novinára.

13.4.2018: Reportéri zverejnili otvorený list, v ktorom hovorili o tom, že bojujú s nedôverou voči nadriadeným, ktorí nedokážu ochrániť ich nezávislosť od tlakov zvonku.

31.5.2018: Definitívne odchádza ďalší tucet novinárov, ktorí nedokážu slobodne pracovať pod vedením trojice vedúcich - Chuguryana, Lyons a Stano Maťašovskej.

8.10.2018: moderátor politickej relácie Braňo Dobšinský končí po tom, ako prišiel neskoro na moderovanie a pôsobil nekoncentrovane.

11.10.2018: Maťašovská vypracovala interný dokument k relácii Krátke spravodajstvo, zakazuje v ňom propagáciu protestov a opozičných návrhov zákonov v prvom čítaní.

Súvisiace články:
Autor: kuk, dcy, Novy Cas
X

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 00 678 155, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 19/B na účely spätného kontaktovania ... Viac informácií k ochrane osobných údajov nájdete tu.

Aktuality.sk Správy Prezidentské voľby 2019 Šport TV program Počasie Horoskopy
Maroš Šefčovič
Zrušila Čaputová diskusie? Kotlebova strana môže skončiť už v apríli (podcast) Aktuality.sk
Azerbajdžan
Favorit našej skupiny to nemal ľahké: Azerbajdžan potrápil vicemajstrov sveta
Prvý kvalifikačný
Foto
Proti Maďarom sme nedopustili prekvapenie: Slováci vkročili do kvalifikácie víťazne
Prvý kvalifikačný
Foto
Nešportové správanie fanúšikov: Tešiacich sa Slovákov trafili pivom
Michal Čajkovský
Čajkovského Dinamo v play off končí: CSKA sa pobije s Petrohradom o finále
(ilustračné foto).
Hrozný čin zo Švajčiarska: 75-ročná žena napadla nožom malého chlapca!
Na rieke Tigris
Na rieke Tigris sa potopil trajekt: Medzi 85 obeťami bolo aj mnoho detí
Auston Matthews
Hviezdy Toronta predviedli dokonalú synchronizáciu: Toto im môžu závidieť aj krasokorčuliari
Slovenský tenista
V Miami sa Slovákom nedarilo: Kližan aj Lacko končia v prvom kole
Záber z filmu
Fanúšikovia Harryho Pottera sú znechutení: Tak toto si mala Rowlingová odpustiť!
Mladá hadia žena
Mladá hadia žena dokáže neuveriteľné veci: Emerald je vyrobená z gumy!
Žilina chce
Boj o Tipsport ligu vyrovnaný: Rozhodne až siedmy zápas
Trebišovskí
Slovensko bojuje proti šíreniu herby z Maďarska: K droge majú prístup aj deti!